|
|||
|
|||
Boka hotell i förväg eller inte?
Hejsan.
Jag har "smygit" runt och läst lite här på Kalimera i många år men kände att det var dags att registera mig nu. Jag har varit en del i Grekland, men det börjar bli längesedan nu och därför undrar jag lite om hotellbokningar och tänkte att ni rutinerade Grekresenärer kanske kan ge lite tips. Jag och min fru tänkte resa till Santorini i mitten på september och vi har hittat lite trevliga hotell på Perissa beach. Min lilla fråga är om det generellt är fördelaktigare att boka på nätet innan vi åker eller om det lönar sig att bara dyka upp på hotellet? Jag förstår ju att hotellet ev. kan vara fullbokat och min fråga gäller ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Nu ska jag vidare och förkovra mig i Santorini forumet, hoppas på många svar här :-) Med vänlig hälsning Olympiakos |
|
||||
|
||||
Sv: Boka hotell i förväg eller inte?
Om jag visste var jag vill bo, hade jag nog bokat hotellet på någon av alla boknings sajter som finns. Det är säkert billigare om du bara dyker upp, men bara marginellt.
Tobbe |
|
||||
|
||||
Det kan være begge deler... men vet man hvor man vil bo så hadde jeg kontaktet hotellet direkte pr. mail før avreise. Det blir ofte billigere enn å bruke et bookingbyrå.
Men når det er sagt så lette jeg hotell i Kamari tidlig i Juli i år... mye var enten fullt eller dyrt. ( og der opplevde jeg det motsatte av hva jeg har opplevd ellers) På booking.com sin app på tlf. min hadde jeg sett meg ut et hotell ved stranden som hadde ledige rom rasende billig... dette etter å ha spurt flere steder.. Da jeg kom dit og spurte på pris så skulle de ha 50 euro natta inkl. frokost... Da sa jeg at jeg heller bestilte på booking.com.... bestilte der og da via tlf. til 27 euro natta inkludert frokost De ble litt lange i maska , men var absolutt ikke uvennlige... |
|
|||
|
|||
Detta var ju synnerligen intressant, Ia!
|
|
||||
|
||||
Om man ska boka innan beror ganska mycket på vart man reser och när man reser. I låg och mellansäsong är det mycket sällan fullbokat på de flesta turistorter. För en ö-luffare är det skönt att kunna åka vidare när man känner för det. Känner man till stället och vet var man vill bo kan det vara bättre att förboka. Mitt liv är så inrutat med heltidsarbete där mycket är planerat långt i förväg så semestern vill jag inte alltid ha så detaljplanerad. Andra kan uppleva det annorlunda.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Jag hade skicket ett mejl och frågat om priset. |
|
|||
|
|||
Tack så mycket för era svar och tack för välkomnandet!
Återkommer med en uppdatering :-) |
|
|||
|
|||
Citat:
Ägaren får betala upp till 30 % av rumspriset till booking, beroende på hotellets standard. Lissi |
|
|||
|
|||
Nu blev det rätt hoppas jag....
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vill du boka direkt sänkte han priset med motsvarande 15%. Vi åker på Torsdag ( Milos , Sifnos , Milos ) är iväg 15 dgr. Bor på tre olika pensioner. Alla tre har vi i bekvämlighet bokat hemma via booking.com. Snittpriset per dag ligger på 37€ , och då är dom sista 5 dgr inkl frukost. Efter att ha Ö-luffat många år i Grekland känns det Ok att ha förbokat. Vi vet numera var vi vill bo. / Tom |
|
|||
|
|||
Citat:
Men min värdinna på Tinos sa att det varierar mellan 10-30 % i avgift beroende på rummets/hotellets standard. Flottare hotell på t ex Tinos betalar 30 % i avgift enligt henne. Det finns säkert en " skala" som varierar. Utbud och efterfrågan antar jag.... Fördelen kan jag tänka mig är att "rummen syns" lång ut i världen på ett sätt som det ju annars inte skulle göra och att man kan vara säker på att få rum uthyrda. Hur många av sina rum man vill hyra ut via booking varierar ju också. Man kan tydligen ändra själv..... Jag ska fråga mer om detta när jag är på Tinos. Lissi |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|