|
||||
|
||||
KRYMPT SÄSONG I GREKLAND?
Har sänsongen i Grekland blivit kortare på senare år?
I fjol när vi var på Sifnos första veckan i juni så tyckte vi att det kändes lite sömningt och halvstartat. I år när vi kom till Skopelos den 23 maj så var det ganska tyst första veckan, och de första dagarna var inte strandservicen igång. Nyligen läste jag i en annan tråd att Lissi vid besök på Andros i mitten av september hade upplevt att det var på upphällningen där. Har även i tidigare trådar fått intrycket att det inte är riktigt igång i maj/juni och att det är på väg att stänga mitten av september. Tidigare har jag aldrig upplevt att det varit så. Vi reser helst till Grekland i juni och/eller september eftersom vi tycker det är bäst då, men nu börjar det kännas som att säsongen har blivit kortare. Är det som jag inbillar mig eller är det fler som känner samma? Och om det är så, vad kan det bero på?? Masse |
|
||||
|
||||
Sv: KRYMPT SÄSONG I GREKLAND?
Exakt mina tankar de senaste cirka två åren. Jag har varit på Tilos, Sifnos och Amorgos och upplevt att säsongen startat senare och slutat tidigare. På Tilos har det känts som kniven på strupen medan det känts lugnt på Sifnos och Amorgos, de har verkat klara sig på sommarruschen.
Jag har varit förvånad för jag har åkt vid samma tidpunkter sedan -89, plötsligt har något hänt. Men det kan också vara så att säsongen alltid varit kortare på just de här öarna. Fast på Amorgos har jag varit då och då under 2000-talet utan att reagera förrän nu. |
|
|||
|
|||
Jag pratade mycket om detta med flera på Tinos nu senaste resan i slutet av maj och både tavernaägare och rumsuthyrare menar att riktiga säsongen numer räknas från 15 juni- 15 september. I år var april och maj extremt dålig på Tinos och det kan förstås förklaras av att det är en ö som mest greker åker till. Nu de senaste åren har de inte haft råd. Vädret kanske också har betydelse, i alla fall över påsk, som var både tidig och kall. Altana hotell hade t ex inte ens öppet över påsk då endast ett par rum var bokade då. Det lönar sig inte att ha öppet med så låg beläggning. De brukar annars oftast ha fullt vid påsk. Många ställen hade inte öppnat ens när jag kom 21 maj! Tänk, hur ska man kunna leva på tre månaders inkomst?
Oroande är bara förnamnet !! Lissi |
|
|||
|
|||
Det er nok som Lissi sier, grekerne har ikke like stor reisekasse som før, de reiser sjeldnere, og når de reiser drar de på kortere turer. Det merker vi i Nafplio, som ligger nær Athen-området, der hvor halve befolkningen bor. Snakket med en eier av et utested i går, og han fortalte at Nafplio hadde hatt enda flere (greske) gjester i vår enn normalt.
|
|
||||
|
||||
Det beror säkert på vart man reser. När jag var i Chania nu i början av juni var där hur mycket folk som helst. Jag har aldrig sett så mycket folk i Chania tidigare.
|
|
||||
|
||||
I början av maj, då vi var på Tilos, var vi fyra personer på Livadiastranden. Vi hade tur att Omónia öppnat samma dag vi kom ner den 26:e april. Annars höll de flesta tavernorna fortfarande på att snickra, måla och att städa. Àrmenon öppnade den 7:e maj och Nautilos dagen efter - samma dag vi lämnade Tilos.
För några dagar sen fick vi sms från Tilos, och en bild från ett folktomt torg. Att det är färre turister beror naturligtvis på dåliga båtförbindelser mellan Rhodos och Tilos. Men vi håller tummarna ... Men i september kommer torget i Livadia inte vara folktomt. Det ska jag se till! Sjöborren. Senast redigerad av sjöborren den 2015-06-22 klockan 11:16. |
|
||||
|
||||
Citat:
(Vi känner igen det från Västerbottensfjällen. Det är egentligen bara lönsamt februari - april. Man måste även ha en annan försörjning. Men det är som allra vackrast i september, men då kommer inte många turister). Däremot Kreta, som Janne säger, har turister året runt Däremot inte charterturister hela året. Detta år har vi varit på Kreta både i januari och under påsken i april och har sett en hel del turister (som vi). Jag tror avsaknaden av grekiska turister på mindre öar är stor. Och ryssarna verkar ha försvunnit (även på Kreta). Birgitta. |
|
||||
|
||||
Kalymnos har tack vare sin dragningskraft på klättrare en utdragen säsong. Till och med vintertid möter man enstaka blåfrusna entusiaster. I sommarhettan har vi sen de andra turisterna. Vilket inte betyder att folk i turistnäringen klarar sig utan andra inkomster också, som bidrag från släkten som är i Darwin och jobbar...
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|