|
|||
|
|||
Miniatyrkyrkor?
Hej!
Igår kom vi hem från en härlig resa på Kreta. Glömde fråga på hotellet varför det fanns så många små miniatyrkyrkor runt omkring, speciellt på bergsvägarna till Elafonissi. Tänkte höra efter här. Är det folk som har dött just där eller varför finns småkyrkorna? För övrigt var det underbart på Elafonissi, trots mycket turister. Vi var även på Balos lagoon som var otroligt vackert, men jag var inte imponerad av stranden och att bada där.. I lagunen var det väldigt varmt och slemmigt på botten. Lite stenig botten också. Vi provade att bada på samma sida som båten låg ankrad. Där var det också ganska stenig botten och blev djupt på nästan en gång. Låg en massa skräp och fågelfjädrar i vattnet också. Tyvärr var det inte som jag trodde det skulle vara. Nästa gång ska vi prova Falassarna och åka ner till Paleochora. |
|
||||
|
||||
Sv: Miniatyrkyrkor?
Citat:
/NW |
|
||||
|
||||
Jeg har blitt fortalt at disse miniatyrkirkene (kandylakia) som regel blir satt opp på steder der det har skjedd alvorlige trafikkulykker. De er ofte satt opp til minne om personer som har mistet livet der, og inneholder gjerne foto av personen, lys og litt olje. Men noen av dem er også satt opp av personer som ikke mistet livet, som en takk for at deres liv ble spart.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tradisjonen med å sette opp slike små kirker bygger på en tradisjon fra middelalderen,og fantes over hele øya langs eselstier (kalderimi) som var den tids veier. De er kjent som pilegrimer og reisendes helgenskrin, og her kunne de reisende tenne en lampe eller be en bønn. Leste akkurat om dette i Fennny's Hania guide.
|
|
||||
|
||||
En version jag hört av detta fenomen är att om det finns ett foto inne i kyrkan är det någon som förolyckats men om där i stället sitter en bild på ett helgon har personen i fråga överlevt... men hur väl detta stämmer vågar jag inte svära på / Simetra
|
|
||||
|
||||
Den lilla kyrkan kan även stå vid en vägkorsning för att visa att denna väg leder till en större kyrka.
Olle |
|
||||
|
||||
Vi blev inbjudna till en gudstjänst vid kyrkan som vi hade på armlängds avstånd från vår terass vid Varouxakis Hotel i Platanias. Giannis började pynta kyrkan kl 07:00 på morgonen och han höll på hela dagen. Kl 19:00 startade gudstjänsten och den höll på en timme. Efteråt delade prästen ut bröd åt alla som var närvarande. Som avslutning bjöds man på kyrkkaffe med kakor, läsk och raki. http://youtu.be/zlzY-xKV1-c
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|