Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-01, 16:53
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Folegandros

Hej allihopa!
Nu har vi varit i Grekland en hel månad och vi har njutit av varje ögonblick
Att vara på en sådan liten plats och i lågsäsong kan jag verkligen rekommendera Vi har njutit av varje ögonblick

Just nu har vi dock tagit en ”lillsemester” och är sedan i lördags på Naxos Här bor vi på fina o nyrenoverade pension Sofi som vi brukar Idag har vi ett åskoväder hängandes över oss och det har mullrat och kommit några skurar Det är alldeles mörkt över bergen vilket gjorde att vi avstod ifrån att ta oss till Melanes där det skulle vara en festival med mat, musik och dans
Nere i hamnen hölls det ett förstamajtal imorse men det var glest av folk
Det är förvånansvärt många turister här, mest fransmän Idag, trots hot om strejk, går färjorna som vanligt

Imorgon em åker vi med Skopan till Koufonissia för att se hur det är där vid denna tiden Vi var där i september för 2 år sedan o blev lite smått chockade över alla människor som var där Vi stannar 5 dagar och sedan åker vi ”hem” till Folegandros igen

//maji
Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 07:06
emma emma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Men så härligt det låter! Jag hoppas att någon gång få uppleva det ni gör nu....Så roligt att läsa din berättelse
/emma
Svara med citat
Gammal 2018-05-02, 10:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Härligt! Tänk att ha semester inom semestern.

Hoppas Koufonissi är bättre nu så här i början av säsongen.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 11:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Ni har semester på semestern. Helt underbart!

Synd att ovädret stoppade er från festen i Melanes. Hälsa Rena och Thodoris om ni återvänder till världens bästa Pension Sofi.

Koufonissi så här års tror jag kommer upplevas som ödsligt i jämförelse med september. Berätta gärna hur där var när ni kommer hem från ”lillsemestern”.
Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 14:44
majis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
Men så härligt det låter! Jag hoppas att någon gång få uppleva det ni gör nu....Så roligt att läsa din berättelse
/emma
Ja Emma det är härligt o jag hoppas verkligen att du får uppleva det själv någon gång

//maji ifrån ett varmt Koufonissi
Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 14:48
majis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Härligt! Tänk att ha semester inom semestern.

Hoppas Koufonissi är bättre nu så här i början av säsongen.

/ Anne
Ja det känns lyxigt att kunna ”offra” 9 dagar

Koufonissi är definitivt mycket bättre nu! Det är lugnt o vi kanske är 10-20 turister skiftar lite från dag till dag

//maji
Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 14:54
majis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ni har semester på semestern. Helt underbart!

Synd att ovädret stoppade er från festen i Melanes. Hälsa Rena och Thodoris om ni återvänder till världens bästa Pension Sofi.

Koufonissi så här års tror jag kommer upplevas som ödsligt i jämförelse med september. Berätta gärna hur där var när ni kommer hem från ”lillsemestern”.
Ja man kan ju behöva vila upp sig lite

Vi återvänder inte till Pension Sofi förrän 31/5 då vi lämnar Folegandros Då ska vi bo där 2 nätter o då ska jag hälsa till dom

//maj
Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 15:10
majis avatar

Koufonissi denna tiden är nästan som att komma 20 år tillbaka i tiden då det gäller lugnet, de glest befolkade stränderna o de vänliga människorna
Skopan kommer o går troget o ibland anländer det några o andra lämnar
I förrgår var vi helt ensamma på Pori och idag var vi ensamma på stranden Fanos
Finikas har öppet så man kan få något att dricka och igår serverade dom giants beens Några restauranger har öppet Melissa o Capetan Nickolas bl.a
En del barer o kaféer likaså
Annars så håller man på o målar o städar överallt
Det byggs också otroligt mycket På alla nya vägar som inte fanns förr kör det bilar o lastbilar hela tiden med material till de nya husen
Det är ju på gott o ont det där Vi som bara kommer hit då o då vill väl att det ska vara som förr kanske men det är klart att lokalbefolkningen får ju arbetstillfällen
Härligt är det här i alla fall denna årstiden!

//maji
Svara med citat
Gammal 2018-05-05, 15:49
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Fortsätt njut!

/Maria
Svara med citat
Gammal 2018-05-06, 16:11
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Vi återvänder inte till Pension Sofi förrän 31/5 då vi lämnar Folegandros Då ska vi bo där 2 nätter o då ska jag hälsa till dom
Tack!

Citat:
Koufonissi denna tiden är nästan som att komma 20 år tillbaka i tiden då det gäller lugnet, de glest befolkade stränderna o de vänliga människorna. Skopan kommer o går troget o ibland anländer det några o andra lämnar I förrgår var vi helt ensamma på Pori och idag var vi ensamma på stranden Fanos
Det låter helt underbart, och jag kan se det framför mig från när vi var på Koufonissi på 1990-talet.

