Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-21, 22:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Det där med morgondopp

Någon nämnde "det härliga morgondoppet" här på forumet tidigare i dag och det får mig att fundera.

När jag hittar boende precis vid havet tänker jag alltid "ÅH vad härligt, nu kan jag ta morgondopp!" Eller för den delen kvällsdopp.

Men sen gör jag det aldrig! Inte orkar man få salt på kroppen innan frukost?

Och på kvällen känns det inte heller lockande, då vill jag duscha och mysa på balkongen innan middagen.

Jag inser det där med morgon- och kvällsdopp bara är en romantisk föreställning för min del.

Hur är det för er?
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 22:06
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Det där med morgondopp

Blir det så varmt så man kan doppa sig? Möjligen en mitt på dagen doppare.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 22:25
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Själv hör jag till dem som doppar sig mest av misstag. Ofta i samband med grillfester på stranden. Frivilligt doppar jag mig i augusti, i klart vatten på fin sandbotten och bara ytterst sällan.

Badkruka?
Kickie
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 22:59
inkfishs avatar

Men vad i hela friden? Är det bara badkrukor på Kreta?

I Grekland badar jag från maj till oktober
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 23:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja jag vet att jag är förutsägbar - men det bästa doppet är ett midnattsdopp en ljus sommarnatt i en vacker skogsinramad sjö i Norrbotten. Snart är det dags - det blir bara ljusare och ljusare nu, inte förrän om två månader börjar det mörkna igen.

Morgondopp i Grekland? Nej inte före frukost, men gärna direkt efter
Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 23:56
liselotti
Gäst

"När jag hittar boende precis vid havet tänker jag alltid "ÅH vad härligt, nu kan jag ta morgondopp!" Eller för den delen kvällsdopp.
Men sen gör jag det aldrig!"

Precis så! I år har vi bokat med havsutsikt och liten klapperstenstrand i närheten igen.
-"Bra så kan vi gå ner och doppa oss på morgonen", så resonerar vi också. Fast vi vet att det inte kommer att hända .

Men vi gillar att gå till stranden SENT. Vid 16-tiden ibland. Sedan stannar vi tills solen nästan går ner. De flesta har gått hem. Havet blir silverfärgat och sanden lite sval. Solen bränner inte utan bara värmer. Härligt....
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 00:48
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jag har också tankar om morgon/kvällsdopp samt att jogga en säng på stranden innan frukost men hittentills har tankarna inte blivit verklighet, men kanske nästa gång (inte troligt..)
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad

BADKRUKOR ??? Ja här erkänner en sådan att så råkar vara fallet.

Resan till Lesbos i Juli ska bli min stora R E V A N S C H eftersom jag badade inte en enda gång förra sommaren (Skiathos-Skopelos).

Ja ja, kasta tomater på mig nu, kålrötter, ruttna ägg och vad ni hittar. Jag ÄR inte bra på simning, vistas EJ under vattenytan, dyker EJ, hoppar EJ i. Går stilla i, känner temperaturen (måste vara minst + 25) och tar några stilla krampaktiga simtag innan jag känner att det "fungerar".

Vattenlekar........nä.......åka "banan" eller på sådana däringa lastbilsdäck eller vad dom gör.......NÄ !

Vi kommer ned så pass sent att vi inte kan mer än packa upp och gå och lägga oss. Morgonen därpå ska jag dock utföra R E V A N S C H E N genom att gå ned till poolen och se till att bryta den negativa trenden. Om jag gör det innan frukost, med risk för kramp får väl dagsformen och jäklar-anammat avgöra just då ?

Så nu var det sagt, BADKRUKA var ordet.......

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:24
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Du har nog rätt i det Inkfish,,,romantiker.....men badkruka kan jag inte kalla mig...badar från ca.9-16 varje dag..oavsett om det är maj,juni juli eller sept.okt...(inte hela tiden så klart,då skulle jag nog kalla mig för Russin istället,men bada i havet i Grekland är underbart)
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:30
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

I grekland tar jag alltid morgondopp innan frukost, om möjligheten finns i havet, annars i poolen.

Sedan är jag även lycklig lottad att bo ca 50 m från havet i Sverige. Så Juni-September doppar jag mig även här INNAN frukost.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 07:59
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag inser det där med morgon- och kvällsdopp bara är en romantisk föreställning för min del.

Hur är det för er?
Jag simmar nästan varje morgon och kväll. Däremot simmar jag inte mycket dagtid.

bosse
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 08:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Strand og bad er ikke det som lokker mest med Hellas. Men hvis jeg skal ha strandliv, er det vanligvis enten et par timer tidlig på formiddagen, eller et par timer forholdsvis sent på ettermiddagen. Havet, stemningen, lyset er på sitt vakreste på disse tidspunktene, synes jeg. Og så er det så fredelig.
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 08:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Inga morgondopp eller kvällsdopp för min del. Den härligaste tiden på stranden är på eftermiddagen när solen inte steker så mycket och ljuset börjar bli lite mer behagligt. I höst flyttar jag nära vår stads sjö där jag gillar att vara och här badar jag oftare än i Grekland. Är dålig på att simma lärde mig först i vuxen ålder, avskyr kallt vatten och föredrar tropiska stränder. Konstigt säger mina vänner att du inte gillar kallvatten när du kan cykla en mil i -20 eller mer och förfrysa näsan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 08:47
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Eftersom vi brukar ha boende med pool (ungarna älskar det) och jag är morgonpigg till skillnad mot resten av familjen, så brukar det bli några morgondopp för min del. Jag tycker det är härligt
Stinab
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 09:25
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag VILL nog oftast ta både morgon- och kvällsdopp.

