|
||||
|
||||
VÆR OBS ved uttak i Minibank
Siden jeg selv har gått i denne "fella" en gang, vil jeg advare andre,
jeg t r o r dette er nytt av året : http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTop....html#41400036 Det er Pireus Bank det gjelder i advarselen over, men det kan være flere, selv tok jeg heldigvis ikke ut mer enn 300€, så tapet begrenset seg til 130kr, men i r r i t e r e n d e er det å bli "lurt" likevel Det som skjer er at man får to valg på i displayet, jeg sto på Halidon i Chania der sola gjorde skjermen (nesten) uleselig, dermed valgte / trykket jeg feil, tok ut pengene via Norske og ikke direkte i Euro Jeg hadde ikke lest advarselen over da jeg var i Chania og husker ikke om det e r Pireus bank som har adr Chalidon 87, hvis ikke er det flere banker som har innført denne måten å tjene penger på! Da jeg var i Parga nylig "testet" jeg Pireus bank, uten å fullføre uttaket selvsagt, og de kjørte med begge valgene fortsatt, det e r fort gjort å tenke feil et øyeblikk selv om skjermen er leselig og ! - egentlig er jeg obs på denne forskjellen fordi vi ofte har fått spørsmålet når vi har handlet på Nordby og fått spørsmålet om vi vil betale i norske eller svenske når vi betaler med kort, riktig svar er da svenske Men i Minibank i utlandet har ikke jeg sett dette valget tidligere |
|
||||
|
||||
Sv: VÆR OBS ved uttak i Minibank
Konstigt att du inte stött på detta tidigare. Kanske mitt minne missar lite men jag har bestämt för mig att jag oftast har fått den frågan vid bankomatuttag i utlandet. Och alltid har jag valt att bli debiterad i den lokala valutan som jag tar ut, dvs oftast då i euro. Då är det ju kortutgivarens växelkurs som gäller. Väljer man att debiteras i sin egen hemmavaluta så innebär ju det att man obesett ger den utbetalande banken mandat att växla till den växelkurs de behagar.
Bra att du påminner om detta. Det är kanske många som missar det och på stora belopp kan det ju bli onödigt dyrt. Masse |
|
||||
|
||||
Detta har jag stött på många gånger. Jag har också flera gånger skrivit om detta i olika trådar här på forumet - får man ett val mellan sin egen valuta och den lokala valutan, ska man alltid välja den lokala.
/kimmen |
|
||||
|
||||
Hos oss är det bara i Pireusbankens ATM man får en fråga om att välja.
|
|
||||
|
||||
Jag tar aldrig ut pengar från Pireus bank efter att ha drabbats av en del konstigheter. Har försökt ta ut pengar, men inga pengar har kommit ur bankomaten, men pengarna har ändå dragits. Det har löst sig när jag kommit hem, men det är lite jobbigt innan man får tillbaka pengarna.
|
|
||||
|
||||
Citat:
- så er jeg kanskje ikke riktig så sløv som Masse og Kimmen fikk meg til å føle |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||