|
|||
|
|||
Bästa byn på norra Kreta?
I sommar blir det förhoppningsvis Kreta igen. Har bara varit där ett par gånger och behöver därför lite tips och råd. Senast besökte vi Paleochora och tyckte det var otroligt bra. Det kan mycket väl bli ett återbesök, men nu är det så att några i resesällskapet är äldre och tycker det är jobbigt med för långa bussresor. Därför frågar jag alla erfarna Kreta-besökare: Vilken är den bästa byn på Kretas norra kust med hyfsat avstånd från Chania flygplats? Med "bästa" menar jag då en mysig by med en del tavernor av välja mellan och trevligt folkliv. Vi räds inte att det är välbesökt men tycker inte om orter som tex Platanias med sina stora hotellkomplex. Om det är sandstrand eller stenstrand gör detsamma, är mest nyfiken på om det ens FINNS någon hyfsat genuin och mysig by på den norra sidan?
|
|
||||
|
||||
Sv: Bästa byn på norra Kreta?
På Akrotirihalvön (där flygplatsen ligger) finns ett gäng mindre turistorter som är trevliga. Bland annat Kalathas och Tersanas. Även Stavros är fint, fast mer exploaterat. Annars tror jag att Kastelli Kissamos (40 km väster om Chania) skulle passa. Dit går det charter, det gör det inte till orterna på Akrotirihalvön.
|
|
|||
|
|||
Tusen tack! Ska genast titta på dessa orter. Charter är inget måste, det går lika bra "på egen hand"
|
|
|||
|
|||
Hej Lajsa! Jag håller med om Kastelli Kissamos. Var där i september förra året (bodde på Nautilus). Mysig by framför allt torget där alla samlades om kvällarna. Lugnt och skönt. Enkelt också om man vill ta bussen in till Chania.
Hälsn Marie |
|
||||
|
||||
Håller helt med dig. Torget är hur mysigt som helst.
|
|
|||
|
|||
Plaka på Apokoronas.
Supermysigt, härlig by,dock en liten bit ner till Almyrida och stranden. Ingen by men underbar plats, Nea Chora. Här lever man mitt i vardagen på ett härligt sätt. Ett tiotal härliga tavernor och en pir samt fiskehamn som förgyller livet. Kan byn bytas ut mot äkta folkliv så kan detta vara en möjlighet. Hit vill vi flytta. Paul |
|
|||
|
|||
Tusen tack för era tips!
Jag har ännu inte gett upp hoppet om att det kan bli Paleochora ändå, men annars har jag många bra alternativ att välja på nu |
|
||||
|
||||
Jag har varit flera gånger till KatoStalos och där finns många alternativ.Oftast har det blivit KatoStalos Mare..Mitt emot är Apollos kontor om man reser med dem vill säga...de har löst en del för mig..
|
|
|||
|
|||
Kalives!
Underbar liten stad! Vi var där i somras och det kändes lite som Kreta förr. Underbart litet torg där man kollade in folk o tog sin kvälls ouzo. Lätt o ta en taxi från Chania flygplats. Kolla in underbara Dimitra studios. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|