Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-29, 14:37
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Pensjonistene får pengene sine, grekerne kan ta ut 60 euro dagen (det kan man leve godt på), turistene så mye penger de vil (opp til den grensen de har avtalt med banken sin), det finns bensin/drivstoff på hovedlagrene for mange måneder fram i tid, og nok mat til alle. Fergestreiken er utsatt til oktober, og ingen andre streiker er bemeldt. Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!
Gammal 2015-06-29, 14:38
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva Maria Visa inlägg
Hej! Är på Naxos å här är lugnt. Enligt grekerna finns problemen i Aten, å dom upplever d som framförallt utländsk media försöker framkalla hysteri. Grekland har enorma problem, dom behöver varenda turist dom kan få. Visst, d var tomt i en del bankomater igår, nte kollat idag. Se till att ha mkt euro om du vill va säker. Vi köpte båtbiljetter igår m kort, inga problem. Är man rädd att bli rånad...visst livet är livsfarligt och utgången är viss! Grekland känns som ett MKT tryggt land va d gäller rån....Men visst kan allt hända. Blir d strejk så blir d. Öresundståg strejkade förra året, vi höll på att missa vår flight t Grekland. I medelhavsländer m instabil ekonomi har det allti funnits risk för strejker...Ta d lugnt, ta med kontanter och kom hit å njut...här är underbart! Å t inte ut problemen i förskott! Ha d gott! Må Eva Maria
Gammal 2015-06-29, 15:04
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Citat:
Ursprungligen postat av ACarlsson Visa inlägg
Hej, jag är ny här, lite tråkigt ämne att välja som första inlägg kanske... men men...

Här är min syn på det hela:

Ja, Grekland har en del strukturella problem. Typ att driva in skatt, och en lite för tung statsapparat/offentlig sektor. Minst sagt.

Frågan är om det är rättvist att skylla detta på grekiska folket? Har de verkligen haft alternativ att rösta på, som förespråkat en sund ekonomi?

Vidare... man pratar mycket om hur oansvarigt det är att låna pengar som man inte har råd att betala tillbaka. Visst. Men det är också oansvarigt att låna ut pengar, utan att försäkra sig om att den man lånar ut till kan betala. Om detta hörs väldigt lite.

Som jag ser det handlar dessa förhandlingar, nödpaket osv främst om att rädda tyska, franska osv banker. Inte om att rädda grekiska folket. Alltså, en i sammanhanget ganska liten grupp individer, som redan har tjänat förmögenheter på affärer med grekland, får nu hjälp av eurogruppen och IMF för att säkerställa att de inte förlorar någonting. Att pensionärer och arbetslösa i Grekland går under? Tja, man måste ju sätta hårt mot hårt, eller hur?

Jag vet inte hur man skall lösa detta (i så fall hade jag nog haft mitt på det torra nu ), men jag lider med grekerna. Tragiskt nog är det de mest sårbara som får betala det högsta priset, inte de ansvariga.

Nåväl, jag och frugan åker till Samos den 7/7. Skall göra vad jag kan för att supporta.
Gammal 2015-06-29, 15:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Bankomater på Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det låter som en gammal krigsfilm "Bankomaterna på Santorini"
Dig kan man lita på, Netwolf. Vad ska ske för att göra dig allvarlig/bekymrad/deppig/ negativt inställd...
Gammal 2015-06-29, 15:49
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Vissa mönster börjar klarna. Enskilda turistande eller boende rapporter sol, värme, uttagsmaskiner som rasslar och färjor som går.

I medierna är bilden svart som natten, anklagelserna haglar över grekiska regeringen; grekerna har blåst oss! De har varit olydiga, de vägrar helt enkelt att låta sig förödmjukas. Nu hatas det.

Vinnare eller förlorare i det långa loppet?

Senast redigerad av xenos den 2015-06-29 klockan 16:12.
Gammal 2015-06-29, 15:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
. Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!

Citat:
Ursprungligen postat av ACarlsson Visa inlägg
Hej, jag är ny här, lite tråkigt ämne att välja som första inlägg kanske... men men...

Här är min syn på det hela:

Ja, Grekland har en del strukturella problem. Typ att driva in skatt, och en lite för tung statsapparat/offentlig sektor. Minst sagt.

Frågan är om det är rättvist att skylla detta på grekiska folket? Har de verkligen haft alternativ att rösta på, som förespråkat en sund ekonomi?

