Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-17, 16:58
Branzs avatar
Branz Branz är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Boende i Grekland

Jag har drömt om att flytta till Grekland i flera år och jag tänker inte tveka en sekund när jag får chansen. Jag hade tänkt åka ner till någon ö och söka ett barjobb eftersom det är det jag tycker är kul och är ganska duktig på. Antingen i höst (jag ska till Kina, men istället för att åka hem, så tänkte jag att jag kanske kunde åka dit när jag ändå "var i farten"). eller någon gång i vinter när jag på något sätt skrapat ihop de pengar jag behöver.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska göra med boende. Det är det ända som skrämmer mig lite. Visst kan jag betala för ett hotell i någon vecka eller två, men vad ska jag göra om jag inte hittar någonstans att bo efter det då? Jag har inga riktiga kontakter där nere och det är svårt att lösa sånt här från Sverige såklart.
Hur funkar det och hur borde jag göra?
Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 19:53
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Boende i Grekland

Boende lär du nog kunna finna och säkert billigt om du kommer mot slutet av säsongen, jobb kan bli svårare. Det är inte så lätt att få jobb inom bar /restaurang i Grekland vintertid, inte på turistorter i alla fall. Det mesta går på lågvarv från slutet av September (ibland tidigare på de mindre orterna) när turisterna böjar åka hem och många ställen stänger för vintern. De flesta bartenders säsongsjobbar (även greker alltså) och får försöka hitta annat jobb / leva på sparade pengar på vintern. När jag jobbade i Grekland åkte jag alltid hem i mitten av Oktober och återvände i Mars-April när allt började vakna upp igen. Minns att det alltid var knapert de sista veckorna...
Kreta är en av de öar som håller ut längst på säsongen, förra året gick de sista charterplanen hem i slutet av Oktober men sen är det slut på turister. Ja förutom de som övervintrar eller tar sig ned reguljärt via Aten såklart.
Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 13:06
Branzs avatar
Branz Branz är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Boende i Grekland

Tack för svar!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:47.