Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-15, 09:38
Tremere Tremere är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012
Standard Första gången på Kreta

Hej på er alla!

Jag och min familj skall resa till Kreta om drygt tre veckor.
Detta är första gången som vi besöker Kreta (ja faktiskt första gången vi är söder om Tyskland)
Jag har läst snart varenda tråd här i forumet, men har iaf några frågor.

Vi ska bo på Hotel Caretta Beach i Gerani 8-11 maj.
Vi har hyrt bil då det verkade vara det enklaste och billigaste sättet för oss då vi är 5 personer. (2 vuxna och tre barn. 2, 7 och 10)

Nu funderar vi på en utflykt till Elafonisi en av dagarna.
Är det värt att lägga en hel dag på att åka dit så tidigt som i maj?
Eller ska man bara njuta i Gerani, Platanias och Chania?

Nästa fråga...
Vilka frukter, bär och grönsaker är det säsong för i början av maj?
Är ju alltid mysigt och gott med färskt och närproducerat.

Det var nog vad jag kom på nu.

Alla andra tips mottages tacksamt.

Soliga hälsningar från ett kallt Linköping!
/Alex
Svara med citat
Gammal 2012-04-15, 18:51
palleair palleair är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009
Standard Sv: Första gången på Kreta

Hej

Falasarna beach är värt ett besök, bara att följa kusten, bra väg.
Balos är oxå fint, men dit går det båt från Kissamos, nära ert boende.
Underbar strand, kolla bilder på google.

Åker nog dit i sommar själv.

Palle
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 18:19
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Jag tyckte Elafonissi var en strand som var värd ett besök, vi var där vid den tiden för några år sedan och det var varmt och skönt.Barnen tyckte det var fint eftersom det är så långgrunt till skillnad mot norra kuststräckan där det blir djupt ganska fort. Där fanns också ställen att äta på.
Sassa
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 19:17
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Klart ni skall göra en tur till Elafonissi- ännu bättre tidigt på säsongen! Långgrunt och lämpligt för barnen. Det brukar vara ganska fullt där högsäsong.. En sak som jag fick se när jag övernattade i sovsäck ute på själva ön var något fantastiskt; när mörkret fallit och bara stjärnorna och månen lyser upp finns det ytterligare en "ljuskälla"! Nere i vattnet där den rosa sanden finns verkar det finnas något mer.. Jag frågade och någon pratade om svavelkis (?) eller nå´t annat ämne.. När man doppar fötterna på natten och låter sanden virvla runt uppkommer miljoner små glimmande, lysande punkter! Det var bland det vackraste jag sett! Någon som sett det? Någon som vet vilket ämne det kan vara?
Till Falassarna är resan något kortare, oftast härliga vågor och hur skönt vatten som helst! Min favoritstrand på Kreta. Ni kommer att få det jättemysigt på Kreta!
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 20:01
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Det er vel det vi i Norge kaller morild?

http://no.wikipedia.org/wiki/Morild
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 20:34
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Vi säger "Mareld" men det var det inte...Har sett det på Rhodos.
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 21:07

Tack alla för info om Elafonissi. Det bli definitivt en tur dit. Dottern (7 år) som är priscesstokig kommer garanterat gilla den rosa sanden

/om tre veckor är vi där
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 11:32
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

[Till Falassarna är resan något kortare, oftast härliga vågor och hur skönt vatten som helst! Min favoritstrand på Kreta. Ni kommer att få det jättemysigt på Kreta![/quote]

Hei.

Jeg har ikke vært på Elafonissi, men på Falassarna. Vi var der i mai, og det var lite folk, så vi hadde det mye for oss selv. Her er det jo også rosa sand, og en kortere reise enn til Elafonissi, ja. Dette betyr endel for oss som kjører scooter. Nydelig sted.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 20:30
cedersu cedersu är inte uppkopplad

Flyger till Hania inkommande lördag o har väntat på svar på frågan om frukter, bär o grönsaker - är det annat än apelsiner som det är högsäsong för??

Sista vinken för en äkta grekisk kväll i Hania - vart ska vi då gå??

Och vilka dagar är det marknadstorg? Tack för ev svar!
Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 21:35
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av cedersu Visa inlägg
Flyger till Hania inkommande lördag o har väntat på svar på frågan om frukter, bär o grönsaker - är det annat än apelsiner som det är högsäsong för??

Sista vinken för en äkta grekisk kväll i Hania - vart ska vi då gå??

Och vilka dagar är det marknadstorg? Tack för ev svar!
Det fanns de flesta frukter och grönsaker att köpa...vi åt mycket jordgubbar förra veckan, de försvinner nog inom några veckor.

Kalderemi (mitt emot hotell Casa del Amore i gamla stan) är en taverna med mycket god grekisk mat. Rekomenderas verkligen

Du kan gå på Onsdagsmarknad i området bakom busstationen, torsdagsmarknad i Nea Chora eller lördagsmarknad i området kring stadion.

Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 09:40

Tack för alla bra svar!

Sitter här men mitt morgonkaffe och började undra hur kaffet på Kreta är.
Som svensk kaffeälskare så är det ju en viktig fråga.

Vi har tillgång till bryggare på rummet.
Ska man köpa kaffet där eller ska man ta med sig sitt Löfbergs hemifrån?

Följdfråga...
Är färdigtbryggt kaffe lika lätt att få tag på som här hemma, om man t ex är på utflykt eller är på stranden?