Citat:
Det byggs också otroligt mycket På alla nya vägar som inte fanns förr kör det bilar o lastbilar hela tiden med material till de nya husen.
Så där har det varit i många år nu och jag har länge trott att ön var färdigbyggd, men så är tyvärr inte. Min hyresvärd Sofia blir alltmer bekymrad för varje år.
Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 11:51
majis avatar

Hej allihop
Vi var jättenöjda med vår lillsemester o att Koufonissia var så lugnt o fridfullt
På Naxos blev vi förvånade över att där var så många turister redan
Grekerna hade inte fått iordning på stränderna ännu Det kom upp en del parasoller vid St George men man låg inte riktigt i fas med turisterna
När vi kom ”hem” hit till Folegandros så hade det hänt en hel del Några till hotell o restauranger hade öppnat o några krimskramsaffärer Nere i hamnen var det fullt av liv nu o det kommer fler båtar Fler o fler turister anländer o moppar o bilar pinnar kors o tvärs över ön
Fast igår var vi helt ensamma på Vardia Beach så det är ingen trängsel på stränderna ännu
Naturen har nu tappat det mesta av sin färgprakt Det som var en blomstrande äng i april är nu alldeles brunt
Eftersom det inte kommit något rejält regn sedan i november o att det inte regnade så mycket förra året heller så är man klart bekymrade över att växterna dör Hörde att det kommer inte att finnas någon honung att
köpa ifrån de flesta öar p.g.a det, endast ifrån Kreta o de Joniska öarna trodde man
Annars så har vi blivit välkända av lokalbefolkningen nu o alla hälsar glatt o en en del stannar o pratar Vi kämpar på med grekiskan o tycker att vi lärt oss en hel del sedan vi kom hit Jättekul!
Nu har vi 2 veckor kvar här på den vackra ön o sedan blir det 11dagar på Naxos o Santorini Var av en vecka på Naxos tillsammans med barn o barnbarn Det ser vi fram emot så klart men annars undrar vi hur vi ska klara av att lämna paradiset

//maji
Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 15:34
Kalimeras avatar
Admin

Konstigt att de inte har kommit längre på Naxos. Där startar ju säsongen jättetidigt.

Tur att ni fick uppleva naturens fulla prakt innan den försvann. Det har regnat dåligt i stora delar av övärlden. På Kreta har det inte kommit så lite regn på 30 år, så det är inte säkert att det bli så mycket honung där heller. Undrar hur det ska gå med dricks- och duschvatten i sommar?

Njut vidare av er drömsemester!
Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 22:10
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015

Fortsätt att njuta!
Ha det jättebra!

Vi njuter i Paleochora!
/Maria
Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 23:56
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Så underbar läsning!!
Ni lever en dröm som jag o många med mig oxå skulle vilja göra👍
Monica😍💕🇬🇷
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 00:40
majis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Konstigt att de inte har kommit längre på Naxos. Där startar ju säsongen jättetidigt.

Tur att ni fick uppleva naturens fulla prakt innan den försvann. Det har regnat dåligt i stora delar av övärlden. På Kreta har det inte kommit så lite regn på 30 år, så det är inte säkert att det bli så mycket honung där heller. Undrar hur det ska gå med dricks- och duschvatten i sommar?

Njut vidare av er drömsemester!
Vi var väldigt förvånade över att dom var så coola trots många turister
Ja vi är så glada för att ha fått vara med om naturens skiftningar
Här har vi ännu inte hört något om att man måste spara på vattnet men det sitter lite i ryggmärgen efter alla år att man tänker på det
Ja vi fortsätter njuta ett tag till

//maji
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 00:41
majis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sol och hav Visa inlägg
Fortsätt att njuta!
Ha det jättebra!

Vi njuter i Paleochora!
/Maria
Ja tack!
Härligt att ni också har det bra👍
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 00:49
majis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Så underbar läsning!!
Ni lever en dröm som jag o många med mig oxå skulle vilja göra👍
Monica😍💕🇬🇷
Ja det gör vi verkligen! Vi är såå tacksamma över att kunna göra detta o kanske vi kan få vara med om det igen men just nu lever vi bara för stunden

//maji
Svara med citat
Gammal 2018-05-17, 06:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ha det fortsatt underbart
Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 16:04
majis avatar

Hej allihop!
Ja nu närmar sig vår vistelse här på Folegandros sitt slut
På torsdag em tar vi båten över till Naxos där vi skall vänta in vår familj som kommer 2/6
Vi ska vara tillsammans en vecka o bl.a fira min 65-årsdag Kan knappast bli ett bättre slut på vår fantastiska resa
Jag vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta vistelsen här på Folegandros
Det har varit helt underbart att få se ön vakna upp!
Alltifrån naturen som var så vacker när vi kom till alla tavernor, caféer, affärer o hotell som städat o målat o gjort iordning inför säsongen som nu börjar ta fart
Alla fantastiska människor vi träffat o några har blivit våra vänner
Grekiskan som vi kämpat på med o som vi ändå tycker att vi gjort stora framsteg med
Alla härliga upplevelser som påskfirande, bröllop o spontana möten med goa greker
Alla djur ifrån lösgående åsna stående utanför vårt hus i kolsvarta mörkret en natt då vi kom hem Till ormen i vasken på Mors dag
Underbart är väl ordet som stämmer in bäst!

//maji
Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 18:25
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Underbart är väl ordet som stämmer in bäst!
Ja, det är väl det ord som stämmer bäst på din beskrivning. Förutom det där med ormen då.

Det måste kännas sorgligt att lämna ön efter en sån fantastisk vistelse. Men ni har ju mycket att se fram emot på Naxos, så ni kanske ändå åker med glädje i hjärtat.

Ha det gott på Naxos, och stort grattis i förskott!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.