|
|||
|
|||
Bara timmar kvar =)
Ikväll lyfter vi! =)
Ska verkligen bli otroligt mysigt me den grekiska kulturen o de söta husen =) Sol, sol o bad! o vin på de! Någon som kanske har något bra förslag på ett vitt grekiskt vin? Har hört att de flesta inte ska va något att ha men smaken e juh som baken |
|
||||
|
||||
Sv: Bara timmar kvar =)
Grekland ses kanske inte som någon större vinnation, men faktum är att en av de platser där vinet sägs stamma ifrån är Grekland. I över 9 000 år har grekerna odlat sitt eget vin. Idag är vintillverkningen fylld av traditioner och seder. Till skillnad från många andra, större, vinnationer, odlar grekerna gärna sina inhemska druvor, snarare än att använda de stora internationella druvsorterna. Grekerna är förtjusta i både vitt och rött vin.
Det mest kända vinet från Grekland är den vita varianten. Retsina. Det har en speciell smak, tack vare att en viss kåda tillsätts i vinet. Retsinan har tillverkats i landet sedan 2 700 år tillbaka. Kådinslaget beror sig på att man en gång i tiden förslöt vintunnor med kådan. När kådan slutade användas var det många som saknade kådinslaget i smaken. För att fortsätta med ett likartat vin fortsatte tillverkarna att tillsätta kåda även när nyare tillverkningsmetoder utvecklades. Det grekiska vinet gör sig allra bäst tillsammans med den kryddiga grekiska maten i ett varmt och medelhavskt klimat. Därför är det som allra bäst att dricka vinet på plats, i Grekland. Det går givetvis fint att köpa hem en flaska eller två. Det finnes en hel del vita viner av god kvalitet att välja emellan, men man ska vara klar över att flaskvin är relativt dyrt på taverna i grekland, medan hustets vin (from the barrel) är väldigt billigt. Arne |
|
|||
|
|||
trevlig resa
|
|
||||
|
||||
Be om husets vin, det duger bra, och är billigt.
|
|
|||
|
|||
Tack så mkt alla! Nu har jag lite mer kött på benen
|
|
||||
|
||||
Man blir ju lite kluven till detta att grekerna sägs vara ett av de folk som ligger bakom vinet. Det var ju grekerna som uppfann vattentoaletten, minns inte riktigt när men de har fortfarande inte lyckats klura ut hur man ska kunna spola ner papper i toaletterna. Just då det gäller toaletterna så brukar jag säga att de är ena hejare på källsortering, deras vin har väl många olika smaker, många av dem är riktigt goda medan andra är tveksamt om de är värda ens glasflaskan de är tappade i. Då det gäller Retsina så måste man lära sej att dricka det, jag har lärt mej det och trivs med smaken, ett annat bra förslag på vitt tror jag är Makedonikos (för visst var väl det vitt), jag håller mej oftast till de röda vinen och ska jag vara säker på att få något gott så blir det Nemea men på plats i Grekland dricker jag alltid husets vin på restaurangerna, det är oftast väldigt prisvärt men vid något enstaka tillfälle har jag faktiskt varit tveksam till om jag fått in en karaff med vin eller om det är något som blivit över då de diskat glasen. En gång var det faktiskt så dåligt så jag bara måste försöka gå dit en gång till för att testa om det var sant och det var det. Jag har tyvärr förträngt var detta var.
Mvh Janérik |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|