Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal igår, 15:15
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Aktuellt i Grekland januari 2025

Månadsbrevet blev så långt, att det känns bäst att lägga ut de speciella händelserna för Grekland separat.

Det är kris för den obligatoriska grundutbildningen i landet. 20 % av eleverna har allvarliga svårigheter att förstå skolans skriftspråk och matematik. Det är åtgärdsprogram på gång. (Det är således lika illa som i Sverige). I Lasíthi har 10 000 undervisningstimmar förlorats under året, trots ”påpekandet att utbildningen inte är en vara, utan en konstitutionell rättighet för alla medborgare”. (Det låter som vackra ord från en svensk utbildningsminister som åter misslyckats med ett utvecklingsprogram eller betygssystem)!

Ungdomar i Grekland dricker mycket alkohol, vilket upprör föräldrar och myndigheter. Färska siffror säger att var 3:e 15-åring dricker minst en gång i veckan. På Kreta hamnade många på sjukhus efter nyårsfirandet, många i medvetslöst tillstånd. Genom ett kommande lagförslag försöker staten att sätta stopp för försäljning av alkohol och cigaretter till de unga. (I Sverige är alkohol inte längre så populärt som förr. Nu gäller väl andra varor)!?

Regeringen har godkänt att 8 900 utlänningar får arbeta inom landet på grund av personal-
brist. Inom jordbruk 40 %. 6 500 behövs inom turism och catering liksom 2 000 inom högkvalificerade tjänster. I en annan artikel står att enbart Kreta behöver 6 000 inom turismsektorn inför den nya säsongen. De som kommer är huvudsakligen från Balkanländerna, Egypten och Asien. (I Sverige är väl inga utlänningar längre välkomna, såvida dom inte ska jobba i en batterifabrik eller tjänar mer än 26 000)?

80 % av de turister som kommer till Grekland gör något av detta, innan de väljer semesterort: kollar väderprognosen, undviker platser med höga eller låga temperaturer, kopplar inte semester till enbart badande, enl. 4 turiststudier. Under 2024 kom 41 miljoner besökare huvudsakligen från Tyskland och USA, vilka bidrog med 50 % av intäkterna. Santorini och Mykonos har stora problem med överturism.

Grekland fortsätter att gräva ner 78 % av sina sopor och endast 17 % används för att generera ny energi. De kommuner, som är mest skyldiga, krävs nu på enorma belopp. Skulderna sedan andra halvåret 2023 uppgår till 165 miljoner €. Men om de betalar sprängs deras budget, vilket betyder att inget händer. ( Här var det likhet med Svenska sopskandaler)!

Den 20/1 skedde en vendetta i Heraklion gällande en rättstvist efter ett mord 2012. Pappan till den då mördade (nu 70 år) följde efter brodern till den skyldige och sköt honom i nacken.
(Men det är väl inget att skriva om, med tanke på alla de skjutningar, en del liknande vendettor, som sker i Sverige)?

Våld inom familjerna har jag skrivit om förut. Nya uppgifter gäller nu ökat våld mot män! På Kreta har 230 utsatta gjort anmälningar under 2024. I hela Grekland var det 5 300. Man tror också det är många som undviker att anmäla. (Universellt problem troligen)!

Det sker ett stort antal självmord i landet. 469 under 2024. Flest på Kreta med 17 %.

Alla medborgare i landet måste nu skaffa nytt ID, som ska innehålla personnummer för verifiering vid transaktioner med den offentliga sektorn. Deadline augusti 2026. (Det har vi redan)!

För att minska byråkratin och för att förenkla för de grekiska medborgarna kan man nu beställa ett nytt körkort via It. Hur det kommer att gå, vet jag inte. (Det blir kanske som mina erfarenheter med Transportstyrelsen i somras)!

/ Jannis, som ber om förlåtelse för kommentarerna.
Svara med citat
Gammal igår, 19:35
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Aktuellt i Grekland januari 2025

Stort TACK igen, Jannis, för intressant information!!
Och dina kommentarer behöver du verkligen inte be om ursäkt för, de belyser ju likheten mellan det grekiska och det svenska samhället!
Som jag ser det har det skurits för mycket i budgeten för både skola och vård/omsorg i både Grekland och Sverige! Det finns en sk "rock bottom" när det inte går att skära/"hyvla" mer utan att det går ut över kvaliteten och den gränsen är redan överskriden, åtminstone i Sverige! Både skola och vård/omsorg MÅSTE få kosta, det är ju människors liv det handlar om! Skolan för att den utbildar oss, till tex (förhoppningsvis) ett bättre jobb och därmed liv. Vård/omsorg för att den hjälper oss alla när vi behöver det, tex med sjukvård, barnomsorg och hjälp när vi blir gamla och inte kan så bra själva.
Det är, enligt min åsikt, grundläggande funktioner i ett gott samhälle!!
Det gäller bara att få styrande politiker att begripa detta! Svårt nog, tyvärr, eftersom de bara ser till vad det kostar, inte vad det ger och betyder i samhället......

Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den igår klockan 19:41.
Svara med citat
Gammal igår, 23:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Ja elände av diverse slag har vi både här och där. Dessutom gör ju vi människor tyvärr det ännu svårare för oss alltför ofta. Jag förundras ofta över det här med hur vi tänker vad gäller arbetslöshet, brist på arbetskraft o s v.

Hög arbetslöshet talas det ju titt som tätt om i både Grekland och Sverige. Men ofta får vi också höra om stora problem med att hitta arbetskraft med rätt kompetens. Sen kryddar vi det hela med att kasta ut välutbildat folk ur landet och behåller en drös med kriminella typer. Knepigt tycker jag.

Det senaste exemplet fick vi läsa om i lokaltidningen häromdagen. En kille som kom till Sverige 2016 har lärt sig svenska och fått högskoleutbildning till sjuksköterska. Han är sedan i somras anställd på stadens centralsjukhus och är mycket uppskattad och respekterad av sina kollegor. Han är den bästa jag har haft säger en av dem som varit hans handledare.
Nu har Migrationsverket kommit på att han ska utvisas!!!!!!!!
Har man liknande stolligheter för sig i Grekland?

Masse
Svara med citat
Gammal idag, 14:50
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vi som iakttagare förundras ju ofta (och nu väldigt ofta) över beslut som regeringar, presidenter och myndigheter tar. I mina yngre år, tyckte jag att USA var ett land att beundra, men där har jag fått ändra mig. England med sitt tvåpartisystem fungerade också länge bra med sina regimskiften. Nu är det inte mycket som fungerar! Vad ska man säga om utvecklingen i Sverige? Ett välmående land på väg mot deken? För Greklands del har väl uppfattningen alltid varit, att myndigheter inte gillats av folket. Staten tar bara skatt av dem och de får inget tillbaka. Dessutom sker ständiga skandaler, som ansvariga bara försöker dölja.
Masse: jag har inget svar på din fråga. Det är väl här som i Sverige för den ansvarige tjänstemannen: "Paragrafernas principer, mer än andra han begriper"!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.