Men sen när jag väl är i Grekland blir det sådär "nej men nu måste jag ju äta frukost och nu är jag så trött och nu har jag ju duschat inför kvällen" alldeles för ofta.

I sommar (visserligen inte i Grekland, *snyft*) ska jag nog se till att göra slag i saken. Och jag ska minsann jogga också före morgondoppet. Minst tre gånger ska det ske - så, nu har jag lovat det. Så nu får det allt ta och bli av
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 12:32
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Re: Det där med morgondopp

Jeg kjente godt igjen min egen innstilling til badelivet i Hasses eminente beskrivelse. Jeg reiser til Hellas i morgen, slik jeg vanligvis gjør på denne tiden av året, men jeg kan ikke tenke meg at jeg kommer til å bade denne gangen heller.... Forsiktig vassing til vannet nærmer seg knærne får holde.

Bading er bare aktuelt når jeg reiser i september, og solen har varmet havet en hel sommer. Og ingen hopping eller stuping, jeg skrider verdig ut i vannet..... meget sakte og kontemplativt mens jeg venner meg gradvis til et unaturlig element for den menneskelige kropp.... til det når skuldrene før jeg slipper taket med bena i bunnen.

Min kone derimot bader i tide og utide, og tar gjerne en svømmetur før frokost hvis vi bor i nærheten av havet, eller evt. har tilgang til et basseng.
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 12:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Jag är precis som många av er andra. Pratar gärna vitt och brett om att gå ner och ta ett morgondopp, men det blir aldrig av. När vi bor hos Eleni på Amorgos brukar jag titta ner på stranden varje morgon, där är alltid någon som tar sitt morgondopp. Jag brukar alltid säga: "gud vad det ser skönt ut, det måste vi göra någon morgon". Det är vad jag säger, min hjärna tänker dock: fy attans vad det ser kallt ut".
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 13:09
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

I sommar SKA jag ta ett kvällsdopp i havet! Nu har vi snackat om det så länge så det måste bli av. Var på Thassos i somras två veckor och sa till våra tonåringar -Innan vi åker hem ska vi ha tagit ett kvällsdopp. Men gjorde vi det? Nej, såklart inte. Vi var helt enkelt för bekväma. Jobbigt att duscha igen, mörkt, blev för sent att gå ut och äta osv. Så det blir mitt löfte till barnen, någon gång mellan 17 juni och 1 juli blir det ett kvällsdopp i Analipsi
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 16:32
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av liselotti Visa inlägg
-"Bra så kan vi gå ner och doppa oss på morgonen", så resonerar vi också. Fast vi vet att det inte kommer att hända .
Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
men hittentills har tankarna inte blivit verklighet, men kanske nästa gång (inte troligt..)
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Pratar gärna vitt och brett om att gå ner och ta ett morgondopp, men det blir aldrig av.
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikas Visa inlägg
-Innan vi åker hem ska vi ha tagit ett kvällsdopp. Men gjorde vi det? Nej, såklart inte.
Hihi, man vet aldrig vad som kommer upp när man vänder på en sten.... Vad många vi är!

Bada sent på eftermiddagen nämner många - det brukar jag också göra. Det är gudomligt när man haft migrän eller på annat sätt legat sjuk under dagen, då har jag pallrat mig till närmsta strand vid femtiden och varit där ett par timmar. Underbart ljus, underbart vatten, underbart avslappnad stämning.

Fast duscha ordentligt innan middagen är ett måste när man varit med hela kroppen - inkl skallen - under vattnet. Och det har man för man älskar att bada

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
,men bada i havet i Grekland är underbart)
Det där håller jag verkligen med om! Jag började åka till Grekland -89 och har hittills aldrig badat i grekisk pool! Kommer inte att göra det heller, för den egeiska jättepoolen slår allt

Hasse m fl badkrukor: ha inte dåligt samvete för det! Om vissa delar av mänskligheten badar måste andra ta på sig uppgiften att sitta i skuggan med en sval öl. Ett hårt jobb, men någon måste göra det
Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 16:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag är ju en badare och badar hemma i Sverige från andra halvan av maj till slutet av september och det var LÄTT i Kalmar när man kunde cykla till Kalmarsund på ett par minuter..eller änu bättre cykla till Öland...Men i Lund..FY ..Där finns ju inget vatten att bada i........Man får åka till Vikhög i Löddeköpinge..I Grekland tar jag morgondopp om vi bor alldeles vid vattnet, som t ex på Eristos Bay på Tilos..eller som nu i påskas i Kardamili...annars blir det bad på stranden efter frukost...
Kvällsbad blir det dock sällan..Man har liksom badat klart då....

Lissi -som älskar att bada bara det är mer än 16 grader i vattnet...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.