|
|||
|
|||
Villrådig! Alla råd & tips uppskattas
Hej på er alla och tack för ett suveränt forum som har gett mig kött på benen när det gäller allt om Grekland. Ändå så behöver jag nu er hjälp.
Jag ska tillsammans med min bror och far ut och fira den gamle mannens 60-årsdag med en resa den första veckan i oktober. Vi har kollat runt lite och har fastnat för Kreta som tycks vara en trevlig ö (var där för drygt 15 år sedan och minns inte mkt) och som verkar ha ett helt okej väder vid den årstiden. Rhodos kan också vara ett alternativ. Beslutsångesten gäller om vi ska välja Paleochora eller Rethymnon stad. Ett wildcard kan sedan Rhodos stad vara. Jag och min bror är i 30-årsåldern och farsan ska som sagt fylla 60 till hösten. De två är väl främst ute efter avkoppling med sol och bad, samt god mat på trevliga restauranger. Jag är däremot lite mer rastlös av mig och vill när jag tröttnat på stranden/poolen kunna ströva runt på egen hand i mysiga och trevliga områden, eller sitta och ta en kaffe i vackra omgivningar. Undviker gärna dom mest turistiga stråken och nattliv och festande är vi inte intresserade av. Hyfsat lugnt och fint ska det vara, men bra matställen vill man såklart ha. Hotell har vi mer eller mindre bestämt på samtliga orter så det problemet har vi inte direkt - däremot, om ni kan hjälpa oss på traven med vart vi ska ta vägen så vore det helt perfekt! |
|
||||
|
||||
Sv: Villrådig! Alla råd & tips uppskattas
Du blir garanterat mindre rastlös i Rethymnon. Det är en stor stad som erbjuder mycket att se och göra, plus en mängd bra restauranger att välja på. Dock är det mycket turister där, så gillar ni inte det är det bättre att välja Paleochora. Där finns dock inte mycket att göra för en rastlös själ, men, nöjer du dig med att sitta med en kopp kaffe och titta ut över havet så kan du göra det i Paleochora. Du kan även göra utflykter med båt, och göra vandringar i den vackra naturen. Finns många stränder att välja på också, stränder där det inte är lika mycket folk som i Rethymnon. På Rhodos är det mycket folk överallt.
|
|
|||
|
|||
Tack så mkt för ditt svar och dina tankar.
Rastlös är kanske egentligen inte rätt ord när jag tänker efter, uttråkad passar nog bättre. En solstol blir urtrist efter ett par-tre timmar för min del. Jag behöver inte ha så mkt att göra, små saker är ofta de stora eller vad man säger. Att andas in en härlig atmosfär och bara ströva rundor i fin och fridfull natur eller trevliga miljöer räcker långt. Att sitta vid ett mysigt torg eller på en fin strandpromenad och titta på folk, eller i en hamn och se båtar lägga till kan vara fantastiska upplevelser. Likaså att besöka ett genuint bageri/café/restaurang. Man vill ju få lite intryck av ett land under sin semester. Övriga sällskapet skulle nog kunna hålla sig inom hotellets och strandens gränser under 90% av semestern, om inte mer. Därför har jag sagt blankt nej till allt vad all inclusive heter. Kan även helt klart tänka mig att hyra nån bil eller moped, men det får bli en senare fråga. |
|
|||
|
|||
Nea Chora skulle också kunna vara ett alternativ, nära till det mesta. Verkar tyvärr inte finnas så många hotell att välja bland, fast det kanske är en bra sak. Detta går åt fel håll, skulle ju få färre alternativ, inte fler...
|
|
||||
|
||||
Hotell Christina.
Eller 10 andra om du fixar resan själv. |
|
|||
|
|||
Re: Villrådig! Alla råd & tips uppskattas
Har du tittat på Georgioupolis? Den ligger mellan Rethymnon och Chania, 3-4 mil till båda från Gergioupolis.
|
|
||||
|
||||
Jag var i Rhodos stad 10-17/10-13, INTE mycket folk alls (om man jämför med i juni). Turister, visst, man är ju inte ensam precis. En del restauranger o barer hade stängt, andra körde sista eller näst sista veckan. Inne i gamla stan var det lugnt, inte mycket folk där heller. Jag hade otroligt fint väder hela veckan, mellan 25 o 29 grader varje dag, förutom sista dagen, då kom det blåst (tromb som drog fram över Ixia) spöregn och en sån fruktansvärd åska. Senare på dagen så sken solen igen, och blåsten lugnade ner sig lite. Även om ni nästan valt hotell så vill jag tipsa om "Annapolis Inn" Ett super bra lägenhetshotell mitt inne i stan (åker dit i juni för femte gången) Irene |
|
|||
|
|||
Tror inte att Rethymno gör någon av er besviken..finns nåt för alla.
