|
|||
|
|||
Bil eller fyrhjuling?
Vi är sugna på att åka till Skopelos i sommar och funderar på hur vi löser transport på ön på bästa sätt. Vilket är smidigast att ta sig runt med, bil eller fyrhjuling? Moppe går tyvärr bort eftersom vi har bara har B-körkort.
Är det mkt småvägar/trångt i samhällena där en fyrhjuling skulle funka bättre? Svårt att få parkering om man bara vill stanna vid någon badplats längs vägen? Hur är trafiken, vägarna på ön annars? Hur är det med parkeringsmöjligheter i Skopelos Town? Boendet vi tittat på har tyvärr ingen privat parkering. Tacksam för all hjälp! /Martin |
|
||||
|
||||
Sv: Bil eller fyrhjuling?
Vi hyr alltid moped på Skopelos, det är en av de bästa moppeöarna som finns tycker jag. Om ni har nya körkort där det står AM vid en liten moped funkar det att hyra, i alla fall har jag inte haft några problem med mitt nya körkort. Jag gillar inte fyrhjulingar för de skumpar så mycket, men man kommer ju närmare naturen med en fyrhjuling. Vägarna är bra och trafiken ringa utom runt Skopelos stad. Parkering har jag inte tänkt på eftersom vi har moped, och den kan man parka var som helst.
|
|
|||
|
|||
I stan finns det parkeringar vid hamnen. Så det kan vara ett bra alternativ att lämna bilen där.
I övrigt lugn trafik även i högsäsong. Carina |
|
|||
|
|||
Tack för ditt svar! Vi har AM på våra körkort, men läste någonstans att det på senare år blivit mycket svårare att hyra moped i Grekland med B-körkort? Att det krävs MC. Även fast det är en moped på 50cc. Men funkar det så vore det toppen! Åker som sagt helst moped.
Har du något tips på uthyrare där det funkar att hyra moped? |
|
||||
|
||||
Förra sommaren hyrde jag moped på fyra öar med mitt B-körkort med AM. Inga problem alls.
|
|
|||
|
|||
Låter bra! Då satsar vi nog på det. Tack för hjälpen!
|
|
||||
|
||||
Vi är ganska nyligen hemkomna från Skopelos två veckor i maj-juni. Vi hyrde en 150 cc hos en firma som heter Discovery som ligger en liten bit längs hamn-/strand-promenaden ut från byn. Vi blev mycket nöjda med trevligt bemötande och ett bra pris. Från början var priset 12 euro/dag, men eftersom vi hyrde 10 dagar (som sedan blev 11) så lyckades jag förhandla ner priset till 10 euro/dag. Det inkluderade försäkring med en självrisk på 200 euro.
För den 200 cc som jag också erbjöds var priset 2 euro högre, så om ni ska ha en 50 cc så bör det vara möjligt att komma ner ytterligare en bit i pris. Masse |
|
||||
|
||||
Jag har likadant körkort och hyrde på två öar förra sommaren, inga problem. Hyr alltid 50cc och har inte fått nej någonstans.
|
|
|||
|
|||
Hyrde bil sprillans ny Suzuki Swift en vecks för en spottstyver. Mycket bekvämare
och skönare med bil efter att ha kuskat rundor på moped tidigare år. Hyrde över nätet och hämtade bilen hos Enterprise i Skopelos stad. Bra parkering finns i hamnen. Bodde där i år 2-9 juni. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|