|
|||
|
|||
Bella Pais - Maleme
Hei.
Lurer på å legge årets sommerferie til Maleme og hotellet Bella Pais. Noen som har erfaringer med Maleme og/eller hotellet som kan si litt om hva vi kan forvente oss. Hvordan er Maleme som sted ift. restauranter, matbutikker, shopping osv.? Hvordan er stranden? Positive/negative ting ved hotellet? Noen som har erfaring med å bestille halvpensjon på hotellet - hva får man da og hvordan er kvaliteten på maten ved hotellet? Håper noen har erfaringer å dele med oss. |
|
||||
|
||||
Sv: Bella Pais - Maleme
Jag har aldrig bott i Maleme men varit där och passerat många gånger. Jag skulle aldrig välja att bo där... Det jag sett av stranden så tycker jag den är för stenig/grusig för min smak. Shopping är lika med noll men ni har ju några km in till Platanias eller ännu bättre 1,5 mil in till Chania. Jag vet att många hotell i Maleme har AI-koncept (eller hel/halvpension) och därför är inte byn heller så "levande"...
Jag skulle föreslå Platanias eller Agia Marina om man vill bo på nordkusten med närhet till Chania. Båda dessa orter (det är gångavstånd emellan dem) har bra stränder, shoppingmöjligheter samt ett enormt utbud av bra restauranger. I Platanis finns även en Lidl butik om man vill slippa handla på dyra små supermarkets. Malin |
|
||||
|
||||
Sv: Bella Pais - Maleme
Vi bodde på hotellet bredvid Bella Pais, Castro Beach hotell förra sommaren. Vi var inne och diskuterade pris på Bella Pais men tyckte det var lite för dyrt så vi gick vidare. Bella Pais verkade vara ett väldigt fint hotell men var egentligen lite stelt med all sin prakt. Poolen är stor och allt verkade rent och snyggt och stranden är bara på andra sidan vägen. Stranden är inte den bästa i Maleme om man inte tycker om klapperstensstrand, väldigt obekväm att gå på om man är barfota men fördelen är att det är lugnt, inte många som badar där.
Själva Maleme är väl inget höjdarsamhälle egentligen, finns några tavernor nere vid stranden och ett bageri uppe vid genomfartsvägen, några souvenirbutiker kan man också hitta där. Vi bodde två gånger där under vår tur, andra gången bodde vi med All Inclusive (tre nätter) för att avsluta semestern helt avslappnade, maten var väl inte den bästa men vi klarade av den dessa dagar. Uppe vid huvudvägen finns också en större Supermarket med bra utbud. Bussarna till Chania (och Platanias) går mest hela tiden så det är smidigt. Anledningen till att vi ville bo i Maleme var att det var här vi började våra turer till Grekland för många år sedan, kändes rätt att återvända efter alla år även om vi visste att det inte var den bästa byn vi besökt. Om vi mot förmodan ska bo här en gång till kommer vi troligen att bo på Mikes Hotel där vi bodde första gången men det var fullt då vi kom dit nu så det blev inte riktigt som vi hade tänkt. Jag tror att jag skrev några inlägg här på forumet då vi var ute förra sommaren, du hittar säkert den tråden om du söker lite. Mvh Janérik |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|