|
|||
|
|||
FAQ Bo och leva i Aten.
Hej!
Jag skulle behöva lite råd om var det är bra och inte bra att bo och lite Do's and don'ts. Jag kan börja med att säga att detta är mitt första forum inlägg någonsin så bear with me. Jag flyttar till Aten redan nu den 30e Mars och det gick verkligen snabbt att få det här jobbet, jag tror jag fick kontakt från företaget jag ska jobba för på en Måndag och på Onsdagen var allt klart.. Nu har jag aldrig varit i Aten och jag vet inte särskilt mycket om Aten. Jag är precis hemkommen efter att ha bott i Dublin 1 år och Marseille i 6 mån. När jag först flyttade till så kollade jag inte upp tillräckligt innan jag flyttade och det fick jag ångra. Fick bo i skit områden där det var stökigt och rätt hög kriminalitet den första tiden så detta vill jag undvika nu. Det jag skulle vilja ha hjälp med från någon som kanske ha bott i Aten eller känner till det är var det är bra och inte bra att bo till och börja med. Jag kommer jobba Kallithea området enligt Google maps. ( Adressen är Thisseos 330 om det säger dig något ) Sen hade det inte varit fel med lite allmän information om t.ex vad/var man ska akta sig för. Jag har sökt runt lite i olika forum men det mesta jag hittar svarar inte direkt på mina frågor.. Tack på förhand och hoppas du inte lider för mycket när du läser detta |
|
||||
|
||||
Sv: FAQ Bo och leva i Aten.
Min dotter har bott i Kallithea en period när hon studerade i Aten och det var då en bra stadsdel. Nu är det några år sedan så jag vet inte hur det är idag.
Eva |
|
|||
|
|||
Tack så mycket för ditt svar. Jag har läst från andra forum att det är ett bra ställe med.
|
|
|||
|
|||
Jeg kjenner ikke Kallithea, men kan nevne noe annet viktig: Transporten. Athen er en stor by, og det tar tid og komme seg rundt (unntatt i sentrum som er kompakt). De jeg kjenner som bor eller har bodd i Athen klager alle over det samme: Tiden det tar å komme seg til/fra jobb/besøke venner etc. Heldigst er de som bor nær en metrostasjon, særlig om jobben også ligger nær en stasjon, for metroen er rask, ren, trygg og streiker sjelden. Det er selvsagt også et vell av bussruter, men bussene er ofte STAPPfulle i rushtiden. Og skal du ha bil, kan du kjøre rundt i en evighet for å finne p-plass, om du ikke er så superheldig at du har din egen private.
Mht bosted bør du iallfall holde deg unna områdene vest for Omonia. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|