/Bara 18 dagar kvar nu...
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 07:33
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad

Varför inte vara lite "wild and crazy" och prova en Frapé? Grekiskt is-kaffe, som är mycket gott, passar perfekt varma dagar. Normalt dricker jag kaffe utan mjölk och socker, men med Frapé så har jag kommit fram till att det är överlägset godast med båda tillbehören, men som vi alla vet hur det är med smaken så är den ju delad . Det brukar vara mitt första inköp när jag kommer till Grekland

Förresten så blir maj den första gången jag/vi sätter mina fötter på Kreta också! Längtar
Någon som vet hur lång tid det tar att åka bil från Gerani till Elafonissi?
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 09:31

Givetvis ska jag prova Frapé

Enligt Google Maps så tar det ca 1 tim att åka dit och enligt anda här på forumet så tar det mellan 1-2 timmar att åka till Elafonissi. (om man tar närmsta vägen)
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 10:32

Tack! Kalimera har nog bättre koll än google. 1-2h borde väl då bli strax över 1h eftersom det är lågsäsong (avd. för önsketänkande kanske ).
Frapé ska drickas lååångsamt, enligt Kostas som övertygade mig om att det var gott, så ska man dricka i ungefär samma takt som isen smälter. Men det klarar jag aldrig, alltid massor av is kvar när jag är färdig. Och glöm inte att den smakar olika beroende på vem som gör den, alltid ett (angenämt) problem när jag kommer till ett nytt ställe.
Nu kom jag på en till fråga(undrar om det behövs en ny tråd, men jag provar här):
Tips på bästa Gyros-haket i Gerani? Med betoning på hak Ni vet dom där små ställena som bara har ett par bord. Vi kommer att bo på Lito Beach i Gerani, men ställen i Platanias mottages även det med tacksamhet.
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 11:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Har ingen aning om det ens finns något gyrosställe i Gerani... Det är ju mest hotell där..inte så mycket by om man säger så
I Platanias har det bästa, enligt mig" gyros-haket tyvärr stängt...det var ett hål i väggen och gamle George kunde det här med gyros
Det finns ett nytt "trendigt" gyrosställe på vänster sida( om ni kommer från Gerani), bredvid Mylos supermarket. De har en bred meny med diverse gyros-sorter och det är gott
Sen finns tvillingarna "Twins", också det på vänster sida efter att ni passerat torget...
Det känns tyvärr som de "små hålen i väggen" försvinner mer och mer...tyvärr
Annars om ni vill äta gott i Platanias rekomenderar jag Drosia, Symposium, Karma, Abelopas, Nisos...ja det finns många bra ställen.

Malin
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 13:49

Då fick jag även svaret på om Gerani bara är hotell Det är Ok, och vårat hotell ligger lite för sig självi i utkanten, kan bli riktigt skönt. ca 2,5 km till centrala Platanias, är en helt ok promenad, hoppas bara att det finns en supermarket och gärna ett bageri lite närmare.
Tack för tipsen inkl. restaurangtipsen! Visst är det lite tråkigt att gyroshaken försvinner mer och mer, det är just dessa "hål i väggen" jag menar. Dom brukar kunna ha dom överlägset godaste gyrosen. Saknar hela den känslan dom erbjuder/bjöd, familjära stämningen mm.
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 21:28
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Jordgubbar!

Ferske søte jordbær/jordgubbar som ble plukket idag (!) med en tykk fløte og sukker! Her (på Kreta) er det frukt og grønnsaker som smaker som de skal og en flott tid å være her.

Glem alt det man får hjemme og spis, drikk, lukt og nyt alt det gode man får her. Helstekt lam i dag på en lokal taverna, fantastiske oster osv

Og kaffen her er helt grei, men la nå kaffe latte og slikt få bli igjen hjemme selv om man får det her også!
Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 10:29

Vid den här tiden om exakt en vecka så landar vi på Kreta...!

Nu längtar man trots fint och varmt väder i sverige.

Vi syns där!
Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 06:27
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Då fick jag även svaret på om Gerani bara är hotell Det är Ok, och vårat hotell ligger lite för sig självi i utkanten, kan bli riktigt skönt. ca 2,5 km till centrala Platanias, är en helt ok promenad, hoppas bara att det finns en supermarket och gärna ett bageri lite närmare.
Tack för tipsen inkl. restaurangtipsen! Visst är det lite tråkigt att gyroshaken försvinner mer och mer, det är just dessa "hål i väggen" jag menar. Dom brukar kunna ha dom överlägset godaste gyrosen. Saknar hela den känslan dom erbjuder/bjöd, familjära stämningen mm.
Gerani är en jordbrukarby, med stora oliv - och apelsinodlingar runt ikring. Visst finns det gyroshak även i Gerani, men de är förklädda till tavernor och ligger längst med huvudgatan Bästa restaurangen, en av de allra bästa i Chania, är Aidonissos som ligger i "centrum" av Gerani. De är värda ett riktigt långt besök! Ni hittar tavernan på er högra sida om ni promenerar in mot Platanias/Chania.

Byn har både bagerier, cafeér, kafeneio och minimarkets. Lidl ligger på gränsen till Platanias och inne i Platanias har ni ett större INKA.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 15:39

Tack för alla svar Kikh!
Du är en pärla bland fler här på forumet.
Framförallt för alla oss nybörjare

Om vi har vägarna förbi tittar vi in och säger HEJ!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.