|
||||
|
||||
Smyrna
Läser nu "Den siste greken" Aris Floretios. Jag har varit på Byzantine & christian museum. 2009 hade de utställning om bla. folkförflyttningen Turkiet -Grekland. När jag läser mer o mer i boken blir jag mer o mer intresserad av detta. Vad känner ni till om detta? vore intressant att få mer info. rörande denna epok som fortfarande berör människor. Har ju också beröringspunkter till det känskliga ämnet Makedonien. Tar gärna emot info.
|
|
|||
|
|||
Sv: Smyrna
Ett tipps: Leta rätt på Angelopoulos fantastiska film "Tårarnas äng" som handlar om just den epoken i Greklands historia. Den hade premiär 2004:
http://www.svd.se/kultur/film/maktig...sang_23535.svd Den engelska titeln är Trilogy: The Weeping Meadow och den borde inte vara allt för svår att få tag i. /LG |
|
||||
|
||||
Kul med ett svar i även ett ämne som detta på forumet. Tack för tipset, ska kolla upp filmen.
|
|
||||
|
||||
LG: vi har nu sett klart på Tårarnas äng. Något av det sorgligaste jag sett på film. Men, så vacker. Tack än en gång för tipset.
|
|
||||
|
||||
Det är en underbar film. Har sett den tre gånger och snart är det nog dax igen.
Eva |
|
|||
|
|||
Ja den filmen är fantastisk! Vi såg den på KINO i Lund tillsammans med fullsatt salong greker på premiären 2004och den var magisk! Men när kommer del 2 och 3???
Jag tror del 2 har spelats in och haft premiär men inte kommit till Sverige. Vill gärna se alla delar! Filmen "Polithiki Kouzina" berör ju också ämnet och i Theodor Kallifatides böcker finns även berättat om den "deporteringen". En mycket spännande och sorglig del av Greklands historia. Jag sträckläste "Den siste greken " den superregniga höstveckan på Tinos 2009 och hade gärna velat ha den många sidor tjockare! Lissi |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|