Vidare... man pratar mycket om hur oansvarigt det är att låna pengar som man inte har råd att betala tillbaka. Visst. Men det är också oansvarigt att låna ut pengar, utan att försäkra sig om att den man lånar ut till kan betala. Om detta hörs väldigt lite.

Som jag ser det handlar dessa förhandlingar, nödpaket osv främst om att rädda tyska, franska osv banker. Inte om att rädda grekiska folket. Alltså, en i sammanhanget ganska liten grupp individer, som redan har tjänat förmögenheter på affärer med grekland, får nu hjälp av eurogruppen och IMF för att säkerställa att de inte förlorar någonting. Att pensionärer och arbetslösa i Grekland går under? Tja, man måste ju sätta hårt mot hårt, eller hur?

Jag vet inte hur man skall lösa detta (i så fall hade jag nog haft mitt på det torra nu ), men jag lider med grekerna. Tragiskt nog är det de mest sårbara som får betala det högsta priset, inte de ansvariga.

Nåväl, jag och frugan åker till Samos den 7/7. Skall göra vad jag kan för att supporta.
Gammal 2015-06-29, 16:03
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Gammal 2015-06-29, 17:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

....och jag hoppas Sverige vinner!....I U21-fotbollen alltså!!!

Vad sjöng Helena Paparitzou? SURVIVER! Grekland klarar detta också!

Lissi
Gammal 2015-06-29, 17:40
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
....och jag hoppas Sverige vinner!....I U21-fotbollen alltså!!!

Vad sjöng Helena Paparitzou? SURVIVER! Grekland klarar detta också!

Lissi
Gammal 2015-06-29, 17:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hmm, vill bara påpeka att största delen av de lån Grekland nu har kommer från EU- och euroländerna, ECB och IMF. Det är en betydligt mindre del som går till privata investerare/tyska/franska banker osv. Dem har man liksom räddat redan genom tidigare stödpaket. Tyskland är naturligtvis den största långivaren och tar man t.ex Finland så rör det sig om runt 7 miljarder. Så nog är det skattebetalarnas pengar i allra högsta grad.

/ Anne
Gammal 2015-06-29, 17:46
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!
Hahaha "Slutt å krisemksimere" är nog det härligaste uttryck jag hört på länge.
Just det; Nu slutter vi å krisemaksimere på studs!
Och längtar till Grekland istället.

Till havet, maten, vinet, det underbara folket, musiken, dansen och bläckfisken!

Gammal 2015-06-29, 17:57
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Hahaha "Slutt å krisemaksimere" är nog det härligaste uttryck jag hört på länge.
Just det; Nu slutter vi å krisemaksimere på studs!
Och längtar till Grekland istället.

Till havet, maten, vinet, det underbara folket, musiken, dansen och bläckfisken!

- og, ja
-"krisemaksimere" er et godt, og altfor, mye brukt norsk ord/uttrykk
Gammal 2015-06-29, 18:14
xenoss avatar

Det kan bli en historisk ny Ochi-dag på söndag.
Gammal 2015-06-29, 18:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu

Reg.datum: jul 2005

Kan meddela att bankomaten i Egiali nu är tömd
Gammal 2015-06-29, 18:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Hmm, vill bara påpeka att största delen av de lån Grekland nu har kommer från EU- och euroländerna, ECB och IMF. Det är en betydligt mindre del som går till privata investerare/tyska/franska banker osv. Dem har man liksom räddat redan genom tidigare stödpaket. Tyskland är naturligtvis den största långivaren och tar man t.ex Finland så rör det sig om runt 7 miljarder. Så nog är det skattebetalarnas pengar i allra högsta grad.

/ Anne
Ja, enkelt sagt: fordi EU\troikaen valgte å "overta" gresk-lånene fra de store finansinstitusjonene i Nord Europa (hovedsakelig i Tyskland og Frankrike) da de så at Hellas var på konkursens rand. De ga altså finansinstitusjonene en etterlengtet bailout. Men det får jo stå på EU's egen kappe, de kunne jo bare latt finansinstitusjonene ta tapet, som banker vanligvis må gjøre når de låner ut penger til insolvente.
Og av pengene de nå har betalt til Hellas, er ca 90 prosent (totalt) øremerket tilbakebetaling av disse lånene. Som EU og co altså overtok frivillig. Uten at griske finansfolk led et øre i tap.

The Guardian, i dag:
Economist Joseph Stiglitz has looked at the options in the Greek referendum, and he concludes neither alternative – approval or rejection of the troika’s terms – would be easy, and both carry huge risks.

