Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-18, 20:49
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard En mini-express öluff i Grekland

Jag planerar åka till Aten i vår och göra utflykter från centrala Aten till grannöar. I samband med detta funderar jag på följande förbindelser:

1. Hur kan man åka från Omonia torget till Rafina?

2. Hur kan man åka från Omonia torget till Lavrio?

3. Hur kan man åka från Omonia torget till Pireus?

Jag ska använda kommunala transportmedl eftersom det är svårt att parkera bil i centrala Aten. Vilka bussar, metro eller spårvagnar kan jag ta till respektive hamn?

//Enigma
Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 03:03
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: En mini-express öluff i Grekland

1. Omonia torget till Rafina. Metro-Buss

2. Omonia torget till Lavrio. Metro-Buss

3. Omonia torget till Pireus. Metro-Metro

Kanske
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 10:49
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

På promenad avstånd från Omonia ligger Pedhion Areas som ligger vid Alexandras gata där går bussar till Rafina, Sounio, Lavrio, Nea Makri, Marathon mm det är KTEL som kör dessa bussar gå in och kolla deras sida.

Till Piresus från Omonia tar du tåget det som går från Kiffissias.

Om du går in under fastlandet och Aten hittar du länk om kommunikation i Aten.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 07:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
1. Hur kan man åka från Omonia torget till Rafina?

2. Hur kan man åka från Omonia torget till Lavrio?

3. Hur kan man åka från Omonia torget till Pireus?
Måste du åka från Omonia? Det finns en T-banestation där men jag har ingen aning om vart du kan åka därifrån... Som JAG ser det har du mycket bättre förbindelser från Syntagma! Och det är inte så långt dit från Omonia! Ev kan du ta tunnelbana, eller buss, från Omonia till Syntagma för att nå bättre förbindelser där? Kolla.

1. Det finns en buss som går från Rafina in till centrala Athen. Jag har själv åkt med den så jag vet att den finns. Det bör innebära att man kan åka med den åt andra hållet! Bara man vet var den går ifrån... Kolla.

2. Från Athen till Lavrio är det nog lite bökigare. Jag vet inte om det finns någon bättre förbindelse men annars du kan ta bussen, eller T-banan, från Syntagma till flygplatsen och byta till bussen till Lavrio där! Det tar lite tid men är helt genomförbart.

3. Jag vet inte, men jag tycker det bör finnas bussar från Omonia till Pireus. Och igen. Från Syntagma finns det...

Det bör finnas rätt enkla förbindelser mellan Omonia och Syntagma. Samtidigt vill jag påpeka att området kring Omonia inte är det lugnaste och tryggaste i Athen... Personligen hade jag valt att betala ett par Euro mer för att bo i ett annat område... Det är mycket Porr och narkotikahandel i Omoniaområdet med allt det medför....
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 01:13
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Måste du åka från Omonia?
Det bör finnas rätt enkla förbindelser mellan Omonia och Syntagma. Samtidigt vill jag påpeka att området kring Omonia inte är det lugnaste och tryggaste i Athen... Personligen hade jag valt att betala ett par Euro mer för att bo i ett annat område... Det är mycket Porr och narkotikahandel i Omoniaområdet med allt det medför....
Tack för goda råd och synpunkter. Är området kring det Arkeologiska museet kanske lugnare?

/Enigma
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 08:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Omonia är inget trevligt ställe. Ficktjuvar härjar på många ställen i Aten men runt Omonia finns även mycket annan kriminalitet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 20:08
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
1. Det finns en buss som går från Rafina in till centrala Athen. Jag har själv åkt med den så jag vet att den finns. Det bör innebära att man kan åka med den åt andra hållet! Bara man vet var den går ifrån... Kolla.

3. Jag vet inte, men jag tycker det bör finnas bussar från Omonia till Pireus. Och igen. Från Syntagma finns det...

1. Precis som jag skrev går det bussar till Rafina och Lavrion från Pedhion Areas som ligger inte långt från National Museet.

3.Bussen som går från Syntagma till Pireus går via Omonia.
Det går bussar och spårvagn som går från Omonia till Syntagma annars Metro till Monastiraki för byte till Syntagma.

Bussen som går till Pireus från Syntagma går via Omonia.

Jag had oxå valt något annat än Omonia jag rekomenderar ingen att bo där.
camilla

Senast redigerad av Frappe den 2010-02-21 klockan 20:13.
Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 22:25
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Satsa på att bo i Plaka i stället! Nära till allt och betydligt lugnare än runt Omonia.

Karin
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 09:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Busstationen ligger ju en ganska bra bit från själva Omoniaplatsen och hur man går dit är mig en gåta Vi tog taxi dit från Omoniaplatsen och det var en BRA bit som verkade allt annat än lätt att hitta....

Att bo vid Omonia en sommar skulle jag aldrig vilja

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.