Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-27, 12:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Regn, sol, regn, sol.

Det regnade i natt och hela förmiddagen. Jag hade ett ärende på stan och klädde mig i regnkläder och stövlar, men hann knappt till stan så var det soligt igen. Varm och instängd i mina rejäla kläder kände jag mig lite udda bland alla andra som fortfarande går i sommarkläder.

Denna märkliga ö. Fullt med folk på stan oavsett väder, ekonomisk kris, tid på dagen. En hel del personer är nya bekantskaper som jag fått i och med engagementet i lokalpolitiken. TV-snuttar med hela gänget visas ideligen.
Andra man ser är profiler som finns på stan för jämnan, antingen för att de arbetar på serveringar, i affärer eller i hamnen, andra tycks dra omkring från kafé till kafé dagarna i ända.

Igår drog också jag från kafé till kafé. Vi skulle ha åkt till Pserimos med en av medlemmarna i laget, men det blåste för mycket, så gänget blev sittande först på ett kafé, sen ett annat. Sen hem för en bit mat, sen träff på stan och stadsvandring i ännu en för mig okänd del. Slutligen samling vid valstugan för lite eftersnack och en och annan ouzo.

Ibland träffar vi under dessa vandringar de två andra gängen, då uppstår lite dråpliga situationer. Man må vara politiska motståndare, men alla känner i allafall alla, det är mer som en forbollsmatch eller något liknande.

Hur valet än avlöper har jag fått utmärkta tillfällen att lyfta fram problem som ska kunna åtgärdas och som ska med på programmet direkt. Här upprepar jag att åsikter från Kalimeraläsare är mycket välkomna! Även om du inte varit på just Kalymnos har du säkert åsikter om sånt som går att förbättra för att göra Grekland ännu trevligare.

Viljan finns hos politikerna, men orken och ekonomin har inte räckt till, och somliga ärenden har helt enkelt inget slut.
Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 15:00
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Sv: Regn, sol, regn, sol.

Hej Monica P
Det vore intressant att få reda på lite hur kommun,lokalpolitiken fungerar i Grekland, speciellt då på Kalymnos där du är engagerad. Räknas Kalymnos som en Egen kommun? Du skriver att vi ibland träffar dom två andra gängen. Betyder det att ni är tre partier som "slåss" om makten? Vad är det för olika partier, vänster, höger mitten? När kommer valet att hållas?
Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 16:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Här är det mer regn, regn, regn regn

Något som vore intressant att höra om är hur miljöfrågor dryftas. Med tanke på hur det kan se ut i grekland. Gamla kylskåp, skrotbilar och annat bråte slängt direkt i naturen. Inget vi nordbor är vana vid, direkt.
Jag kan tänka mig att miljöfrågor inte står så högt i kurs, då ekonomin är så risig, men ändå. Hur ser greken på miljöförstöringen, eller är de helt obekanta med återvinning o dyl? Såg iofs en batteriholk på Ikaria, men det är den enda jag nånsin sett i Grekland.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 21:29
Monica Ps avatar

rebase: Från nyår sammanslås över tusen kommuner till 325 och en nivå "ovanför" slopas, ansvaren omfördelas. Kalymnos hop med några öar omkring är en kommun som inte behöver ändra sina gränser. Mycket små öar kommer att behöva stöd för sina åtaganden.

Pasok ( motsvarande socialdemokraterna) har tre fraktioner här på grund av gamla personliga schismer. Ny Demokrati (höger) ställer inte upp, ej heller de andra små partierna. I övriga landet ser det annorlunda ut.

Val den 7 nov, om inte majoritet uppnås går de två största grupperna till omval den 14.11

Det är en hel del storpolitik på andra håll, för man anser att kommunalvalen är en barometer för att se hur folk accepterar de stora inskränkningar som har gjorts i ekonomi och annat. Här på ön är lokalpolitiken verkligen lokal.

