Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-03, 23:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Kristi Himmelsfärdsdag i grekisk anda

Hej alla!
Jag vill bara berätta om en helt fantastisk Kristihimmelsfärdstorsdag med greksikt förtecken från mitt "lilla Grekland", som är Öland.
Claes och jag hade en fantastisk dag igår på Öland, där vi började med medhavd frukost i Lerkaka på östra sidan. Vi åkte sedan till Greda ängar, som har en fornlämning från järnåldern i form av en hel by. Det är ett naturskyddat område med en rik blomflora och strandängar med rikt fågelliv.(Dit skulle Du åka Janne!)

Sen åkte vi till Byrum där vi badade och njöt av solen just här

Sen fortsatte vi norrut till Byxelkrok till våra vänner Zanet och Zissis där vi avnjöt en härlig souvlaki med klyftpotatis och en kall Mythos alldeles vid havet på deras magnifika taverna Terazzen. Det kändes verkligen precis som i Grekland och med kaffet kom också den typiskt grekiska "halvan". För några timmar var Grekland VÄLDIGT nära kan jag säga.

Efter denna mycket trevliga lunch med våra vänner så fortsatte vi till Ölands norra udde där vi gick alla ca 140 trappstegen upp i fyren Långe Erik med denna magnifika utsikt:

Sen vände vi söderut igen och stannade vid Källa gamla kyrka som används till tex bröllop. Den var precis iordningsställd för bröllop när vi kom.

Vi besökte också Källa hamn där vi såg vårt drömhus, som är till salu. Men om vi köper det kommer vi aldrig mer ha råd att åka till Grekland , så vi har fått problem minst sagt

Vi avslutade vår färd med ett stopp på västra sidan av Öland, Äleklinta

Så var det dags att åka hem till Kalmar igen efter en 10 timmars minisemester!

Lissi - som badat även idag. 14 grader visade vattentermometern.
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 09:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Standard Sv: Kristi Himmelsfärdsdag i grekisk anda

Roligt att du delar med dig av sen sån härlig dag. Underbara bilder. Det finns otroligt mycket intressant att uppleva och se i Sverige och speciellt nu i den vackra försommaren. Här i norr har vi inte haft det lika fint som i söder men jag hade några härliga soleftermiddagstimmar i lä för vinden både torsdag och fredag.

På torsdagen satt jag på en servering och tittade på båtlivet på vår vackra älv med en tallrik härliga grekiska oliver och lite annat tilltugg men en riktig grekisk måltid som hos Zanet och Zissis fanns inte att få där.

Vilket dilemma att se sitt drömhus till salu. Jag har under en vecka funderat kring min drömlägenhet ner vid älven men insåg till slutt att då är det slut på resandet även här.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 21:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
14 grader visade vattentermometern.
Men! Aer du da helt galen da Jänta mi? Är det inte vid den temperaturen vatten fryser till is ungefär?

Jag tror det är den som är i min frys i alla fall.... Åk ner till Tinos och tina upp vet jag....

De orden passar väl bra ihop! Tina och Tinos... Och ge mig en stund ska jag nog få in Tilos också... Och det är inte Tipota...

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 18:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Åk ner till Tinos och tina upp vet jag....
Peter
Det var ju det vi skulle göra i påskas men höll på att frysa ihjäl istället..DÄR gick inte att bada!!

Nu är det nog 16 grader i allafall i vattnet Kändes varmare idag!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 18:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vilken underbar dag på vackra Öland Maten på Zanets och Zissis taverna såg jättegod ut också

Jag bodde ett halvår i Kastlösa på Öland i min ungdom

Riitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:49.