Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-11, 12:24
KatrinL KatrinL är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012
Standard Åsikter på tänkt resrutt. Tack:)

Hej.
Det lutar åt att vi flyger till Sanorini för två veckors båtluff. Har fastnat för några av alla underbara öar. Santorini-Amorgos-Milos, skulle det funka med båtar? Vad tycker ni om mina val av öar? Kan man klämma in någon mer? Förslag?
Vi kan bli ett sällskap på 8 personer och för att minimera beslutsfattande under resan vill vi förboka boende. Hur länge skulle ni stanna på varje ö?
Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 17:19
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Åsikter på tänkt resrutt. Tack:)

Hej
Santorini är jättebra att utgå ifrån. Både Milos och Amorgos är kanonöar men dom ligger en bit ifrån varandra. Jag skulle föreslå Milos och Sifnos istället. Sifnos är en jättefin ö och som bara ligger 1-2 timmars båtfärd (beroende på vilken typ av båt) från Milos. Landar ni inte alltför sent på Santorini och det är antingen lördag elle söndag så hinner ni med en båt till Milos som brukar gå 18.00 och är framme ca 19.30. Sedan kommer ni att ha att göra på Milos minst 5-6 dagar utan problem. Man måste ju anpassa sig lite efter hur båtarna går. Åker ni sedan till Sifnos så är det också en hyfsat stor ö och där finns också mycket att upptäcka. Några dagar på slutet för att se sig omkring på Santorini är inte heller dumt. Tycker inte ni ska lägga in någon mer ö det blir bara stressigt. Däremot en dagstur till Kimolos när ni är på Milos tycker jag absolut ni ska göra.

//maji
Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 18:28

Tack för svar!
Ska kolla upp den rutt du föreslår. Om vi bokar som jag kollat upp landar vi på Santorini vid tvåtiden en måndag natt. Så det blir till att boka ett boende för en natt innan man ger sig av. Amorgos är en ö som jag blivit väldigt sugen på. Men det kanske är bättre som du föreslår. Får kolla upp Sifnos lite bättre. Det finns ju så många öar, svårt att välja. Båtluffade senast för 20 år sen och styrde dit näsan pekade i 6 veckor. Så det blir lite tid med två veckor, inser jag. Skulle gärna stanna längre men tror inte att det fungerar i år. Kanske bara några dagar till då...Är van att semestra i 4 veckor så det kommer att gå svindlande fort.
Några speciella tips på Sifnos? (Vi har barn som är 13 och 16)
Svara med citat
Gammal 2012-02-11, 22:30
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej igen
Om jag hade rest med 2 tonåringar så hade jag kanske tänkt lite annorlunda En natt på Santorini och sedan tagit mig till Naxos ev Paros och stannat där fram till veckoslutet och sedan tagit mig till Amorgos, som jag förstod du gärna ville. Sedan "gjort" Amorgos för att sedan därifrån åka till Santorini och avsluta där några dagar. På Amorgos kan man ju bo några dagar i Katapola och några i Egiali.
//maji
Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 15:36

Hej igen. Tack för tips! Jag har beslutsångest och kan inte bestämma mig så fler får gärna komma med förslag!
Jag förstår tanken med att ta Amorgos och Naxos. Men hur är Naxos? Har vi några Naxosvänner på forumet som kan sälja in den ön hos mig?. Den känns lite stor...eller jag vet inte..Detta är så svårt!
Kan inte heller släppa Milos, bilderna man kan se på alla fantastiska klippformationer..
Har kommit fram till att variation nog är bra. Tycker om typiska vackra byar med smala gränder, maffig natur i form av klippformationer eller vyer, snorkling och klippbad men även vackra sandstränder, gärna något riktigt gammalt av sten typ klostret på Amorgos...Dottern, 16 år, gillar lite liv och rörelse med turistshopping och sonen, 13 år, älskar bad och djurlivet.
Ja, vad säger ni? Jag har vekligen letat på forumet men skulle uppskatta mycket om det var fler som vill svara. Den samlade erfarenheten här på forumet är otrolig!
Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 12:00
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Om ni verkligen vill Amorgos och Milos så kanske det inte gör så mycket om det är lite "besvärligt" att ta sig emellan öarna. Vi har ibland gjort väldigt långa färjeturer för att vi låter valet av öar styra, ej färjetiderna. Man kan ju alltid fördriva tiden med att lyssna på en ljudbok, spela kort eller sova... Våra barn är nu 11 och 8, och har utan att knota åkt både 8 och 13 timmars färja. Men jag vet inte hur det är med tonåringar, det kanske fungerar sämre med underhållningsmöjligheter då .

Naxos är jättefint, men jag skulle definitivt välja Amorgos och Milos som komplement till Santorini. Underbara och lite egna öar. Men ni kommer att få en finfin semester även om det blir Naxos ni hamnar på!

Bea
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 14:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av KatrinL Visa inlägg
Tycker om typiska vackra byar med smala gränder, maffig natur i form av klippformationer eller vyer, snorkling och klippbad men även vackra sandstränder, gärna något riktigt gammalt av sten typ klostret på Amorgos...Dottern, 16 år, gillar lite liv och rörelse med turistshopping och sonen, 13 år, älskar bad och djurlivet.
Nästan allt det där finns på Naxos. Det som saknas är riktigt bra klippbad, men det finns så det räcker på Amorgos. Något som Milos egentligen inte har, men Naxos har i överflöd, är vackra byar med smala gränder. Jag skulle valt Amorgos och Naxos, och sparat Milos till ett annat år, i kombination med någon av öarna nära Milos, förslagsvis Sifnos.
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 17:07

Tack för info och tycke. Känns lite lättare att fundera vidare. Vilken by rekommenderas att bo i på Naxos? Och som du, Janne, skriver under infon om Naxos så har ju den ön blivit vald till (förra) årets populäraste ö. Det finns väl en anledning.
Tack igen
Svara med citat
Gammal 2012-02-16, 20:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av KatrinL Visa inlägg
Och som du, Janne, skriver under infon om Naxos så har ju den ön blivit vald till (förra) årets populäraste ö. Det finns väl en anledning.
Inte bara det: Naxos har röstats fram som Greklands bästa ö de senaste sju åren.

Här är förra årets lista över de populäraste öarna.

Jag håller nu på att räkna årets röster. Vi får se om det blir Naxos igen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:57.