|
|||
|
|||
Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet
Det typiska är ju att det är företrädare för två banker jag har läst , som avråder från att resa till Grekland. En från AVANZA och en från NORDEA
Bankernas råd ger jag inte ett skit för! Inte i DETTA . Lissi - som tror att åka är det bästa man kan göra. Ingen turist kommer att bli strandsatt utan pengar eller hjälp. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Vilken dröm för alla tjuvar med alla kontanter som finns både i en del grekiska hem och som turisterna bär på sig. Safebox känns som ett måste.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Ha en härlig semester! Delfi |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det er jo ikke "standard" med safe på rommet, om man bor på små pensjonater, som mange av oss bruker å gjøre. |
|
||||
|
||||
Citat:
http://e24.no/makro-og-politikk/hell...i-dag/23479261 |
|
|||
|
|||
Denna nyhetssidan tillhör en bästa och mest tillförlitliga: http://www.eubusiness.com/EUnews
Detta annonserades i morse. Det kommer EJ att finnas en gräns hur mycket en utländsk turist kan ta ut från bankomaterna! http://www.eubusiness.com/news-eu/gr...vernment.12gw/ Ingela |
|
|||
|
|||
Sv: Bankomater på Santorini
Detta annonserades tidigt i morse. Utländska turister kan ta ut pengar utan gränser från Grekiska bankomater. Och det finns fortfarande kontanter in bankomaterna, jag tog ut i morse, både med mitt Svenska och mitt Grekiska Visakort.
Ingela |
|
||||
|
||||
Det här är hemskt. The Guardian rapporterar att folk börjar gripas av panik, inte minst pensionärerna som är vana vid att gå in på banken och hämta sina pensioner i månadsslutet, inte ta ut dem i bankomat. (Vissa banker kommer dock att öppnas just för det här syftet). Folk verkar också ha börjat hamstra mat i panik.
Från The Guardian: Citat:
|
|
||||
|
||||
Tack! För lugnande ord! Nu forsätter jag packa, lite lugnare. Ska fixa ut lite fler euro. Tror oxå att det blir bra. Skulle ha svårt att välja annat resmål vid denna tid på året. Måste ju "hem" till Grekland. Och helt klart att vi behövs.
|
|
|||
|
|||
Vi åker på söndag så vi hoppas på någon slags lugn/ lösning...
Jag kommer att växla in tillräckligt med euro så det är jag inte så orolig för (bara man inte blir rånad). Däremot är jag orolig för båtarna. Kommer de att fortsätta gå eller är det säkrare att stanna på ön man landar på? Inte direkt den semestern man längtat efter hela vintern... |
|
||||
|
||||
Grekiska regeringen har släppt ett uttalande direkt riktat till (brittiska) turister:
https://twitter.com/EdConwaySky/stat...809792/photo/1 |
|
||||
|
||||
Har de sagt att de kommer att fyllas på? Enligt regeringens uttalande i morse trodde de att pengarna skulle räcka fram till måndag lunch på många ställen. Inte längre.
|
|
|||
|
|||
http://www.theguardian.com/business/...ks-closed-live
Just nu ord och inga visor från Juncker, som verkar tagit ledningen i Ja kampanjen för grekernas val på söndag om inget annat samt kallar mer eller mindre grekiska regeringen för löngnare |
|
|||
|
|||
Pensjonistene får pengene sine, grekerne kan ta ut 60 euro dagen (det kan man leve godt på), turistene så mye penger de vil (opp til den grensen de har avtalt med banken sin), det finns bensin/drivstoff på hovedlagrene for mange måneder fram i tid, og nok mat til alle. Fergestreiken er utsatt til oktober, og ingen andre streiker er bemeldt. Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!
|
|
|||
|
|||
Hej! Är på Naxos å här är lugnt. Enligt grekerna finns problemen i Aten, å dom upplever d som framförallt utländsk media försöker framkalla hysteri. Grekland har enorma problem, dom behöver varenda turist dom kan få. Visst, d var tomt i en del bankomater igår, nte kollat idag. Se till att ha mkt euro om du vill va säker. Vi köpte båtbiljetter igår m kort, inga problem. Är man rädd att bli rånad...visst livet är livsfarligt och utgången är viss! Grekland känns som ett MKT tryggt land va d gäller rån....Men visst kan allt hända. Blir d strejk så blir d. Öresundståg strejkade förra året, vi höll på att missa vår flight t Grekland. I medelhavsländer m instabil ekonomi har det allti funnits risk för strejker...Ta d lugnt, ta med kontanter och kom hit å njut...här är underbart! Å t inte ut problemen i förskott! Ha d gott! Må Eva Maria
|
|
||||
|
||||
Citat:
//maji |
|
|||
|
|||
Hej, jag är ny här, lite tråkigt ämne att välja som första inlägg kanske... men men...
Här är min syn på det hela: Ja, Grekland har en del strukturella problem. Typ att driva in skatt, och en lite för tung statsapparat/offentlig sektor. Minst sagt. Frågan är om det är rättvist att skylla detta på grekiska folket? Har de verkligen haft alternativ att rösta på, som förespråkat en sund ekonomi? Vidare... man pratar mycket om hur oansvarigt det är att låna pengar som man inte har råd att betala tillbaka. Visst. Men det är också oansvarigt att låna ut pengar, utan att försäkra sig om att den man lånar ut till kan betala. Om detta hörs väldigt lite. Som jag ser det handlar dessa förhandlingar, nödpaket osv främst om att rädda tyska, franska osv banker. Inte om att rädda grekiska folket. Alltså, en i sammanhanget ganska liten grupp individer, som redan har tjänat förmögenheter på affärer med grekland, får nu hjälp av eurogruppen och IMF för att säkerställa att de inte förlorar någonting. Att pensionärer och arbetslösa i Grekland går under? Tja, man måste ju sätta hårt mot hårt, eller hur? Jag vet inte hur man skall lösa detta (i så fall hade jag nog haft mitt på det torra nu ), men jag lider med grekerna. Tragiskt nog är det de mest sårbara som får betala det högsta priset, inte de ansvariga. Nåväl, jag och frugan åker till Samos den 7/7. Skall göra vad jag kan för att supporta. |
|
||||
|
||||
Det låter som en gammal krigsfilm "Bankomaterna på Santorini"
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|