![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Blue Cave på Kastellorizo påstås vara den största, blåaste och häftigaste grottan i hela Grekland, somliga säger i hela Medelhavet. Grottan är cirka 75 meter lång, 40 meter bred och 35 meter hög. Innan jag besökte denna grotta första gången var jag en aning skeptisk. Jag vet inte hur många "Blue Caves" jag har sett i Grekland. Några har jag imponerats av, men andra har jag mest ryckt på axlarna åt, men inte åt ”Blå Grottan” på Kastellorizo.
![]() Grottan kan inte besökas på egen hand, såvida du inte har en egen båt, och att den är låg nog att komma in i den smala öppningen. Grottöppningen är cirka en meter. Väl inne i grottan är det bara att konstatera att det är den största, blåaste och häftigaste grottan som finns i Grekland. När man kommer in och motorn stängs av blir det alldeles tyst. Det är så häftigt! Nästan så att man börjar gråta. Man får en känsla av att vara i rymden. Om du är på Kastellorizo får du absolut inte missa denna sensationellt häftiga grotta. Har du besökt Blue cave på Kastellorizo? Fler bilder från Blue Cave på Kastellorizo finns här. |
|
|
||||
|
||||
|
Nej, tyvärr. Men OM jag kommer till ön någon gång, så är ju ett besök i Blue Cave givet!
//Conny
|
|
|
||||
|
||||
|
Ja och det var fantastiskt!
Kommer dock inte göra det igen för det var riktigt läskigt att ta sig in och ut ur grottan. Vi fick ligga ner i båten för att komma in då öppningen var precis så att båten kunde köra in. Vi gjorde denna båttur med Sea Wolf som jag varmt kan rekommendera om han fortfarande är verksam. // KR |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() Ja, det är minst sagt läskigt.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
I början av 2000-talet var vi på Kastellorzo några gånger. Då var det denna man (sittande) som förde båten till grottan. Vi åkte inte denna tur, däremot åkte vi med honom på en dagstur till Kas i Turkiet. Han hette Georgios och innehavde tavernan Little Paris. Birgitta |
|
|
||||
|
||||
|
Fantastisk upplevelse! 🤗 Jag som lider av klaustrofobi är glad att jag vågade. De få sekunder det tog för båten att ta sig genom den lilla öppningen blundade jag. Sen var det som att komma in i en annan värld. Magiskt vackert! 💙
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Det var när vi åkte inrikesflyget till Rhodos. Det där stupet där banan tar slut ville jag inte se! Men Arne var lycklig! Birgitta. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|