Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-03, 19:57
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010
Standard Penge til Grækenland.

Nu får Grækenland lov til at låne yderligere 30 - 35 €. Så kan de forhåbentlig klare sig lidt igen.
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 22:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Penge til Grækenland.

Är det bara 30 - 35 € kan de få låna det av mig...

Jaså. Hoppsan! Var det miljarder det gällde... Då måste jag nog prata med mina finasiärer först...

Men det är ju sanslöst. Först låna 110 Miljarder € (Vilket motsvarar 1000 Miljarder Kronor idag ungefär... En summa som inte går att föreställa sig.) och nu ytterligare 300 Miljarder Kronor... Antingen har EU gett sig fan på att rädda Grekland eller så finns det en hemlig plan någonstans... Tror jag ska ringa Papandreou och fråga...

Det finns ingen realistisk möjlighet i världen att Grekland kan betala tillbaka detta inom överskådlig framtid... Så varför fortsätta låna?

Ok. Man har inte fått in de pengar, skattekronor mm, man LOVAT (!) och hoppats på. Men har förutsättningarna förändrats på den punkten...? Knappast... Grekernas skattemoral verkar inte höjts till några högre nivåer....

Nu börjar jag undra över vad EU, ECB och IMF håller på med... Ska Grekland räddas till varje pris? Kosta vad kosta vill? I så fall varför?

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 23:23
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Ärligt talat så borde grekerna sopa rent efter sin egen skit.

Talade lite politik med grekerna förra året och blev rent ut sagt paff när man hörde deras inställning. De tar ju för bövelen inte ansvar för någonting och allt som för oss är normala skatter och avgifter sköts med kohandel och svågerpolitik i Grekland. De jag talade med förra året tyckte att Grekland och grekerna inte gjorde någonting annat än betalde skatt.

Var det inte för ett år sedan ungefär när det var ett nyhetsinslag om skatter och greklandskrisen? Atenarna som hade pool skulle betala en viss skatt/avgift och det var det ju också några hundra som gjorde. Sedan så tog de ett flygfoto över Aten. Tror ni det fanns några hundra pooler i Atenområdet eller struntade folk i att betala?
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 23:24
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

110 miljarder var total lånet de fick, och nu 60 miljarder (euro) formellt beslut tas runt den 20e juni. För att få låna dessa pengar skall man se till att spara 6,4 miljarder euro i år och ytterligare 22 miljarder euro fram till 2015, Man ska även sälja tillgångar för 50 miljarder euro, som då ska ske genom att sälja ut statliga företag. Sen ska man ju betala tillbaka dessa lån....så frågan är om man någonsin kommer "komma i kapp"...knappast!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 23:28
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Är det bara 30 - 35 € kan de få låna det av mig...

Jaså. Hoppsan! Var det miljarder det gällde...
Hoppsan... Ja det er selvsagt milliarder.
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 00:37
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Var det inte för ett år sedan ungefär när det var ett nyhetsinslag om skatter och greklandskrisen? Atenarna som hade pool skulle betala en viss skatt/avgift och det var det ju också några hundra som gjorde. Sedan så tog de ett flygfoto över Aten. Tror ni det fanns några hundra pooler i Atenområdet eller struntade folk i att betala?

När man skaffar pool skall man ansöka om bygglov och betala en slant...vilket de flesta INTE gjort! och detta upptäcktes när man flög över bla Kiffissia och Ekali och upptäckte en massa pooler! Dessa personer har nu fått betala sin avgift....

Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 02:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Ärligt talat så borde grekerna sopa rent efter sin egen skit.
Det där är lite som jag också börjar känna nu. Här hemma... Men när jag sitter där nere med min trevlige värd och snackar över en Ouzo Meze känns det inte lika viktigt längre... Det är inte min sak om han inte skattar för det jag betalar för rummet... Det är inte mitt problem. Trots att det egentligen är det...

Men min plånbok är inte tjockare än någon annans. Som jag skrev i ett annat inlägg. Det är dock lite konfliktfyllt! Men jag tänker börja blunda för det igen! Och helt plötsligt blev jag en del av problemet i stället för en del av lösningen...

Men jag tänker inte bry mig längre! Det är den Grekiska statens och Grekernas sak att reda ut problemen. Jag kan inte påverka det och jag bryr mig inte... Jag har ingen röst som bär i Grekland. Den bär ju inte ens här hemma. Jag kommer att följa, och kommentera, situationen av rent "akademiskt" intresse för jag tror det kommer att hända saker framöver... Vad vet jag inte! För jag fattar inte vad EU håller på med kontra Grekland... Men det kommer nog att bli mycket intressant. Tror jag.

Citat:
Talade lite politik med grekerna förra året och blev rent ut sagt paff när man hörde deras inställning.
Välkommen i gänget. Och det gäller ju inte bara ekonomin... Den totala inställningen. Man häpnar ibland... Det är både intressant och nästan lite skrämmande när man kommer bakom turistfasaden. Jag har ju skrivit lite om det...

Citat:
De tar ju för bövelen inte ansvar för någonting och allt som för oss är normala skatter och avgifter sköts med kohandel och svågerpolitik i Grekland.
Schhhh. Tala inte om det för någon. Låt oss ha vårt paradis kvar...

Citat:
De jag talade med förra året tyckte att Grekland och grekerna inte gjorde någonting annat än betalde skatt.
Om jag hört det gnället förr...? Att de fått miljarder och åter miljarder i understöd av EU under många år har uppenbarligen gått dem spårlöst förbi. Mycket vill ha mer som min Farmor sade... Och betala skatt? Jag får ju inget tillbaka... Men betala in skatten då skitstövel så kanske du kan få något tillbaka!

Citat:
Atenarna som hade pool skulle betala en viss skatt/avgift och det var det ju också några hundra som gjorde. Sedan så tog de ett flygfoto över Aten.
Som jag läste det så var det så att det var få, typ 20, som deklarerade för poolen i ett speciellt område. Sedan var det någon smartskalle på skattemyndigheten som kollade samma område via Google-Maps... Och hittade typ 400 pooler till... Han fick säkert sparken! Om dina eller mina siffror är rätt är ju rätt ointressant! Men det måste ju finnas en bakgrund till historien! Och så är vi tillbaka igen. Dessa Greker... Mästare i att smita från det mesta...

Och detta ska vara Demokratins vagga. Som födde Sokrates, Plato, Pythagoras och så många stora filosofer, författare och vetenskapsmän...

Vad hände?

Peter

P.S. O T. Var det inte du som hade en DVD med en tidig live P. Gabriel? Den finns inte att få tag på längre. Jag bjuder på en Pizza på Casa Mia eller Piccolo Mondo för en kopia. Eller om du vill sätta tänderna i en saftig hamburgare... Välj en dag när det inte regnar så tar jag Hojen in till stan... Orkar inte ladda ner den....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.