|
|||
|
|||
Flyga inrikes i Grekland..
Hej.
Vi ska för första gången flyga inrikes i Grekland, Aten till Naxos tor. Vi undrar hur mycket (kilo) får man ha i bagaget, hand o incheckat.? och andra tips angående att flyga inrikes tackar vi för.. bopia,som åker om 55 dar. |
|
||||
|
||||
Sv: Flyga inrikes i Grekland..
|
|
|||
|
|||
Citat:
Men detta har jag också läst, och så har vi fått andra uppgifter från annat håll om att det bara ska vara tillåtet att ha 15 kilo totalt/pers , därutöver ska man visst få betala extra och det var därför vi ställde frågan här bopia |
|
||||
|
||||
Citat:
Och 10 kg i ekonimiklass, därefter 2€ per kg |
|
|||
|
|||
Citat:
bopia,ännu mer |
|
||||
|
||||
Jag klickade på länken och läste.
|
|
||||
|
||||
Vad ser ni andra för info om ni klickar på den länk Tom hänvisar till?
// Helén |
|
|||
|
|||
Då har vi inte läst samma länk
bopia,inte ett dugg klokare. |
|
||||
|
||||
Citat:
Business class passengers may carry up to 2 items of baggage, the total weight of which cannot exceed 30 kilos.Economy class passengers may carry up to 2 items of baggage, the total weight of which cannot exceed 20 kilos. |
|
||||
|
||||
bopia, du måste skoja?
Försöker med att klistra in vad som står: Checked baggage allowance Domestic travel Business class passengers may carry up to 2 items of baggage, the total weight of which cannot exceed 30 kilos. Economy class passengers may carry up to 2 items of baggage, the total weight of which cannot exceed 20 kilos. For infants the transport of baggage up to 10 kilos and the infantile equipment can be carried without extra charge. If the baggage exceeds the free baggage allowance then the charge for domestic flights is shaped per sector, 2€ per extra kilo. |
|
||||
|
||||
Det hör till saken att vi hade 16-17 kg/pers incheckat bagage + handbagage (som inte vägdes)
Så ta det lugnt, dom är inte så petiga . / Tom |
|
|||
|
|||
Citat:
bopia |
|
||||
|
||||
Nu senast då vi åkte från Arlanda till Umeå med Norwegian så frågade de vid incheckningen om något av våra bagage kan tänkas väga över 20 kg. Jag skulle inte tro det svarade jag direkt och fick sedan gå till specialinlämningen med ryggsäckarna, de hade inte en tanke på att väga dem och tur var det för jag tror då att åtminstone ena ryggsäcken var några kg för tung. Men detta hade ingenting med inrikesflyget i Grekland att göra.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Jag, som nästan aldrig flyger, undrar i stillhet: är det inte viktigt för säkerheten att planet är rätt lastat?
|
|
||||
|
||||
När vi vid tillfälle förra året flög från Naxos till Athen, då var det med Olympics tvåmotoriga propellerplan, en ATR-43 med plats för ett trettiotal passagerare. Vi oss till minnes drager att det var maxvikt 20 kilo per vuxen passagerare.
Men det var mycket noga vid invägningen. Fyra passagerare stod på en stand-by biljett och det fanns plats för dem i planet. När alla övriga passagerares bagage var vägt, då meddelades att man icke kunde taga med stand-by passagerarna på grund av risk för överlast. Jag och Hustrun hade fått varsin plats allra längst fram i planet, men strax före start ombads vi byta plats och sätta oss längst bak i planet. Detta för att uppnå jämn viktfördelning. Så noga var man. Arne |
|
||||
|
||||
Jag åkte inrikesflyg mellan Lesbos och Aten för tre år sedan. Av vad jag kunde se så vägdes i stort sett allt bagage vid incheckningen. I det plan vi åkte var tillåten bagagevikt 20 kg. I andra flygplanstyper kan det vara en annan tillåten vikt. Funderade personligen inte så mycket över det eftersom vi bara varit borta 10 dagar och mest hade lätta sommarkläder med oss. Leksaker till barnbarnet lånade och köpte vi på plats och lämnade vidare till andra när vi reste hem. Ett bra sätt att reducera vikten för resande med barn.
Eva |
|
||||
|
||||
Åker så gott som varje år med inrikesflyget ut till öar som har sådana förbindelser tex. Kos,Leros,Milos,Samos,Naxos,Santorini osv. ( Båten tar oftast för lång tid) Man har alltid varit noga med att väga bagaget och i economiklass har vikten varit max 20kg och handbagage 5kg. Man har dock aldrig kollat mitt handbagage. Både Olympic och Aegean har haft samma rutiner. Naxosplanet (som är litet) kollades vikten på bagaget noga.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|