|
||||
|
||||
Sv: Sagolandskap
Du har ju rätt. Jag ska bojkotta Sverige. Först under tre veckor i maj/juni, sedan fyra i september.
|
|
|||
|
|||
Sv: Ska vissa länder bojkottas?
Tycker det är jättehemskt hur man har det i många länder, däribland Turkiet. Vill nog dock en gång besöka ********. Indien är däremot, tyvärr(för det är många plaster jag skulle vilja besöka där), ett land jag inte kommer att reisa till pga våldtäkterna
|
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Fast...om ni skulle fundera på att investera i dessa länder exempelvis genom fonder eller aktier, skulle ni inte tänka er för då, både en och två gånger pga moraliska skäl?
(Det finns ju en anledning till att de etiska fonderna finns som alternativ.) På samma sätt gynnar vi dem genom att resa dit. Det hela blir ju ändå in i absurdum ifall vi skriver här på Forumet att man ska resa till Grekland för att gynna landets ekonomi och sedan hävdar att man inte gynnar exempelvis Turkiets regim (landets ekonomi) när man reser dit. Därmed nu inte sagt att man gör det medvetet på något sätt. De flesta tänker nog helt enkelt inte på det bara. Senast redigerad av Thira den 2015-03-15 klockan 15:13. |
|
|||
|
|||
Hittade förresten en intressant artikel som tar upp "problemet" från båda sidor.
http://www.svd.se/resor/ar-det-ratt-...ur_6663526.svd |
|
||||
|
||||
Thira - organiserade, stora turismbojkotter tror jag sänder budskap till regimer. Om enskilda personer stannar hemma så tror jag inte att det gör det (i synnerhet om de ändå aldrig övervägt att åka).
Att resa berikar, både enskilda och samhällen. Jag tror att man blir bättre skickad att bedöma världen, ju mer man ser av den - i synnerhet i tider av nationalism och polarisering. Det påverkar mer än om man sitter hemma i soffan och säger Ja jag skulle då aldrig stötta regimen i Turkiet/Kina/Thailand whatever. (Vad gäller Thailand har jag alltid varit förvånad över att så många är så väl insatta i thailändsk politik - själv tycker jag att den är helt vansinnigt krånglig att hänga med i). Vad gäller Grekland så tror jag inte att någon här reser annat än för sin egen skull. Att man gör det för att stötta Grekland brukar vi väl mest skämta om? Sedan finns det en annan aspekt på etiskt resande som jag nog aldrig sett diskuteras här, och det är hållbarhet. Så sent som i morse läste jag att vi svenskar gör ett av de största ekologiska avtrycken per person i världen. När jag gjort "hållbarhetsbarometrar" har min konsumtion oftast hamnat på grönt, om det inte vore för flygresorna. De gör att jag totalt sett hamnar på knallrött och detsamma tror jag gäller för de flesta här. Men när det gäller att begränsa flygresandet hör jag inga etiska betänkligheter här, tvärtom framstår det ofta som ju fler resor, desto bättre. |
|
|||
|
|||
Inkfish - Nja alltså, det råder inte direkt brist på inlägg i forumet där vi uppmanar resande till Grekland för att öka inkomsten för landet som inte är rena skämt. Sen är det väl solklart att ingen enbart reser dit för att stötta ekonomiskt ifall man nu skulle sakna intresse för landet som sådant i övrigt. Nu tillbaks till ämnet; Självklart hjälper det inte att en familj inte åker till en diktatur och solar sig och käkar glass i skuggan av övergreppen men om många inte gör det så blir det ju färre slantar till landets ekonomi (oavsett om det sker organiserat eller inte).
Det skulle kännas märkligt att veta att någon km ifrån mig, där jag glassar runt som turist på gatorna i allsköns ro och njuter av livet, så sker det i samma sekund organiserade och strategiska övergrepp mot de mänskliga rättigheterna av myndigheterna i form av tortyr exempelvis. Det dåliga samvetet skulle definitivt göra sig påmint. Var hamnade de pengar jag betalade för resan, vem gynnar de? Svaret lär knappast bli; Hos den fattiga eller förtryckta befolkningen. |
|
||||
|
||||
Har du läst om t ex hur flyktingar behandlas i flyktingförläggningar i Aten? Hos polisen? Om de ens kommer så långt, Grekland har kritiserats hårt för sina pushbacks, poliser och andra myndighetsföreträdare bryter mot internationell rätt när de stoppar människor vid gränsen och tvingar dem tillbaka. Och om de inte stoppas - här på Kalimera har jag läst om flyktingar som satt en hel dag i stekande sol på kajen på Agathonissi utan mat och, om jag minns rätt, fick knappt ens vatten.