Kommunalfullmäktige sammanträder veckovis och betar av aktuell lista under åtskilliga heta debatter och omröstning. Lokal-TV bevakar detta och vem som helst kan komma och sitta i lokalen (om man tål tobaksrök...)och lyssna.

Antal ledamöter har jag inte helt klart för mig, och det ska ändras, men styrelsen är sammansatt av alla fraktionerna i sjunkande antal.

Netwolf: Du har helt rätt, sorgligt nog, men nu måste jag sluta för ett våldsamt åskväder är på väg!
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 03:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Med tanke på hur det kan se ut i grekland. Gamla kylskåp, skrotbilar och annat bråte slängt direkt i naturen.
Usch, så mycket sådant jag sett genom åren...

Citat:
Jag kan tänka mig att miljöfrågor inte står så högt i kurs... / ...helt obekanta med återvinning o dyl?
Man kan ju fråga sig om den tämligen högljudda debatten, i hela västvärlden om miljö och återvinning de senaste 15 åren, gått Grekerna spårlöst förbi...? Förstår de inte att de förstör sin miljö i sina direkta omgivningar och dessutom miljön och Medelhavet för framtida generationer? Hur kortsiktigt får man tänka?

Fast på Tinos finns det sedan några år en station för flask- och batteriåtervinning. En stor gul sak som står i den inre hamnen. Centralt så alla kan gå dit. Glädjande nog var det mest ungdomar jag såg där som använde den! Så det kanske finns hopp ändå? Bara det inte är för sent... Fast någon riktig miljöstation hörde jag inte talas om...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Pasok ( motsvarande socialdemokraterna) har tre fraktioner här på grund av gamla personliga schismer.
Så förvånad jag blir... ETT parti har TRE fraktioner på en liten ö.... T I G... This Is Greece... Suck...

Citat:
...för man anser att kommunalvalen är en barometer för att se hur folk accepterar de stora inskränkningar som har gjorts i ekonomi och annat.
DET är dock intressant. Det kommer att bli spännande att höra vad du har att säga om det framöver.

Keep up the good work Monica Läser fortfarande varje stavelse även om jag inte kommenterar så mycket. Pussikon....
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 09:42
Monica Ps avatar

Åskvädret gick över så att jag vågade slå på strömmen igen ( första året vi bodde här gick en dator åt skogen ihop med vägguttaget) och nu, torsdag morgon, är det jättefint. Katterna har ett bra gömställe under yttertrappen där det är torrt och vindskyddat, och tidigt i morse hade jag en hungrig skock som högljutt klagade på nattens oväder, eller nåt. Efter rejält med mat var dom som stolliga, rusade efter löv och småsten och varandra, synbarligen glada över den vackra morgonen. (Kom inte och säg till mig att inte katter kan vara lyckliga...)

Netwolf: Detta med sophanteringen är ett sorgligt kapitel som diskuteras dagligen. Alla har goda idéer hur det ska skötas. Det jag kan säga för vår ö är att man planerar en återvinningsstation på Kalolimnos, som ska ta sopor från Leros, Kalymnos och Kos och utvinna energi , som redan sker på så många andra progressivare ställen.

Logistiken medför problem. Lägg ihop: Hav. Berg. Oengagerad befolkning. Initiala investeringar. Politiskt käbbel. Dagliga andra stora överskuggande problem.

Peter: Hoppas du finner läs-och-diskussionsvärde i mina bloggar. Alltid roligt att märka att någon uppmärksammat vad man skriver!
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 12:34
UGO UGO är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej Monica.

Jag lägger väldigt sällan in inlägg, men nu måste jag kommentera.

Jag håller med Peter.
Läser med intresse vad du skriver.
Din ' hörna ' är intressant, du får de stora frågorna ihop med dom små.
Blir väldigt intressant att följa. Du skriver väldigt bra.

Hälsar UGO med 7 månader kvar till en månad i Grekland
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 20:34
Monica Ps avatar

Hej UGO, hoppas du får en fin månad i Grekland !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:35.