Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-15, 23:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Att det kan vara så svårt att bestämma sig...

Har en vecka "över" i höst och då blir det en oplanerad Greklandsresa. Men var??? Har funderat, läst, letat biljetter... men kan inte bestämma mig.

Snälla, ge mig förslag och motivera varför jag skall åka just dit!
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 00:52
urpe urpe är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Att det kan vara så svårt att bestämma sig...

Beror på när under hösten(hur sent) och vad som ni söker...

Men ger några tips på resmål för 1v:
Lesbos: Plommari (Agios Isiodores ), Molyvos
Skiathos, för alla sandstränder
Karpathos: Pigadia
Kreta: Chania stad eller Rethymnon

Om dramatiska och fina vyer och bad på lavasandstränder och besök på vingård: Santorini
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 01:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

KARPATHOS. Motivering, i motsats till urpe, allt utom Pigadia som är OK men inte speciellt intagande. Men resten av ön är fantastiskt. Härliga stränder och mysiga byar. Billiga restresor till Karpathos förekommer.

TILOS. En underbar ö där man bara kan göra en sak, Ladda batterierna. Inte en massa utflyktsmål och "måsten". Allt man behöver göra är att bada, sola och äta o dricka gott. Inga charterpaket men enkelt med flygstol till Rhodos och sedan fixa färja o boende på egen hand.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 07:14
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Jag hade valt en ö med flygplats så ni inte behöver lägga tid på att åka båt om ni bara åker en vecka.

Jag hade med valt Lesvos, för den genuina känslan, den goda maten och de vackra vyerna.
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 10:20
henile henile är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Tilos! För lugnet, maten och havets färg!
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 10:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Ett lite otippat förslag är - Santorini. Den är den enda ön jag åkt till när jag bara skulle vara borta en vecka. Jag ville bo längre hos Paris och Julia än de vanliga 1-2 nätterna och jag viile se om jag kunde hitta något annat än tivolisantorini, som jag aldrig gillat.

Det blev jättebra. Jag badade på den lugna stranden i Perivolos eller i Vlychada, hyrde moppe och åkte till Pyrgos, Emborio och till Oia där jag aldrig varit. Jag åt på Honeymoon eller på ett par riktigt bra tavernor vid stranden.

Det jag inte gjorde var att vandra, så jag vet inget om möjligheterna för det.

Jag ändrade min syn på Santorini efter det. Men man måste vilja åka just dit för att få det bra, så att man inte bara irrar runt och otrivs i det överturistifierade Santo.
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 11:48
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

... Det jag inte gjorde var att vandra, så jag vet inget om möjligheterna för det...
Men det gjorde jeg og kan rekommandere følgende rigtig fine vandringer på Santorini:

1) Pyrgos > Profitis Ilias > Ancient Thira > Perissa eller Kamari. *****

2) Pyrgos > Emporio (> Vlichada). ***

3) Pyrgos > Mesa Gonia > Kamari. **

4) Fira > Oia.****

5) Megalochori > Akrotiri udgravningerne > Red Beach. **

6) Akrotiri udgravningerne > Akrotiri by > Faros Light House. **

7) Fira > Skaros Rock. ***

Alle vandringer er relativt korte og det er let at komme til og fra stierne. Stien Pyrgos > Mesa Gonia er dog næsten umulig at finde.
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 14:18
urpe urpe är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Mina förslag avseende platser på respektive plats = var ska vi bo för att utforska vidare + kort transfer från flygplatsen
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 15:28
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Tilos, säger jag, utan att tveka En helt underbar liten ö! Lugn och ro, god mat och fantastiskt trevliga människor! Lätt att få en "go" vecka där och bara ladda batterierna! Kolla med Apollo, de har charter dit i september

Ha en trevlig resa vart den nu bär hän!!

Maggy
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 15:28
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Kreta ska du åka till...mycket att utforska...
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 16:24
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ett lite otippat förslag är - Santorini. Den är den enda ön jag åkt till när jag bara skulle vara borta en vecka. Jag ville bo längre hos Paris och Julia än de vanliga 1-2 nätterna och jag viile se om jag kunde hitta något annat än tivolisantorini, som jag aldrig gillat.

