|
||||
|
||||
Folegandros
Hej på er alla!
Skickar en hälsning ifrån Folegandros Kom hit igår kväll och skall stanna till 31/5 Ska bli roligt att uppleva hur ön öppnar upp inför turistsäsongen Just nu bara otroligt vackert och mycket fridfullt //maji |
|
||||
|
||||
Sv: Folegandros
Så härligt det låter! Tänk att du får vara där så pass länge, det är säkert fint.
Njut för oss alla andra också! / Anne |
|
||||
|
||||
Äntligen är ni på plats! Det ni gör är en dröm för mig. Tänk att stanna så länge och se den vackra ön så sakteliga vakna upp.
För många år sedan tillbringade vi tolv dagar på Folegandros i början av maj. Det var så vackert och stillsamt. Som mest var vi 11 turister på ön samtidigt. Jag antar att det kommer vara fler nu i maj, för på den tiden reste folk inte så tidigt. Njut för oss också! |
|
||||
|
||||
Kalimera på er!
Ja här är otroligt vackert nu med vackra blommor och grönt Vi har haft varmt o skönt på dagarna men ganska kyliga kvällar Har dock kunnat sitta ute och äta Idag däremot skiner visserligen solen men det blåser en hård nordanvind och bara 14-15 grader i skuggan Det är svinkallt! Här har nu igår anlänt många greker och en del turister som ska fira påsk Igår var det full fart på kyrkklockorna och på kvällen fylldes kyrkan för att välsigna ikonen som hämtats ner ifrån klostret Sedan gick nästan hela byns invånare i procession genom byn Härligt att se att så många både unga och gamla håller på traditionerna Ska bli spännande att få vara med om påsken på en sådan här liten ö //maji |
|
|||
|
|||
Men så spännande att kunna stanna så länge!!!
Ser fram mot att läsa om detta. Njut av livet, hälsar Lena |
|
||||
|
||||
Hej alla!
Ja även här firades påsken med besked Största intrycket var nog när man på påskdagen bar runt på ikonen o besökte en massa olika hem o affärer o tavernor Man startade kl 13 och gick först ner till hamnen Sedan gick man runt i olika hem i chora för att så småningom gå till Ano Maria Alla var välkomna att gå med o i hemmen hade man dukat upp med raki vin Tsipouro och olika bakverk Det var så roligt att få komma in i dessa grekiska hem Det var ju givetvis stor skillnad En del lite enklare o en del riktigt lyxiga Alla bjöd efter sin förmåga o alla hade vi så trevligt tillsammans Vi gick med i ca 3 timmar men till Ano Meria följde vi inte med klockan var då 19 på kvällen Efter påskfirandet har det blivit väldigt lugnt här på ön Det förbereds visserligen inför säsongen men vi är inte många turister kvar Det är 3 tavernor öppna och två pita gyrosställen o så ett par barer o caféer Det är en väldigt trevlig atmosfär när det är så lite folk Efter två veckor är vi kända överallt Vädret är fint på dagarna utan att vara alltför varmt Det pendlar mellan 16-20 gr vilket gör att man kan gå långa promenader Kvällarna har varit ganska kyliga hittills men vi har ändå kunnat sitta ute oftast I vattnet har det varit 18-19 grader Lite i kallaste laget men vi har ändå badat några gånger Ja så här lunkar det på o vi trivs så gott o njuter av den praktfulla naturen o att få kunna uppleva detta Ing-Marie/maji |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Oj vilken upplevelse! Det låter ju som en dröm att få vara "långliggare" på en liten grekisk ö.
Masse |
|
||||
|
||||
Jag är grymt avundsjuk, Maji!
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
//maji |
|
||||
|
||||
Det förstår jag men du kanske också kan göra det en vacker dag
Jag önskar att alla hade möjlighet att se o uppleva ”sitt” Grekland en längre period // maji |
|
||||
|
||||
Just det Maji!
Vi är nog många Greklandsnördar här inne som verkligen drömmer om en lååång Greklandstrip! Ni får ha det så jättebra! Jag blir så glad när jag får era hälsningar! |
|
||||
|
||||
Citat:
Äter ni oftast hemma eller går ni ner till Chora också? Hur lång tid tar det att gå till Chora? |
|
|||
|
|||
Vad underbart det låter...tänk att vara där när allt blommar upp och så länge...ha det riktigt mysigt och njut för mig med
|
|
||||
|
||||
Citat:
//maji |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi äter alltid frukost hemma Några gånger har vi varit tvungna att äta inne men för det mesta har vi den vackra utsikten mot chora från vårt frukostbord på altanen Lunch äter vi ibland nere i hamnen, ibland i chora, ibland hemma eller som idag medhavda mackor med stekta ägg och öl på stranden Agios Nicholaus På kvällarna går vi alltid in till chora och äter Ikväll tog vi först en ouzo på baren Aquarius och gick sedan till Chrisospilia Det har efter en underbar dag blåst upp och det var ganska kallt ikväll Från vårt lilla hus precis i utkanten av chora mot Ano Meria tar det 20 minuter för maken att på morgonen gå fram och tillbaka ifrån bagaren Vi bor väldigt nära byn! Säger alltid att det är en lagom go promenad hem på kvällen //maji |
|
||||
|
||||
Citat:
var det mest dominerande Nu börjar också alla örterna blomma Det är såå vackert! Jag njuter både för mej och alla er andra |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||