|
|
||||
|
||||
Tenker at så sent i sesongen så kan Paleochora bli vel stille da enkelte butikker og tavernaer antagelig er stengt for sesongen... og utvalget der er jo begrenset fra før.. Tror selv jeg hadde valgt Rhodos eller en plass nære Rethymnon. Normalt har disse stedene mye turister, men første uken i oktober er det lite av det. .. Tenker forøvrig at det kanskje er store bølger i Rethymnon på den årstiden ( da er det ikke lov å bade) ?? Noen vet kanskje.. Jeg tror jeg hadde valgt Rhodos.. Med muligheten til et dagsbesøk til vakre Symi .
|
|
||||
|
||||
I början av oktober, och långt in i oktober är allt öppet i Paleochora. Säsongen på Kreta är mycket längre än på de flesta platser i Grekland.
|
|
||||
|
||||
Då passar Paleochora väldigt bra. Om ni åker charter vill säga, reser ni på egen hand har ni många andra ställen att välja på.
|
|
|||
|
|||
Underbart med alla bra och kloka svar. Tack, de tas tacksamt emot.
Antagligen lär det väl bli charter, men det är inte skrivet i sten. Det är mest transferbiten som är det lite bökiga om man fixar resan själv. |
|
||||
|
||||
Jag hade valt Nea Chora. Inga problem att åka till på egen hand...antingen buss eller taxi från flygplatsen och det blir mycket billigare än transferkostnaden med charterbolagen. Många bra tavernor och boenden i Nea Chora samt närhet till gamla stan. Sen har man busstationen nära och kan ta en buss till Paleochora någon dag om man vill se sydkusten också Vi har alltid haft kanonväder under våra oktober veckor på Kreta. ( Undantaget en gång v.44)
// Malin Senast redigerad av nilam den 2014-01-16 klockan 10:29. |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja, men da hadde iallefall jeg valgt Paleochora Selv om jeg aldri har vært der, men det er fortsatt en drøm...men har så mange greske drømmesteder... På Rhodos og Kreta har jeg vært. Å leie en bil på flyplassen for hele uken koster ikke mye... |
|
|||
|
|||
Låt säga att vi skulle välja charter till Paleochora, vi skulle då antagligen åka med Apollo och bo på Libyan Princess. Skulle ni rekommendera oss att skippa transfern och spara de 600:- eller vad det kostar och istället hyra en bil under hela veckan för drygt det dubbla?
|
|
||||
|
||||
Jeg hadde helt klart skippet transfer og leid bil i stedet... ( selv om bensin kommer i tilegg)
Skulle dere være uheldig med været en dag så kan dere ta bilen å kjøre til Chania , eller om dere vil kjøre til Elafonissi eller Falserne å bade en dag så er det bare å hoppe i bilen Pga. av fjellene som er høye og kan stoppe "været" så har jeg opplevd å ha grått og overskyet vær der jeg har vært...og så kunne kjøre 20-25 min. unna og fått solskinn... Senast redigerad av Ia den 2014-01-16 klockan 18:01. |
|
|||
|
|||
Apropå vädret, brukar det skilja sig nåt åt mellan den södra och norra delen av Kreta då framåt hösten?
|
|
|||
|
|||
Det blev Paleochora och vi skippade busstransfern (som skulle gå på över 1000 kr för oss tre!) och kommer istället hyra en bil under hela veckan som hämtas och lämnas på flygplatsen. Är det någon som hyrt via www.rental-center-crete.com? De tar ca 1600 kr för sju dygn och har fått fina omdömen om man läser runt lite på nätet. Stort plus för att självriskeliminering och alla försäkringar ingår och att inga kreditkort behövs.
|
|
||||
|
||||
Grattis till ett bra val av ort !!!
|
|
||||
|
||||
Busstransfer för tre för 1000 kronor! Uppskörtning, vill jag säga. Om ni utesluter att hyra bil och istället tar reguljär buss (som går tre gånger om dan) till Paleochora betalar ni 7,5 Euro/pp, alltså 15 Euro tur och retur.
Allt är nära i Paleochora,levand by året runt. Ingen har stängt i början av oktober. Billigare här på södra sidan än på norra sidan. Men vill ni se lite av den underbara naturen runt Paleochora, då böra ni hyra bil för veckan. Det kommer ni inte att ångra i så fall. Då får ni också se genuina byar, närkontakt med höga berg med snö på toppen och mycket mer. Birgitta (som likt Xenos, ambassadör av Ikaria, nu känner mig som ambassadör av sydvästra Kreta) |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|