Det är inte så roligt att sponsra det heller, om det nu är vad vi gör. |
|
|||
|
|||
Och det suger att det ska vara så. Det är riktigt illa. För vissa kan säkert även djurens situation vara skäl nog att avstå från att åka dit. Det är upp till var och en att avgöra var gränsen går för just hen. Men jag menar att det ändå ligger en stor skillnad i enstaka händelser (även om de är nog så hemska) eller om det är något som sätts i system med regeringens, parlamentets etc goda minne, om det på olika sätt lagstiftas mot olika delar av mänskliga rättigheter så som skett i exempelvis nämnda Turkiet på senare tid t.ex´.
|
|
||||
|
||||
Fast det är satt i system. Det är ju med statens goda minne, det är staten som inrättar flyktingförvar, polisen som agerar är deras företrädare.
Ja, gränsen är upp till var och en. Det är precis det jag menat hela tiden. Jag tycker att man ska ha sopat otroligt rent framför egen dörr innan man talar om för andra vilka val de borde göra. |
|
|||
|
|||
Nejmen jomen alltså liksom jag har inte uppfattat det som att någon sagt vad andra ska göra. Men jag kanske missat några inlägg då i sådana fall viket är mycket möjligt då jag ränner till tvättstugan i ny och nedan mellan trådskrivandet =).
Angående flyktingarnas situation så har Syrisa redan gjort några förändringar. Det hade varit bra om de kunnat få fortsätta göra det med stöd från EMU, men utan stödet blir det nog svårt. Nu är det snart dags att jag tvångsförflyttar på mig till en annan tråd =) så jag slutar skriva här. Med hopp om en sju helvetes bättre värld i snart sett överallt. Senast redigerad av Thira den 2015-03-15 klockan 18:47. |
|
|||
|
|||
Citat:
Är inte det lika förskräckligt?.. Det förekommer ju inte enbart i Indien menar jag! Senast redigerad av Sunny12 den 2015-03-15 klockan 19:06. |
|
|||
|
|||
....jag med ett visst antal veckor.. hur många har jag inte bestämt än.. men många blir det!..
|
|
|||
|
|||
Jo klart det är det! Du tror väl inte jag tycker det är ok? Men nu var detta länder jag helst inte vill resa till. Har inte läst om gruppvåldtäkter mot barn eller under bussresor i Sverige. Det jag läst om Indien har varit horribla grejer. Som nu senast den här 70-åriga nunnan som blev gängvåldtatt när hon försvarade sin klosterskola. Eller den turisten som dog av sina skador efter en gruppvåldtäkt.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Undra vart man ska bo och resa tro!.. |
|
|||
|
|||
Ja, verkligen! Och på djur! Där är jag heller inte så förtjust i hur de behandlar djur i vissa länder Som för ex i Kina. Men där har jag varit flera ggr och tyvärr behandlar man inte de alltid så bra i vårt kära Grekland heller..
|
|
|||
|
|||
Citat:
Sunny, STOR djurvän! |
|
||||
|
||||
Jag vill inte stödja länder där det görs fel mot folket..har inte varit i Turkiet,Egypten,Thailand..nöjt mig med Teneriffa 1gång och Grekland 14gånger med mersmak Grekland.
Men om alla undviker alla länder..hur ska vi då nå folket o kanske kunna hjälpa och sprida info om vad som verkligen är?En tanke som poppade upp just nu. Handla av dem så att de får lite mer i kassan o kan leva. Precis som jag tjatar om att köpa Grekiska produkter här hemma och handla lokalt på butikerna där nere.Det ger jobb i andra änden och en chans för samhället att komma igång. Många tankar finns men ibland är det svårt att uttrycka i ord o inte bli missförstådd. Hasse |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||