|
||||
|
||||
Trög bildvisning
Min laptop tar irriterande lång tid för att visa bilder. När jag öppnar en mapp med bilder, spelar ingen roll om det är 10 eller 150 bilder i mappen, kan det ta upp till fem minuter innan alla bilder syns. Någon som vet varför?
|
|
||||
|
||||
Sv: Trög bildvisning
Vilket program använder Du? Kolla inställningarna här för visning. det är inte så att datorns hårddisk börjar bli fullmatad med bilder. En diskrensning och en fragamentering kanske hjälper. har Du otur kan det vara RAM-minnet som strular. Kolla!
Ett tips är att Du bränner ner så många bilder som möjligt och har så få liggande på datorn. Eftersom både XP och Vista sparar bilderna som miniatyrer tar även dessa plats. Häls/Chras |
|
||||
|
||||
Har XP, lägger bilderna i mappar under Mina bilder. Finns gott om plats på hårdisken, har två stycken på 40 GB. Problemet har funnits sedan jag köpte datorn i maj, så det kan inte bero på att jag inte gjort diskrensning eller defragmentering. Bränner gör jag hela tiden, har en bibba med backuper.
|
|
||||
|
||||
hej Janne
öppna "Mina bilder". Högerklicka på en mapp. Välj "Egenskaper". Sedan Anpassa, Vilken sorts mapp vill Du använda. Välj "Bilder" eller "Fotoalbum". Vänsterklicka på "Verkställ" och sedan "OK". det kan vara så att Du laddar upp bilderna i mappar som inte är för foto. Kolla även vad Du har för program till bildredigering och om bilderna öppnas automatiskt i detta programmet vid dubbelklick på deras ikoner. //Chras |
|
||||
|
||||
Tack för tips! Ska kolla. Återkommer.
|
|
||||
|
||||
Chras: det hjälpte inte. Tack ändå!
PO: det hjälpte. Tack! Sicken skillnad!!! Varför har jag inte frågat tidigare. Har svurit varje dag i tre månader. TACK! |
|
||||
|
||||
Picasa -2.
Utmärkt bildhanteringsprogram. Visa bara viss varsamhet innan du kör igång och rensar bort bråtebilder du ej vill ha kvar. Det är lätt gjort att rensa hela kaataloger av misstag innan man lärt sig hur systemet fungerar. Arne (Vis av erfarenhet) |
|
||||
|
||||
Rätt så, kraftfulla verktyg kan ställa till med mycket skit på kort tid!
Men hur kul är en slö yxa? //PO -19 dagar |
|
||||
|
||||
Visst är Picasa snabbt men hur mycket plats tar "databasen" för miniatyrerna? programmet är uppbyggt ungefär som ACDsee.
Har själv inget problem med XP eftersom jag inte gör så stora mappar. Hur lång tid det tar att hitta bilder beror även på hur man lägger upp sitt register. //Chras |
|
|||
|
|||
Senast jag uppdaterade Acrobat Reader så "kidnappade" deras bildvisningspgm visningen av mina bilder. Sådant händer ju med andra pgm också ibland och jag blir vansinnig... Det är ett djä--- sätt av pgmlev att göra så.
Jag kan ju öppna EN bild med ett annat pgm, men hur/var tusan ändrar jag förvalet för bildvisning av alla mappar/bilder? Dvs hela "Mina bilder" ska öppnas med... Peter |
|
||||
|
||||
Högerklicka på en bild.
Välj "Öppna med" och markera vilket program. kryssa rutan "Öppna alltid med". det brukar fungera. det gäller även att se upp när man installerar ett nytt bildprogram och markera om man inte vill att detta ska öppna alla bilder. //Chras Senast redigerad av Chras den 2007-09-07 klockan 18:34. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
Citat:
Citat:
Tack för hjälpen. Peter |
|
||||
|
||||
För egen del så använder jag Irfan View för bildvisning. Blixtsnabbt och suveräna utskruftsmöjligheter. Programmet har även enklare bildredigeringsmöjligheter, som t ex "röda-ögon-reduktion". Jag har använt det i flera år och är grymt nöjd. För rörliga bilder finns det dock bättre alternativ att använda, t ex VLC.
/Netwolf |
|
|