|
|||
|
|||
pingst
Har förstått att vi kommer att vara på Samos under pingsten. Vad kan vi förvänta oss för girande? Är affärer och annar stängt? Firas det på allmänna platser? Har tidigare varit med om olika festligheter på gator och torg
Åsa |
|
|||
|
|||
Sv: pingst
Sverige går efter den Gregorianska kalendern för påsk och pingst medan Grekland fortfarande går efter den Julianska. Detta inneär att påsken oftast infaller på olika datum. Här firar vi påsksöndagen den 15 April i år.
Och vi firar pingst (Pentecost eller Holy Spirit Monday, som infaller 50 dagar efter ortodoxa påsken) den 1 Juni, om ni fortfarande är kvar på Samos. Ingela |
|
|||
|
|||
Vi är där från 2 juni och förstod att pingsten håller på till den 4:e. Så jag hoppas på att få märka av lite firande.
|
|
||||
|
||||
Pingsten är inte någon jättestor helg här, men om man har intresse av ortodoxa kyrkan finns det många mässor att vara med på. Fråga lokalt. Olika landsändar har olika seder, och kanske den plats du ska besöka har egna vanor och fester.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Förra året var Pingsten den 12 och 13 Juni, så om dom firade något 2-4 måste det ha varit något annat, mer lokalt för Samos! Ingela |
|
||||
|
||||
Det är i år hon ska åka dit.
|
|
|||
|
|||
Precis! Därför hoppas jag att det är någon lokal tradition dom firar den 2-4, för inte är det pingst! Bara så hon inte blir besviken...
|
|
||||
|
||||
Citat:
IngegerdN |
|
|||
|
|||
Jag får hålla utkik efter firande helt enkelt. Vi ska bo centralt i Pthagorion så vi lär märka om det är nåt på gång.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|