But in his latest Project Syndicate piece he says:

We should be clear: almost none of the huge amount of money loaned to Greece has actually gone there. It has gone to pay out private-sector creditors – including German and French banks. Greece has gotten but a pittance, but it has paid a high price to preserve these countries’ banking systems. The IMF and the other “official” creditors do not need the money that is being demanded. Under a business-as-usual scenario, the money received would most likely just be lent out again to Greece.

But, again, it’s not about the money. It’s about using “deadlines” to force Greece to knuckle under, and to accept the unacceptable – not only austerity measures, but other regressive and punitive policies.

Senast redigerad av Admirala den 2015-06-29 klockan 18:28.
Gammal 2015-06-29, 18:35
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Inte så mycket nytt under himlen egentligen, i vart fall inte om man ska tro Theodor Kallifatides :

Hjälp Grekland i kampen mot korruptionens hydra.

Greklands skuld uppgår till 2.600 
miljarder kronor. Ända sedan 1800-*talet har landet brottats med giriga långivare och korruption. Theodor Kallifatides följer pengarnas spår genom historien.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...tionens-hydra/
Gammal 2015-06-29, 18:44
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Men vad håller Renzi, Hollande och Merkel på med nu?!

De går ut i media och varnar (indirekt hotar med att de måste lämna euron om de röstar nej?) grekerna inför folkomröstningen på söndag. Tack och lov att Sverige röstade nej till euron och efter detta hoppas jag vi alla förstått att aldrig aldrig gå med.

Jag får kalla kårar. Jäkligt obehagligt. Får de göra så här (oavsett om resultatet av röstningen i förlängningen kan leda till att Grekland lämnar eurosamarbetet) de kan väl ändå inte gå emot det Tsipras sagt att folket röstar om då det är han som är den som utlyst folkomröstningen i sitt land och för sitt folk?

Inklistrat från Guardian Live från idag eftermiddag.

"Europe turns its guns on Tsipras

Two may be a coincidence, three is a trend, and four looks rather like a plan.

The eurozone’s three largest economies have all come out today and told Greece exactly what they believe Sunday’s referendum is about, and it’s not simply about choosing the old reform offer.

Matteo Renzi warning that Greece is voting to choose between the euro and the drachma makes a hat-trick.

France went first - with Francois Hollande appearing outside the Elysse Palace to declare:

It is democracy, it is the right of the Greek people to decide what they want for their future. What is at stake is whether or not Greeks want to stay in the eurozone (or) take the risk of leaving,”

And then came Germany -- although Angela Merkel left it to her coalition partner, Sigmar Gabriel, to deliver the news:"

Har inte hittat Junckers nya förslag till Grekland som skulle kommit kl.12.00 idag, någonstans. Vad var det för förslag?

Senast redigerad av Thira den 2015-06-29 klockan 18:58.
Gammal 2015-06-29, 19:03
xenoss avatar

Citat:
De börjar vis sitt rätta jag. De måste vara riktigt desperata.
Gammal 2015-06-29, 19:40
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kan meddela att bankomaten i Egiali nu är tömd
På Lipsi var den tom redan på förmiddagen. Tur att man tog ut igår
Gammal 2015-06-29, 19:41
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

De går ut i media och varnar (indirekt hotar med att de måste lämna euron om de röstar nej?) grekerna inför folkomröstningen på söndag. Tack och lov att Sverige röstade nej till euron och efter detta hoppas jag vi alla förstått att aldrig aldrig gå med.

Jag får kalla kårar. Jäkligt obehagligt. Får de göra så här (oavsett om resultatet av röstningen i förlängningen kan leda till att Grekland lämnar eurosamarbetet) de kan väl ändå inte gå emot det Tsipras sagt att folket röstar om då det är han som är den som utlyst folkomröstningen i sitt land och för sitt folk?

Har inte hittat Junckers nya förslag till Grekland som skulle kommit kl.12.00 idag, någonstans. Vad var det för förslag?
Ja man kan fråga sig det, förslaget kanske är det som inte fanns ens då Tsipras desperat drev igenom folkomröstningen i det grekiska parlamentet ? Och där han och övriga folkomröstningsivrare också uppmanar det grekiska folket att rösta nej !!! En cirkus utan like med stor dramatik utan manus är vad det är, vars konsekvenser vi ännu inte sett slutändan av.
Grekland mot EU 1-1 i slutminuten av andra halvlek
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.