Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-19, 11:39
Neta Neta är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009
Standard Transfer

Hallå!
Åker till Skopelos 30/8. Har funderingar kring båtresan. Är det bättre att åka på egen hand än att boka via Apollo? Jag tänkte om det är större chans att hinna med en tidigare färja då!
Mvh Neta
Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 12:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Transfer

Tja, det beror ju på när ni landar och hur dags färjorna går. Gå in och kolla på GTP på färjetiderna. Såvitt jag kan se finns det några stycken olika avgångar den 30/8. Och vad jag förstår så är taxiresan från flygplatsen till hamnen mycket kort.

Vi åker för första gången till Skopelos i maj-juni. Hade först bokat ett paket med Apollo. Men eftersom vi gillar bäst att åka på egen hand och jag retade mig lite på ett häftigt pris för transfern så bokade jag om till flygstol och bokade själv ett boende som jag gillade bättre.

Därmed löser vi också transfern själva. Såvitt jag kunnat se finns ingen bussförbindelse mellan flygplatsen och hamnen. Rätta mig om jag har fel, ni som varit på Skiathos/Skopelos förr!. Det innebär i så fall istället en kort taxiresa till hamnen.

För vår del går nästa båt c:a 3 tim efter landning så det är ingen brådska. Så skälet för vår del att resa på egen hand är som sagt att jag gillar det bättre och att det i detta fallet blev lite billigare (vilket inte alltid är fallet).

Men vad gäller att hinna med snabbare transfer så har vi sedan länge bestämt oss för att sluta stressa med sådant. Både härhemma till flygavgången (vi åker hemifrån för incheckning och relax i god tid) och på resmålet. Spenderar gärna några timmar med att titta på Skiathos medan vi väntar på färjan.

Ingen hets på våra resor! Vi gör som våra grekiska och spanska vänner, tar det lugnt, mycket lugnt.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 16:45
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Ja, billigare blir det garanterat i alla fall att ordna transfern själv. Men sen beror det ju precis som Masse skriver på vilken tid man landar och när båten går om man hinner med nån tidigare än den som charterbolaget använder. Taxi från flyget till hamnen kan inte kosta många euro.

Problemet är väl kanske då när man ska hem. Båda gånger vi varit på Skopelos har vi flugit hem på förmiddagen från Skiathos. Är det då dåligt väder så att båtarna är inställda så kan det ju bli problem att ta sig tillbaka till Skiathos. Men då kan man ju gardera sig och åka över dagen innan i så fall.

Senast vi var på Skopelos, i september, var det riktigt busväder de två sista dagarna, men båten gick som planerat på morgonen när vi skulle hem, men det var ingen trevlig båtresa.

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 19:26
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg

Problemet är väl kanske då när man ska hem. Båda gånger vi varit på Skopelos har vi flugit hem på förmiddagen från Skiathos. Är det då dåligt väder så att båtarna är inställda så kan det ju bli problem att ta sig tillbaka till Skiathos. Men då kan man ju gardera sig och åka över dagen innan i så fall.

Senast vi var på Skopelos, i september, var det riktigt busväder de två sista dagarna, men båten gick som planerat på morgonen när vi skulle hem, men det var ingen trevlig båtresa.

Maria
Jo så är det ju. Vet inte hur vanligt det är med inställda turer på den rutten. Får väl hålla koll på vädret dan innan det är dags för hemresa. Verkar det darrigt får det bli bilfärjan som går kvällen innan.

Men catamaranen är en Flying Cat och de kör väl även i ganska hårt väder eller .... ?

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 19:54
Neta Neta är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Hallå!
Vi flyger 6,00 från Arlanda. Ska kolla färjetiderna och se vad som verkar bäst. Vad kostar färjan?
MVH Agneta
Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 22:30
Masses avatar

För Flyingcat som vi kommer att åka med får man betala 20.50 euro för en enkelbiljett. Väljer man att boka ToR så kostar en sådan 29.50 euro.

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 22:48
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jo så är det ju. Vet inte hur vanligt det är med inställda turer på den rutten. Får väl hålla koll på vädret dan innan det är dags för hemresa. Verkar det darrigt får det bli bilfärjan som går kvällen innan.

Men catamaranen är en Flying Cat och de kör väl även i ganska hårt väder eller .... ?

Masse
Jag vet inte heller hur vanligt det är med inställda turer. Vid hårt väder används hamnen i Agnondas istället, den ligger lite mer skyddad. Det var därifrån vi fick åka när vi skulle hem, det var också med Flying Cat, så den går nog vid ganska hårt väder.

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 13:47
Carina Carina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:

Masse
Kan inte rekommendera Flying Cat vid hårt väder. Vi var med om en skräckfärd för några år sedan. Många var sjösjuka, båten slog i de stora vågorna, så jag var orolig att båten skulle brytas sönder.
Vid dåligt väder är det bättre att åka med färjan.

Carina
Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 03:26
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Kan inte rekommendera Flying Cat vid hårt väder. Vi var med om en skräckfärd för några år sedan. Många var sjösjuka, båten slog i de stora vågorna, så jag var orolig att båten skulle brytas sönder.
Vid dåligt väder är det bättre att åka med färjan.

Carina
OK. Jag har själv inga problem med hårt väder till sjöss. Nästan tvärt om, jag älskar havet i nästan alla väder. Men min kära hustru känner tyvärr tvärt om. Ju mindre vistelse på vatten desto bättre. Så därför, om vädret blir tufft måste vi ta beslut dagen innan. Ska vi ta den stora bilfärjan kvällen innan eller ska vi chansa på Seacat samma morgon som flyget går?

Ni som är Skopelos-veteraner, ........ hur vanligt är det med inställda båtturer till Skiathos? Har vi hyfsade odds att välja morgonbåt samma dag som flyget går (hoppas på det) eller är det så darrigt att vi bör välja kvällsfärjan dagen innan?

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 10:05
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Men min kära hustru känner tyvärr tvärt om. Ju mindre vistelse på vatten desto bättre.
Masse, jeg har det som din hustru, jo mindre blæst jo bedre.

Det er ikke vanligt med indstillede både. Har kun oplevet det 1 gang på 18 år - og det var i september. Hvis det blæser meget går bådene fra Agnontas.

For min egen del tager jeg bussen til Loutraki, og tager båden derfra, hvis det blæser for meget. Kun en halv times sejlads til Skiathos derfra.
Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 12:04
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Hej!
Åker för femte gången till Skopelos i mitten av juni. Har aldrig varit med om inställda båtturer. Har alltid åkt morgonbåten, har inte varit med om stark blåst då, däremot på väg dit har det blåst men inga problem för oss. Kräkpåsarna har använts av andra så visst kan det blåsa. Men båtresan är ju ganska kort, jag tycker att det är en sträcka av resan som det brukar gunga lite extra. Däremot åkte vi över till Alonissos en dag då det blåste rejält, inga problem på,båten dit. Men hem var det en lång smal konstig båt som trafikerar den sträckan, det var 100 gr varmt inne i båten och den går nästan under vattnet. På den resan skickade jag ett sms till mina 2 söner om att jag nog trodde att min sista stund var kommen. De släppte av oss i Agnodas och vi fick ta oss till Skopelos stad bäst vi kunde. Men vi överlevde!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.