Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-05, 08:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Kalla fakta ikväll

Missa inte programmet ikväll kl 19.30 som handlar om Ryan Air och piloternas kamp för sin arbetsmiljö och flygsäkerheten.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-05-05, 09:26
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Standard Sv: Kalla fakta ikväll

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16722820.ab

Men det kommer säkert någon Ryananhängare som säger något i stil med "De är inte tvingade att jobba där, de kan söka något annat jobb"... Vilket för det första inte är sant - arbetsmarknaden är svår för alla - och för det andra inte hjälper flygsäkerheten det minsta. En vacker dag "vinner" någon bränsleligan med en krasch.

Karin
Svara med citat
Gammal 2013-05-05, 09:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Va bra. Det blir lite mediadebatt, så då får de skärpa till sig lite. Ska ju flyga med dom om ett par veckor,

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-05-05, 13:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Intressant det ska jag kolla på, det måste ju absolut göras något åt personalens dåliga arbetsvillkor, bra att det blir en debatt!
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 13:06
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Jag missade tyvärr programmet. Nån som vet om det går i repris? (TV4 play är väl inte gratis, va?).
PS. För att undvika att diverse invektiv ska hagla i den här tråden, så avstår jag här från att här delge min personliga uppfattning om Ryanair. DS.
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 13:22
Eva Ls avatar

Jag tror det är gratis.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 14:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Ja, jäklar, det verkar faktiskt så! Då ska jag kolla ikväll. Tack, Eva.
Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 16:10
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Duuutti pilot tankar lite
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 17:09
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Det var inte mycket Kalla Fakta hade att komma med där......fast en eloge för att dom påpekade Ryanairs låga statistik när det gäller olyckor.
Programmet är väl redan glömt, precis som programmet om dom ofta berusade British Airwayspiloterna för några år sedan.

Att det är en "Jackpot" för en kommun att bli en Ryanairdestination är väl ingen nyhet. Kan inte tänka mig att Lufthansa funderar på att flyga till Jönköping....... Att det kostar en del för kommunen pratades det om -men inte hur mycket det tillför kommunerna.

Återkommer efter vår resa till Palma de Mallorca, i augusti, med Ryanair och ser vad jag tycker då!

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 11:55
Eva Ls avatar

Jag tycker att det var ett mycket informativt och bra program. Jag lovar dig att vi är många som inte kommer att glömma det direkt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 12:10
Deias avatar

Tänk om dom kunde göra ett liknande program om SAS.
På bara två veckor, nu i april, har SAS varit inblandade i två allvarliga incidenter.

- Ett fulltankat flygplan krockade på Newark och bröt vingen
- Ett annat plan fick ledsagas av stidsflygplan för att kunna landa. Detta efter att piloten tros ha haft sin kommunikationsutrustning inställd på fel kanal och tappat kontakt med flygledningen

(Trött personal även där kanske )

Jag tycker det är värre än att en flygvärdinna missar trappan när hon öppnar dörren.

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 13:51
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg

Jag tycker det är värre än att en flygvärdinna missar trappan när hon öppnar dörren.
Det bröts ingen vinge. Vingspetsen blev skadad. Ungefär det som hände en Ryan-kärra härom året. Skillnaden var att Ryanair startade iaf.
Utredningen är inte klar, men ATC borde vara inblandade. Måste vara svårt för en pilot att bedöma var vingtippen på en A330 rör sig någonstans.

Angående flygvärdinnan; hon bröt 4 ryggkotor. Anledning? -En passagerare hade 2 väskor ombord (Fyy), då måste flygvärdinnan tjafsa, ta av hen ena väskan och få ut den ur planet. Men bilen med trappan hade dunstat. Förfärligt i mina ögon.
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 15:54
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
På bara två veckor, nu i april, har SAS varit inblandade i två allvarliga incidenter.

- Ett annat plan fick ledsagas av stidsflygplan för att kunna landa. Detta efter att piloten tros ha haft sin kommunikationsutrustning inställd på fel kanal och tappat kontakt med flygledningen
Incidenten med vingen har para poli redan kommenterat.
Vad gäller ledsagning av stridsflygplan vid landning är det standardförfarande om flygledning och pilot inte kan kommunicera, oavsett anledning.

Dessutom; Ryanairs inställning till fackligt ansluten personal är ju minst sagt skrämmande. Det leder till att ingen vågar yttra sig offentligt om missförhållanden, alla lyder och håller käft. Men visst, en del tycker att det är bra...

