Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-17, 09:03
maja71 maja71 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010
Standard Tips om öar:)

Hej!

Skall åka till Grekland i sommar i två-tre veckor. Tänkte vi skulle flyga till Aten och sen ta färja därifrån ut till... ja, vart ska vi?

Vi vill ha fina stränder, genuint grekiskt, hyfsade priser, inget party eller nattliv. Vi är familj om två vuxna och en nioåring. Ska man hålla sig till en ögrupp eller går det att åka till flera (utan att transporterna blir för tröttande). Finns ju många öar som ser helt underbara ut...

Hälsningar

Maja
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 12:05
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tips om öar:)

Hej Maja och välkommen till Kalimera.

Jag tror att jag skulle försöka att hålla mig till en ögrupp för att inte själva resandet ska fylla allt för mycket av er semestertid. Det finns många jättefina öar med fina stränder ganska nära Aten, själv gillar jag speciellt Paros och Sifnos, men även andra öar i närheten har fina stränder. Serifos, Naxos, Koufonissi, Mykonos, Antiparos, Tinos, Syros osv. osv. - det bästa du kan göra är att läsa om öarna (t ex i Kykladerna) här på Kalimera och sedan bara fråga på om det är mer du undrar. 3-4 öar på en 3-veckors, tycker jag är lagom. 2-3 öar om ni bara har 2 veckor. Men det är individuellt så klart.
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 19:22
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Två veckor brukar räcka till tre öar för oss. Vi har blivit besvikna på Koufonissi, tycker det försvenskats.. Riktigt lugnt är det på Donoussa. Amorgos är vackert.
Lättaste kombon är nog Milos-Sifnos-Serifos. Av dessa tre gillar vi Sifnos (byn Faros) bäst, boende på stranden och lugnt och skönt. Men Milos stränder är nog det häftigaste vi sett.. där finns något för alla smaker, tyvärr måste man ta buss/hyra bil för att lätt ta sig runt.

Är själv i planeringsfasen av nästa års luff, härligt.
Svara med citat
Gammal 2010-11-03, 18:01
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Citat:
Ursprungligen postat av maja71 Visa inlägg
Hej!

Skall åka till Grekland i sommar i två-tre veckor. Tänkte vi skulle flyga till Aten och sen ta färja därifrån ut till... ja, vart ska vi?

Vi vill ha fina stränder, genuint grekiskt, hyfsade priser, inget party eller nattliv. Vi är familj om två vuxna och en nioåring. Ska man hålla sig till en ögrupp eller går det att åka till flera (utan att transporterna blir för tröttande). Finns ju många öar som ser helt underbara ut...

Hälsningar

Maja
Då kan vi rekommendera Leros, som blivit vår favoritö.
Vi brukar ta inrikesflyget dit och tillbaka, bekvämt och inte särskilt dyrt heller. Tror det var EUR 50 per vuxen. Jo, det går båt också.

Leros har bra stränder, dock inga jättelånga sandstränder med massor av solstolar, men Alintastranden är mycket trivsam. Ligger som i en stor lagun, så det är alltid behagligt lugnt även om det blåser. Inga otäcka strömmar.

Leros är genuint grekiskt, även om det förstås finns "utlänningar" där, men ingen charter, inga stora hotell, inget party hela nätterna. Bara lugnt och skönt, tryggt. Många lämnar bilar o moppar med nyckeln i!

Då Leros inte är nån hålligångö, eller chartermål, så är priserna vettiga också. Många trevliga små genuina tavernor och avkopplad och vänlig stämning. Att njuta av god grekisk mat med svensk knorr hos Jenny i Gournaviken, och se solen sjunka i havet är en höjdare!
Det finns många som har studios att hyra, och små hotell att välja på. Kan rekommendera Hotel Elefteria som Lone och Tony har. Ett litet trivsamt hotell, där Lone som är danska pratar svenska, och de har också en bra pool att svalka sig i. Barnen älskar att plaska i den.

Det går båtar till de andra öarna, Lipsi, Patmos, Kalymnos, Kos osv så det finns goda chanser att ta sig runt och se mer.

Nu satte Greklandssuget in här.... är det inte sommar snart? ;-)

Senast redigerad av Mats Fredsson den 2010-11-03 klockan 18:06.
Svara med citat
Gammal 2010-11-03, 18:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Ja, Leros har verkligen blivit en av våra önskeöar att ha kvar att upptäcka......
Kos, Kalymnos, Patmos, Lipsi finns ju nära plus flera mindre öar....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-11-03, 20:42
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Det finns många fina öar i Dodekaneserna och vår erfarenhet är att det är billigare att vara där än i Kykladerna. Kos är ju ett perfekt utgångsläge till många öar , Leros, Kalymnos Lipsi, Patmos, Nisyros ja listan går att göra lång. Sen kan man ju också ha Rhodos som utgångspunkt om man vill till mindre öar runt omkring. Till Kos o Rhodos finns det billiga flygavgångar från Athen med Aegean airlines, ofta mycket billigare än Blue Star. Vi flög ner i september från Athen till Rhodos och tillbaka nu i slutet av oktober och det till mindre än halva priset av vad färjan kostade.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 15:54
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av henile Visa inlägg
Två veckor brukar räcka till tre öar för oss. Vi har blivit besvikna på Koufonissi, tycker det försvenskats.. Riktigt lugnt är det på Donoussa. Amorgos är vackert.
Lättaste kombon är nog Milos-Sifnos-Serifos. Av dessa tre gillar vi Sifnos (byn Faros) bäst, boende på stranden och lugnt och skönt. Men Milos stränder är nog det häftigaste vi sett.. där finns något för alla smaker, tyvärr måste man ta buss/hyra bil för att lätt ta sig runt.

Är själv i planeringsfasen av nästa års luff, härligt.
Håller med om att dessa öar verkligen är utmärkta besökobjekt om man
inte vill spendera dagar med att ta sig till olika öar. Har tagit inrikesflyget till Milos (40min), det är inte heller dyrt och på så sätt sparat tid i början. Hemfärden från Syros till Pireus är ju inte heller så lång sån den accepterar jag. Sifnos är verkligen en dröm, inte bara Faros, Apollonia är ett mysigt utflyktsmål för en kvällsmåltid.
Kan tyvärr inte finna att Leros är den ö jag skulle välja för återbesök. Endast flyg som gäller om man åker via Aten. Inte heller någon speciellt mysig ö. Visst är klostret sevärt, men stränderna tja lämnar en del att önska.
Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 16:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Mina tre tips är Paros, Antiparos och Sifnos.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 09:29
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag säger bara sporaderna... Skiathos, Skopelos och Alonissos....Underbara öar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.