|
|||
|
|||
Förslag på öar
jaha då var de sitt första inlägg här har läst igenom forumet en del.. Och de finns väldigt bra info här..
Har inte ö luffat tidigare.. Men nu blir det två veckor i sep.. Har varit på Kreta, kos, och Rhodos tidigare.. Men bara charter.. Så nu blir det att planera lite mera. Jag o min flickvän tänkte ta och flyga till Aten, kanske en övernattning för att sedan ta färjan ut mot öarna för att vi inte ska resa runt så mkt första gången tänkte vi att 2st öar kunde vara lagom. Vi är ute efter fina stränder god mat ( och dykning/snorkling för mig iaf hyra en scooter o hitta små egna mindre stränder.. En ö som vi fastnat lite för är Naxos som verkar ha en del av de vi söker iaf ? Sen vet vi inte vad vi vill åka... Vi har tittat på Amorgos, men verkar inte ha så bra stränder? Ios ? Paros? Vi tittade även på milos, ligger ju en bra bit ifrån.. Men nån timme mer båt gör inte så mkt.. Kom gärna med fler förslag.. Blev att vi mest tittat på de som var nära Naxos.. Tjejen ville inte santorini.. Annars hade de varit ett alternativ Tacksam för svar / Fredrik Senast redigerad av f_nyh den 2011-08-16 klockan 14:06. |
|
|||
|
|||
Sv: Förslag på öar
Naxos och Amorgos är två av mina favoritöar.
På Naxos finns allt ni behöver av fina stränder, god mat, vackra byar och bra kvällsliv. Så beror det förstås på vad ni menar med bra stränder.Jag ÄLSKAR stränderna på Amorgos! Där kan du verkligen snorkla! Ta tex. badbåten från Katapola till "Plakes".Fina släta klippor och ett fantastiskt vatten."Mouros",med både klappersten och klippor och dessutom spännande grottor att simma in i.Läs mer på Kalimera! Amorgos är verkligen en underbar ö, som jag tror ni kommer att gilla! |
|
|||
|
|||
Milos är en fantastisk ö men sist vi var på Naxos (2007) och skulle ta oss dit var det en väldigt omständig rutt på nära tio timmar... Kanske blivit bättre nu?
Amorgos har stränder av olika sorter, vi tyckte de flesta stränder var bra. Agia Anna med klappersten är väldigt fin, där finns ju även klostret längs berget som är väldigt fascinerande och imponerande. Om man väljer att bo i Katapola (tror jag det heter) så är den sidan av bukten som har morgonsol ofta varmare (vänster sida när du anländer i hamnen). Sedan är jag ett fan av småkykladerna, men de är ju väldigt små och lämpar sig bättre för apostlahästarna än moppe. |
|
|||
|
|||
Citat:
Fra Santorini er der ganske kort sejltid til Naxos, Ios, Folegandros, Milos osv. Og Naxos er super. Min favoritø. |
|
|||
|
|||
Ja vi tittar nu på att ta naxos och amorgos
Har tittat lite på färjor.. det går piraeus - amorgos 13/9 när vi kommer till aten.. dessvärre kommer den inte fram innan 02.50.. känns inte jättekul.. blir de problem med att få tillgång till rum då? vi förbokar nog nått Tänkte att man skulle ta ön längst ifrån aten först.. för att sen dra sig hemmåt... men de kanske blir dumt med färjorna.. så får ta naxos först isf.. En annan fråga... jag har tittat på http://www.ferries.gr/booking/ för tider.. men vissa färjor ifrån blue star feeries är röd markerade... Om man sedan går in på http://www.bluestarferries.gr/site/content.asp?loc=1 så ser det ut som färjorna kommer gå dessa tider.. ( vad jag kan tyda iaf ) vilka ska man lita på? o vart ska man boka ifrån? Kan ändå inte boka de färjorna på http://www.ferries.gr/booking/ . / Fredrik |
|
||||
|
||||
Ni behöver inte boka biljetter i förväg så sent på säsongen. Jag skulle åka direkt till Amorgos trots att båten kommer fram sent. Ni kan sova på båten, det gör alltid vi när vi åker till Amorgos så sent. Det brukar finnas rumsuthyrare i hamnen även vid den tiden, men inte lika många som under dagtid. Vi brukar alltid boka i förväg när vi kommer fram sent, det är skönt att slippa bry sig om det när man är trött. Den i mitt tycke bästa tidtabellen är denna
Senast redigerad av Kalimera den 2011-08-19 klockan 15:34. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|