Det blev jättebra. Jag badade på den lugna stranden i Perivolos eller i Vlychada, hyrde moppe och åkte till Pyrgos, Emborio och till Oia där jag aldrig varit. Jag åt på Honeymoon eller på ett par riktigt bra tavernor vid stranden.

Det jag inte gjorde var att vandra, så jag vet inget om möjligheterna för det.

Jag ändrade min syn på Santorini efter det. Men man måste vilja åka just dit för att få det bra, så att man inte bara irrar runt och otrivs i det överturistifierade Santo.

Höstkanten är dessutom helt rätt tid för Santo.
Liksom Inkfish så rekommenderar även jag Santorini, de byar hon nämner samt framför allt att bo på Honey Moon Beach. Det är ett fullkomligt underbart ställe och Perivoulos är lugnt med ett fantastiskt och rent vatten. Vulkanöar är dessutom så speciella. Man bör definitivt ha varit på åtminstone en under sin livstid för att få uppleva den där speciella energin.
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 16:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag är lite osäker på om vi gillar samma typ av öar men kanske att Molyvos på Lesvos är ett bra val. Vill minnas att du inte var så förtjust i Skopelos som jag gillade skarpt. Jag skulle inte lägga en vecka på Santorini. Det längsta jag varit där är fem dagar och det var i överkant men kanske det passar dig. Minns inte om du varit där. Nja du blev väl inte klokare av det här. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 17:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Du har ju varit på många öar.
Ta en ny ö.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 10:34
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Höstkanten är dessutom helt rätt tid för Santo.
Liksom Inkfish så rekommenderar även jag Santorini, de byar hon nämner samt framför allt att bo på Honey Moon Beach. Det är ett fullkomligt underbart ställe och Perivoulos är lugnt med ett fantastiskt och rent vatten. Vulkanöar är dessutom så speciella. Man bör definitivt ha varit på åtminstone en under sin livstid för att få uppleva den där speciella energin.
Ja, Santorini är helt klart speciell. Vill man ha en "vanlig" Greklandsresa är det nog bättre att välja en annan ö, men är man beredd att öppna sig för en unik ö är Santorini rätt. Om inte annat är det spännande att besöka en ö som många greker är så stolta över.

Om man vandrar eller hyr bil/moppe upplever man ön, att ligga still på ett ställe skulle nog vara ganska trist.

Larvih - tack! Det låter ju jättebra med så många vandringar . (Påminner mig dock om det förmodligen värsta ställe jag besökt i Grekland: Red beach. Här snackar vi solstolschock av format )
Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 10:55

Helt sant. Du sätter ord på det så bra när du skriver "Vill man ha en vanlig Greklandsresa är det nog bättre att väälja en annan ö, men är man beredd att öppna sig för en unik ö är Santorini rätt."
Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 11:03
inkfishs avatar

Kul att du också känner så, Thira

(Det är ju också ett sätt att säga att Santo kanske inte alls är rätt för dig, Elisabet, åtminstone inte den här gången. Eller så har du kanske redan varit där )
Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 11:37

[QUOTE=inkfish;
(Det är ju också ett sätt att säga att Santo kanske inte alls är rätt för dig, Elisabet, åtminstone inte den här gången. Eller så har du kanske redan varit där )[/QUOTE]

Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 13:00
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

En vecka,då skulle jag åka till en ö med egen flygplats så att värdefull tid inte går åt till transport mellan öar och sen skulle jag välja ett ställe där jag varit tidigare,bekvämt,vet var det finns god mat,bra stränder osv,osv.
Bara att njuta en hel vecka i det underbara Grekland
Monica
Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 13:27
inkfishs avatar

En helt annan tanke: jag har för mig att du gillar rejäla upplevelser. Då skulle Parga kunna vara ett alternativ, för att kunna göra en utflykt till Meteora. Har aldrig varit där själv och har ingen bucket list - men om jag hade en skulle Meteora ligga väldigt högt
Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 14:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Åker du till Parga kan du vandra högt ovanför Acheron. Helt underbart. Många fina olivlundar att njuta av och ouzerian Meetings. Åker du till Santorini fast jag vill minnas att du redan varit där skulle jag bo efter vandringsleden mellan Fira och Imerovigli. Jag vet ett fantastiskt ställe med vackra möbler och ska försöka hitta visitkortet. Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:30.