Att Ryanair oftare flyger till mindre orter beror inte på någon slags välvilja, utan på att start- och landningsavgifterna är lägre där än på storflygplatserna. Ofta får man också en "introduktionsrabatt" av kommunen när man etablerar en ny linje. När kommunen sedan tycker att det är dags för denna rabatt att upphöra, hotar Ryanair med att lägga ned linjen.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-05-11 klockan 16:01.
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 16:57
Deias avatar

"Skriv under eller så går vi i konkurs", det var vad SAS hotade facken med om man inte gick med på ett ett avtal med kraftigt försämrade löne- och anställningsvillkor. Det ultimatumet fick personalen på SAS. Och sedan fick cheferna rekordhöga bonusar när avtalet var underskrivet.....

- Varför är allting så mycket sämre när det gäller Ryanair? Varför inte titta hur det ser ut här hemma?
- Jag undrar hur Ryanair kan ha så många nöjda återvändande passagerare om dom nu är så dåliga.
- Visst är det så, när det gäller kommunerna. Ryanair är ett kommersiellt företag. SAS likaså. Man gör inget för att vara "snälla".

Incidenten med ledsagning av ett SAS-plan var säkert en landning enligt standardutförande. Dock kan man fråga sig varför den behövdes .

Jag bara funderar högt......

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 17:08
Deias avatar

Jag tycker att Ryanair är lite som Abba på 70-talet .

Alla tycker dom är sk*t men ändå tjänar dom massor med pengar och många flyger med dom. Vi får väl se eftermälet om några decennier.........Kanske "Dom som revolutionerade flyget i Europa" eller vad tror ni?
Spännade att höra?

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 20:53
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Att Ryanair oftare flyger till mindre orter beror inte på någon slags välvilja, utan på att start- och landningsavgifterna är lägre där än på storflygplatserna. Ofta får man också en "introduktionsrabatt" av kommunen när man etablerar en ny linje. När kommunen sedan tycker att det är dags för denna rabatt att upphöra, hotar Ryanair med att lägga ned linjen.

/kimmen
samt att kommunerna betalat en icke känd summa för deras tjänster. Det som upprör mig mest är inte enbart inställningen till flygsäkerheten utan hur vedervärdigt de behandlar sin personal men det verkar ju vissa inte behöva bry sig om.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 21:06
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
samt att kommunerna betalat en icke känd summa för deras tjänster. Det som upprör mig mest är inte enbart inställningen till flygsäkerheten utan hur vedervärdigt de behandlar sin personal men det verkar ju vissa inte behöva bry sig om.

Eva
Precis så. Vi är rätt många som bara tittar på pris (jag tillhör då "vissa")när vi väljer semester oavsett om det gäller flyg, ett billigt boende i Grekland eller Thailand eller en t-shirt för 5:- på en marknad i Bangkok.

Att resa är ett moraliskt och etiskt val i många hänseenden. Att bara välja ut Ryaniar som syndabock gör det för lätt........

När det gäller flygsäkerheten så skulle inte Ryanair få landningstillstånd i Europa om den inte var ok. Det finns många bolag som inte får landa här.

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 21:17
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det som upprör mig mest är inte enbart inställningen till flygsäkerheten utan hur vedervärdigt de behandlar sin personal men det verkar ju vissa inte behöva bry sig om.
Nej, en del är helt skrupelfria - så länge det inte är exempelvis deras egna vänner eller barn som utnyttjas eller behandlas illa, för skulle det nog ta hus i h-e. Men så länge det bara handlar om "andra" människor gör det inget - en i mina ögon skrämmande människosyn...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 21:36
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nej, en del är helt skrupelfria - så länge det inte är exempelvis deras egna vänner eller barn som utnyttjas eller behandlas illa, för skulle det nog ta hus i h-e. Men så länge det bara handlar om "andra" människor gör det inget - en i mina ögon skrämmande människosyn...

/kimmen
Det var ganska generaliserande uttryckt.
Du känner inte mig och att kalla mig skrupelfri för att jag reser med Ryanair är ganska magstarkt. Det är inte bara jag här på forumet som reser med Ryanair så du pekar ut ganska många.

Tror inte du känner alla som reser med Ryanair och jag är övertygad om att många som reser med dom är personer med både empati och medkännande. Man kan stödja både djur och människor på andra sätt än att välja att resa med t.ex SAS istället för Ryanair. Det gör jag. Det handlar om prioritering.

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 12:22
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Dessutom; Ryanairs inställning till fackligt ansluten personal är ju minst sagt skrämmande. Det leder till att ingen vågar yttra sig offentligt om missförhållanden, alla lyder och håller käft. Men visst, en del tycker att det är bra...

/kimmen[/quote]

Håller med Dej till 100%
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.