![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag lämnar aldrig något viktigt på rummet, vare sig i väskor eller i safetybox. Kånkar omkring på allt av värde.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle inte våga släpa med mig alla pengarna i väskan
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() ![]() /Z ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
En sån "safteybox" har vi också haft på Samos i Pythagorion 2002..minns inte vad stället hette men vi hade en stor parkering bakom hotellet(vår box var röd)
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - om det ikke finnes noe som virkelig er sikkert på rommet, fastmurt safe e.l |
|
|||
|
|||
![]()
Men hur vanligt är det att man blir bestulen av värdesaker på hotellrummet..
![]() Känner ingen som blivit det i Grekland..för egen del tycker jag det känns mer otryggt att ta med mycket kontanter och kort mm..om jag ska gå ut. Jag tar bara med mig de kontanter jag behöver för en dag..om jag tex ska ut och vandra eller äta. Inte pass och bankkort om jag inte har användning för det . Telefonen har jag alltid med mig, men surfplatta får allt vara kvar på rummet..jösses tänk om man skulle släpa med sig allt när man ska gå ut .. ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2015-07-12 klockan 21:00. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men ellers tar vi alt av verdi med oss. Vi har jo ikke brukt å ha så mye penger som mange har måttet ha med seg den siste tiden, men de pengene vi har, og når vi tar ut i minibank, deler vi slik at vi har ca det halve hver. Arne bruker å betale, og jeg "fyller etter" hans beholdning. Pass og kort har vi også alltid på oss. Vi føler at vi har best kontroll når vi passer på verdiene selv, selv om vi nå h a r opplevd e n gang at vi ikke hadde "kontroll"... En sikker safe ville vi bruke, har brukt det i storbyer, men sikre safer er ikke standard på steder vi bruker å bo i Hellas ![]() Innbrudd på rommet har jeg opplevd en gang, helt tilbake til 1994, på Kreta. Etter det legger jeg helst ikke igjen nøkkel i resepsjonen, da innbruddet skjedde hadde vi gjort det, den resepsjonen var endel ubemannet og det var enkelt å få tak i nøkler. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag har bott på flera hotell utan safety-box, men då har jag låst in mina värdesaker i resväskan.. Nyckeln till rummet lämnar jag inte i receptionen, den tar jag med mig när jag går ut. Klart man ska göra det som känns tryggt för en själv, det finns väl inget sätt som är fel. Vi är ju alla olika !. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Jag känner mig trygg i Grekland, stöldrisken där är väl inte särskilt stor ! Fast som jag skrev tidigare i tråden..att ta med hela reskassan för 5 veckor skulle jag inte göra, då väljer jag ett annat resmål om det blir fortsatt problem med euro i bankomater. |
|
|||
|
|||
![]() Ja, så är det ju förstås! |
|
|||
|
|||
![]()
Tack och lov inte mig heller! "Tyvärr" har vi redan hotell och flyg betalt, eller inte avbokningsbart för våra snart 3 veckor där. Annars hade jag nog, kanske, ombokat allt. Men kommer inte ta ut allt innan heller. Det för mig vore galskap. Tänk om det ändå kunde lösa sig för vårt kära Grekland...
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hade jag så mycket kontanter så skulle jag absolut inte våga ha dem på rummet.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Bor alltid med egen ingång och det är bara i Aten/Pireus som jag bott med reception där man måste lämna rumsnyckeln i receptionen. Krånglar banksituationen fortfarande vid nästa resa kan det bli riktigt spännande, för då ska jag vara borta i fyra veckor och är van vid att göra av med mycket pengar. Men då har jag funderingar på att be hotellägaren förvara pengarna åt mig, jag känner honom sedan många år. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar dela upp mitt. Lite på rummet och resten i dagryggan. Lämnar även nåt av mina kreditkort på rummet, utifall man blir av med ryggan eller så. Passet finns även scannat i iPhonen.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||