Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-09, 12:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Köpa,köpa...

Jag tog och ruskade av mig latheten och städade våra garderober och skåp. Måste lägga undan filtar och täcken, måste ta fram sommarkläderna.

Makens skåp var enkelt att åtgärda, jag konfiskerade några fula tröjor till min samling av sånt som ska bli fina mattor den dag jag får en vävstol. Så granskade jag min egen garderob. Ömse säker på min sak, ömse tvekande, slängde jag t-tröjor, kjolar, jeans och gamla skjortor i samma säck. Stoppade upp den på utrymmet ovan badrummet för att jag inte skulle ångra mig och börja rota i den igen...

Idag har jag haft en mini-köp-orgie. Berättade strängt för mig själv att jag VISST har råd till några nya tröjor. Åratals husmodersnit sätter sina spår, visst är det så här när man har barn: man åker på stan för att köpa något till sig själv och kommer hem med kläder åt barnen...!

Sagt och gjort. Jag började nere vid hamnpromenaden och gick uppför affärsgatan. Mycket deprimerande. ALLA t-tröjor är dels i storlek miniminimini, dels horribelt mönstrade, dels ska dom tydligen se utslitna ut i år. Jag hade ju just kastat mina utslitna!

Suck. De artiga expediterna antydde att det finns affärer för större storlekar längre upp på gatan....

Jo, jag fick tag i tre alldeles utmärkta tröjor, precis i färg och stil det jag sökte. Fråga inte vad de kostade. På tantaffär, mycket lämpligt. Samt lite annat när jag nu ändå hade börjat slösa.

Pank men välekiperad.

Nu frågar jag mig: jag, som inte är tjock, bara normal+ , har svårt att hitta kläder. Grekiska kvinnor, som till stor procent är rejält överviktiga, måste ha ett elände.

Kan det vara något med storleksmarkeringarna kanske, XXL sitter som ett ålskinn .

Men det kändes bra till slut , sommaren är här, lätta kläder, bara ben och armar, tår som får vifta fritt!
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 16:39
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Köpa,köpa...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men det kändes bra till slut , sommaren är här, lätta kläder, bara ben och armar, tår som får vifta fritt!
Du har ju haft roligt i alla fall när du shoppade
Trots problemen.

Jag har ingen aning om hur det är med storlekar.. men jag vet att jag köpte ett linne för inte så länge sedan när jag var i Grekland, och det skulle vara S men det var minsann pyttepyttelitet. Minus XS om det finns nåt sånt

Bra jobbat med garderobsrensningen!
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 19:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag shoppade en "tantbikini" på Kalymnos en gång i början av 90-talet Vi hade kommit fram sent på natten som vanligt och precis när jag höll på och somna så kom det över mig som en blixt från klar himmel att jag hade glömt bikinin hemma Jag blev klarvaken
Nästa morgon fick jag ge mig ut på bikinijakt i Massouri
Hittade en vinröd ordentlig tantbikini Nu kanske jag skulle kunna ha den.Den ligger kvar som minne i någon låda
Frågade Mia som jobbade då på Kalymnos ifall hon ville ha den när jag åkte hem,men konstigt nog så ville hon inte det

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 20:06
anoula
Gäst

Grekiska storlekar är mycket mindre än de svenska. Jag undrar också hur överviktiga grekiska kvinnor gör, det finns ju inga snygga kläder för kurviga. En affärsidé kanske?
Svara med citat
Gammal 2007-05-09, 20:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Grekiska storlekar är mycket mindre än de svenska. Jag undrar också hur överviktiga grekiska kvinnor gör, det finns ju inga snygga kläder för kurviga. En affärsidé kanske?

Det finns stora storlekar men de är svåra att få tag på och rent förbaskat dyra. Jag brukar sy åt en av mina vänner när hon ska på fest eller bröllop och hon blir alltid lika lycklig. Tack och lov för stretchjeans
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 06:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det finns många som syr här, och tack vare det har min symaskinsreparerande man mycket att göra. Men just T-shirts och jeans som jag var ute efter kan man knappt fixa själv. Det ska sägas att det inte är ovanligt att se rejält omfångsrika personer i rejält mycket för små och åtsittande kläder, och jag tycker att det är modigt, om än inte snyggt. Har tyvärr svårt att göra mig av med idén om att man måste vara smal . Det är ju korkat egentligen, att det ska betyda så mycket vad andra tycker om ens utseende. En helt annan sak är hälsoaspekten, men jag läste just att det är bättre att vara i god form + tjock än i dålig form + smal...
Vem ska man skylla på för sina komplex?
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 09:07
anoula
Gäst

Citat:
Det ska sägas att det inte är ovanligt att se rejält omfångsrika personer i rejält mycket för små och åtsittande kläder, och jag tycker att det är modigt, om än inte snyggt. Har tyvärr svårt att göra mig av med idén om att man måste vara smal .
Det viktigaste är väl ändå att kläderna skall sitta bekvämt? Även om jag nu råkar vara ganska smal så tycker i alla fall jag inte att det är bekvämt med kortkort och trånga kläder som visar magen... Jag tycker ofta inte att det ser snyggt ut heller, inte ens på smala personer.

Här hemma finns ju t.ex. H&M;s linje BIB med prisvärda kläder och även LaRedoute tror jag har en linje med större storlekar. Det borde väl finnas något liknande i Grekland?
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 10:02
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har ganska kraftiga svägerskor och de brukar handla sina kläder i en mammaaffär, där går ofta överviktiga kvinnor och handlar.
Även på marknader finns stora storlekar till lite äldre kvinnor.

Monica
Svara med citat
Gammal 2007-05-10, 13:46
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Ulla Popken är en affärskedja som inriktat sig på större storlekar och antingen kan man handla via katalog eller via hennes många butiker, bl a i Aten.

Ulla Popken i Grekland: http://www.ullapopken.gr/index.asp

//Zanét
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.