|
|||
|
|||
Rafina eller Piraeus?
Kommer ner till athen den första September kl.halv 11 på förmiddagen. Tanken är då att vi ska vidare till Paros. Nu till min fundering. Ska vi ta oss vidare till Rafina eller till Piraeus? Vilket är smidigast? Vad jag förstår så går det båtar från båda hamnarna den eftermiddagen.Vi är fem personer, varav två barn. Första gången vi ska ö-luffa för oss allihopa. LÄNGTAR
|
|
||||
|
||||
Sv: Rafina eller Piraeus?
Hej,
Det är väldigt smidigt att ta sig till Rafina, bussen går utanför ankomst terminalen. Ni får då ta en katamaran som går 15,00 framme 18,05, och priset är därefter 56,00 EURO för en vuxen. Tar ni bussen till Pireus, så går Blue Stars färja till Paros kl 17,30 framme 21,45 för 32,50 för en vuxen. Så det blir en bedömmning ni får göra, framme tidigt till ett högre pris, eller åka en färja och komma fram senare, men det blir billigare. Själv hade jag tagit färjan, mycket trevligare. Tobbe |
|
||||
|
||||
Instämmer!
|
|
||||
|
||||
Jag hade tagit Katamaranen, utan tvekan! Att komma fram kl 18 istället för kl 21.45 en resdag från Sverige överväger.
/Ofelia |
|
||||
|
||||
Instämmer med Ofelia, det hade blivit katamaranen även för oss. En hel kväll med trevlig middag på ankomstdagen har också ett värde och som Tobbe skriver, det är smidigt att ta sig till Rafina (kan kännas rörigt i Pireus hamn).
|
|
||||
|
||||
Holder med Marianne og Ofelia... Ikke bare det at man kommer frem tidliger... Selv om det er et stoort pluss. Men sååå mye lettere å komme seg til Rafina og mye hyggeligere å sitte der å vente på ferge enn i Pireaus.
|
|
|||
|
|||
Tack för alla era svar. Tror att det får bli Rafina. Skönt att komma fram någorlunda i tid, efter att ha varit på resande fot sedan kvällen före. Var hittar vi bussen dit och hur ofta går den? Nu kan vi bara längta och vänta på att få åka iväg... /Viveka
|
|
||||
|
||||
Jag förstår inte alls att många tycker att det är så smidigt att ta sig till Rafina? Vi hade världens sjå att hitta till bussen och när vi väl var där gick den 1,5 timme senare. Istället fick det bli taxi, som tog en himla tid tyckte vi, trots att chauffören körde som en dåre.
Sen var det helt klart lugnare i Rafina än i Pireus, men kommer man med tunnelbanan och ska kliva på Blue Star Ferries behöver man inte passera en enda gata, det är bara att kliva rakt på båten och det kan ni göra flera timmar innan den ska avgå. Så jag tycker faktiskt att Pireus är enklare i det här fallet. |
|
|||
|
|||
Ok. Har kollat lite mer på tidtabellen. Det verkar ju gå en båt från Piraeus vid 16,45 som ska vara framme på Paros 19,50. Det är ju en helt ok. tid att komma fram, om det nu är enklare att ta sej dit. Har lite att fundera på...
|
|
||||
|
||||
Det är Blue Star-båtarna som ligger precis där man kommer upp från tågstationen. Men även andra båtar tycker jag är enkla att hitta också. Visst är det lite mer liv men det tycker jag är lite charmen - Den underbara kontrasten när man kommer ut på öarna Tycker en ankomsttid på 19.50 låter toppen, den båten hade jag tagit!
|
|
||||
|
||||
Har nu kollat gtp och kan säga att Highspeed-båten som går från Pireus är betydligt trevligare än Sea Jet som avgår från Rafina. På Highspeed kan man dessutom vara ute på däck.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Visst är HS bekvämare än SJ för dom är 5 gånger större. I dålig sjö är ine SJ så kul med spykalas till höger och vänster. |
|
|||
|
|||
Bussarna till Rafina går ungefär var 40:e minut.
För att hitta hållplatsen går man ut ur ankomsbyggnaden genom dörr nr3, över gatan till nästa refug (ev ytterligare en refug) Hållplatsen finns sedan ca 75 m till vänster, mittemot Htl Sofitel. Biljetten till denna buss köper man ombord. Rafina ÄR ett bättre alternativ |
|
||||
|
||||
Njuta av fartvinden? Jag satte mig i lä och läste en bok.
Inte förra året, men det gällde sen em/kvällstid, då gick bussarna ca. varannan timme, men det är säkert olika. Oavsett vilken båt ni väljer så lär ni ju komma fram, och det är väl det viktigaste |
|
||||
|
||||
Du ska kanske kolla vädret lite om ni är känsliga för sjögång.
Om det blåser väldigt mycket, 6-7 beaufort (eller mer) kan Sea Jet kännas jobbig. Du ska kanske kolla tidtabellen också, om ni hinner med bussen (Googla på KTEL och Aerodromio-Rafina, om inte jag minns fel). Det tar inte lång tid med bussen, 30-35 min., den kör en genväg mot den omväg taxibilarna måste köra. Som SteffTee skriver, det är lätt att hitta bussen när ni kommer ut från flygplatsutgången, titta mot det stora hotellet rakt över gatan, Sofitel. Utanför hotellet hittar du bussen till Rafina (kör mot höger). |
|
||||
|
||||
Se ann vær og tid når dere ankommer Athen... dere har jo to fine alternativer. Har bussen til Rafina akkurat gått så kan dere jo ta t-banen til Piraus istedet og har et fint alternativ der ( for kjedelig å sitte på flyplassen å vente i 40 min.)Enig om at bussen er lett og finne...
Skulle det blåse veldig den dagen dere kommer så kan det jo være lurt å satse på piraus og evt.ta Blue star om SJ skulle bli instilt. Etter det jeg har hørt ( men usikker på om det er riktig) så er det SJ som er den første av båtene som må melde pass ved sterk vind. Men blåste veldig når jeg skulle fra Milos til Santorini, men gikk helt fint, så en som var sjøsyk... |
|
|||
|
|||
Men nu gällde det 1 sep kl 11.00 enl denna tråds ägare.
|
|
||||
|
||||
Sorry, det hade jag missat! Hade vårt plan hållt tidtabellen och anlänt 5 timmar tidigare hade vi nog kanske inte behövt vänta mer än 40 min. Kan vara bra att veta att tutätheten varierar i fall något oväntat skulle inträffa kan vi väl konstatera.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|