|
|||
|
|||
Sv: Limericks!
Sydöstra Kreta igen!
Byn och stranden i Goudourás är långa men av högsta klass. Tänk dig härlig semester, vila, men även fester och samtidigt lyssna på jazz! / Jannis |
|
|||
|
|||
Det här är en sann historia. En vän och f.d. kollega besökte klostret i Móni Kapsá och en munk tog fram de gamla relikerna bl.a. en skalle, som fanns i ett skrin. Nyfiken, som han var/är stoppade min kollega ned händerna i skrinet och ville hålla i skallen. Då blev det nästan handgemäng och munken kanske sa något i den här stilen i mild formulering?
Vad var det som hände Imóni Kapsá? "Det din vän gjorde, var inte nå bra. Han tog i reliken och jag blev besviken, så nu är den inget längre att ha"! / Jannis |
|
||||
|
||||
Citat:
skrek "VET DU VAD DENNE KOSTER!" Trots att du händerna tvår du skapat ett sår som inte täcks av ett plåster |
|
||||
|
||||
...tokskallar...
|
|
|||
|
|||
Bra jobb Netwolf!
Jag gjorde en tur till Istambul. Så nu känns jag både blå och gul. Deras dumma minister, gör nu att jag ut brister: "I Tur-kiet är det inte kul"! Du reste ner till Istambul och genast fick en massa strul. Deras hemska president! Nu får landet underkänt! Då är mitt råd: "Res hem till Jul"! / Jannis |
|
|||
|
|||
Det heter ju ********! Fel av mig! Jag tänkte bara på rimmen!
/ Jannis |
|
|||
|
|||
Nära Ag. Nikólaos ligger Krítsa.
Gör en tur dit upp och ät en pizza. Då kan du förstå, hur det kan gå, när man på italienska vill snitsa. Rätt betoning på byn är Kritsá! /Jannis |
|
|||
|
|||
Försökte rimma på Kalamáfka.
Det enda jag kom på var han, Kafka. Men han var väl tjeck, så han åkte väck. O, hjälp mig, så jag kan bli paff, va! / Jannis |
|
|||
|
|||
Är du på väg mot Anatolí,
åk då inte värdshus förbi! Kom in på besök. I vårt lilla kök finns det alltid mezé och raki! / Jannis |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta. |
|
|||
|
|||
Från Pláka ut till Spinalónga,
en kort båttur, som lockar många turister, som får inblick i vad som förut ingick i livet, för de som var fångna. Nu vilar jag ett tag. Jag hade som mål, att tråden skulle få fler läsare än på "Cash..." Tack Netwolf, för att du inspirerade mig att prova på limerickar! / Jannis |
|
||||
|
||||
Tack, för alla bidrag, Jannis!
En limerickknåpare från Östersund la pennan till vila en stund Hon ville fylla en tråd För det hon får en applåd men vilan kanske bara blir nån sekund /Netwolf |
|
|||
|
|||
Hej Netwolf. Jag måste tala om att jag tillhör det manliga könet och kallas Jannis av alla mina grekiska vänner! Dock använder jag min hustrus it-konto på Kalimera. En kvinna skriver inte så vulgärt, som jag ibland gjort! Jag fick tom. bassning av en av sönerna! Ylva virkar och jag skriver. Tid har jag haft i det härliga vädret på södra Kreta och altanen är arbetsplatsen och Kretakartan finns framme. En limerick brukar ta 10 minuter + lite efterarbete.
Ylva har skrivit denna limerick! Det var en ung man i Orinó, som på flickor sig tyckte förstå. Men hur han än leta, han gick på en beta och kunde ej drömmen uppnå! / Jannis |
|
||||
|
||||
-Du har fått mig att börja leta efter rim jag också...svårt jobb.
|
|
||||
|
||||
Haha, ja där ser man. Har ofta undrat vrf Ylva undertecknar med Jannis, som man ofta förknippar m hankön. Men givetvis har jag förutsatt att det var Ylva som skrev
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Sekunderna blev till några dygn. Tack för versen, Netwolf!
En eremit på berget Ida som svultit och verkligt fått lida, han levde på lingon och ordnade bingon, men önskade se världen vida! Lingon heter på latin, Vaccinium vitis-idaea, som sägs betyda "vin från berget Ida". Finns lingon på berget, skulle det vara intressant att veta! I praktverket "Plants of Crete" finns inte växten presenterad! / Jannis |
|
||||
|
||||
Jannis, tur att du inte la pennan att vila. Det är ju så rolig tråd!
Nu måste jag också försöka mig på en, hoppas jag gör på rätt sätt. Olof Palme dansade på stranden i Stalis. "Här känner jag mig som en Kreta-kis Nu ger jag fan i politiken, då blir jag inte besviken. Det får bli min devis" Birgitta. |
|
|||
|
|||
Kul att vi är fler som tränar våra hjärnor! Bra Birgitta!
Du har rätt i rimschemat. AABBA. AAA ska ha lika många stavelser (takter) och BB är kortare med annat rim men inbördes lika många stavelser. / Jannis |
|
|||
|
|||
En annan eremit men på Oros Dikti
som tyckte allt han gjorde var rätt och rikti. Bland får och getter han kollar brunetter, som vandrar på berget för hälsan är vikti! / Jannis |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|