|
||||
|
||||
Mer om jobbmöjligheter
Nu har dom visat i Svensk TV 2 dagar i sträck Grekiska unga människor som är här och söker jobb!
Igår pratade dom med en universitetsutbildat ung man inom IT område som sökte jobb här, och det såg ganska ljust ut för honom. Fick tanken att det är ju just den typen av unga människor som borde ha en framtid i Grekland. Skall samhället "moderniseras" och allt mer samhällsfunktioner datoriseras, så borde ju den typen av utbildning vara guld värt! Det är väldigt synd om inte kunskaperna tas i vara i Grekland Riitta |
|
|||
|
|||
Sv: Mer om jobbmöjligheter
Ja, tyvärr kommer den här hemska krisen att få stora komplikationer i framtiden också för det kommer till slut inte finnas utbildad arbetskraft att få tag i. Grekland tar just nu många steg bakåt och kommer inte kunna hänga med i ett någorlunda modernt samhälle, speciellt som de flesta välutbildade ungdomar söker sig till andra länder och att lönesättningen ser ut som den gör just nu.
Det har ju i och för sig funnits (under många år) högutbildade som jobbat som servitörer eller bartenders för dom tjänade mycket mer som det än tex. som arkitekter, arkeologer mm. Men nu är även de yrkena så dåligt betalda att det knappt går att leva på lönen längre. Så då söker dom sig utanför Grekland. Greklands framtid ser ju inte precis ljus ut men jag försöker hålla fast vid min som alltid positiva attityd. Jag som bott här nu 20 år och har sett hur det har gått till genom åren med fusk, mutor, svågerpolitik mm., har bara väntat på när den stora smällen skulle komma. Och den kom ju till slut, och det med ett stort BANG! Jag tror trots allt att detta är något Grekland måste gå igenom för att komma tillbaka på sina fötter igen och att samhället börjar funka lite mer laglydigt. Det är bara det att så länge vi inte har en bra och hederlig regering kommer ingenting att förändras...För varför ska man som Grek vara laglydig, betala sina skatter när pengarna bara försvinner i fickorna hos anställda inom kommun, IKA, skattemyndighet plus politikerna.. Hoppas och tror ändå på en ljusning FÖR JAG ÄLSKAR MITT GREKLAND! Ingela |
|
||||
|
||||
Sv: Mer om jobbmöjligheter
[quote=Ingela A;269565 För varför ska man som Grek vara laglydig, betala sina skatter när pengarna bara försvinner i fickorna hos anställda inom kommun, IKA, skattemyndighet plus politikerna.. Hoppas och tror ändå på en ljusning FÖR JAG ÄLSKAR MITT GREKLAND!
Ingela[/quote] Ja, där, Ingela, fick du sagt mycket som vi andra också tänker. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|