|
||||
|
||||
Lyckan med att ha egen strandstol
För oss som inte gillar turiststränder med massor av strandsängar. Har vi så valt att ha våra egna liksom många greker. Vi fäller upp bland små fiskebåtar och grekiska familjer som fiskar i strandkanten. Fika o lunch har vi med oss, så det är faktiskt gratis dagar på stranden. Passar oss som är här länge.
|
|
||||
|
||||
Sv: Lyckan med att ha egen strandstol
Jag har hyrt solstol en gång sedan 1979. Det har blivit några resor till Grekland för alla pengar som inte har gått till solstolar.
|
|
||||
|
||||
Det blir inköp av "bastmatta" imorgon. Sen är det ju gratis fortfarande vid taverna Iridia i Kalamaki där vårt "hem" ligger.
Fått färsk info / Kajja |
|
||||
|
||||
Att ligga på stranden på en grekfilt och verkligen känna underlaget är en del av upplevelsen. Är det klappersten eller annat omöjligt underlag så skulle jag hellre välja en annan strand i första hand. Det har aldrig hänt att jag hyrt.
Men man ser ju att vissa hyr stolar varje dag och det kan vara familjer med flera barn eller ungdomar. Räknar man på vad de betalar så blir det stora summor de lägger ut på solstolar under semestern. De kanske tycker att det är värt det och det är väl okej. |
|
||||
|
||||
Såg i vår FB-grupp en som la ut en prislista från en strand på Paros. Längst fram kostar ett par solstolar 20 €, på andra raden kostar det 16 €, och längre bak är priset 12 €.
Fattar faktiskt inte att man är beredd att betala så mycket. |
|
||||
|
||||
För ganska exakt en månad sedan lämnade jag Pariklia, Paros. Några eftermiddagar tillbringade jag på närmaste strand.
Då jag inte klarar att ta mig upp från liggande på marken, utan hjälp, behöver jag solstol och jag gillar inte direkt sol, varför jag även vill ha parasoll. Jag betalade 5 euro för bägge - kanske var det rabatt för halvdag? Vet ej. Men underbart skön solsäng med tjock madrass och tätt parasoll fick jag njuta av. Kommer att välja liknande vid nästa resa till Paradiset! |
|
||||
|
||||
Citat:
På många av de mest turistiska ställena så har det handlat om 5-8 euro för två solsängar och en parasoll. Kanske någon gång 10 euro, men jag minns i så fall inte var det kan ha varit. Men för en del av resmålen (därav de flesta på min favoritlista, t ex Leros, Skopelos och Tilos) betalar man ingenting alls för solsängar o parasoll eftersom man har krypavstånd mellan strandkanten och tavernabordet där man tar en öl och/eller äter lunch. Dyrast har det inte varit i Grekland utan på Fuerteventura/Jandia i Spanien där två solsängar och en parasoll kostade 12 euro. Dyrt, men i gengäld en strand som städades och var otroligt ren och fin varje dag. Solsäng eller ej är ju individuellt. När vi var unga och bilsemestrade med barnen till Spanien i många år så var stränder med solsängar något som vi rynkade på näsan åt. "Man låg ju som packade sillar!". Nu, 35 år senare, så tycker vi att det är lite obekvämt att ligga på sanden eller på klapperstenar och har då svårt att njuta av tillvaron, och ryggarna vill inte vara med längre i så fall. Då får det bli solsängar. Skönt för oss att de finns! Masse |
|
|||
|
|||
Vi betalar 5 euro för två bäddar och parasoll hos Maria på Mykali
För några år sen hade hon fullt så vi fick lomma iväg till grannen där fick vi betala 10 euro! Tycker också det är skönt med solsäng,ta skydd under parasollen med en bok eller smygkolla på dom runt omkring. Pia |
|
||||
|
||||
Jag är lite nyfiken på vad ni som gärna vill ha solstolar gör om ni kommer till en strand där det inte finns stolstolar att hyra. Går ni därifrån då?
Kolitsani beach på Ios. |
|
|||
|
|||
Min första båtluff var 1978 och det har blivit c.a. 55 öar sedan dess, men jag har aldrig hyrt solstol/parasoll. "Bastmatta" hade vi i början (gick sönder ganska fort) men någon gång i början på 90-talet började säljas nåt slags presenningar, väldigt tunna, ser ut som vävd plast, ofta randiga i olika färger, utmärkt kvalité, ganska stora (en yta som skulle täcka en dubbelsäng). Ni som varit med ett tag vet nog vad jag menar. Vi köpte 2 st. och de finns kvar och varit med på alla våra resor utomlands, inte bara Grekland. Det går utmärkt att köra i tvättmaskinen. Det har gått över 25 år sedan de köptes in.
|
|
||||
|
||||
[QUOTE=Kalimera;411353]Jag är lite nyfiken på vad ni som gärna vill ha solstolar gör om ni kommer till en strand där det inte finns stolstolar att hyra. Går ni därifrån då?
Det är precis de stränder på bilden som vi gillar, med lite folk, o helst med träd som skuggar. Vi fäller ut våra stolar/sängar tar fram fika o böcker. Sedan går dagen snabbt. |
|
||||
|
||||
Tycker oxå att det är hutlöst dyrt, men jag ligger gärna på solstol om det finnes.
Nu senast på Lefkas fick vi tips av hotellvärden om en "bortglömd" beach. Där fanns en cantina som tillhandahöll gratis stolar och rejäla bastparasoll. Dessutom var stranden riktigt fin med stora delar sand. Det var heller inget tvång att äta på cantinan, utan det gick bra att begagna sig av faciliteterna ändå. Vi var där flera ggr och givetvis så supportade vi cantinan i alla fall. Det var riktigt god mat där, med fräsch greksallad och nygrillade lammspett. Annars funderar jag att på nästa resa, ta med mig egen utrustning som typ denna /Netwolf |
|
|||
|
|||
Om det inte finns någon naturlig skugga alls att finna skulle jag helt avstå ifrån att lägga mig på den stranden och pressa! Finns det naturlig skugga från träd väljer jag helst det - en solstol är bekvämt men ej nödvändigt för mig. Parasoll har blivit viktigare för mig för varje år som går. Det känns i skinnet att det inte är nyttigt att steka sig i direkt sol!!
|
|
|||
|
|||
Reiser stort sett til øyer hvor det ikke finnes solstoler, myndighetene der har bestemt at sånn skal det være. Om man kommer til en øy med overmange solstoler/mennesker på stranden, greier jeg som regel å finne en liten, bortgjemt strand 👍🙂
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|