Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-14, 17:24
pulta pulta är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Pengar.

Fniss det var ett roligt inslag Peter!.Får väl ta och tänka på det här med kort nästa gång jag reser,verkar ju vara helt "ute" med bara pengar,jag försökte en gång och ta ut pengar på ett kort i en automat,men blev livrädd och fatta inte var det stod (engelska e inte min starka sida) på skärmen så jag vågade inte fortsätta.hmmmm
Skall ta med mej en van resenär nästa gång som kan visa mej!
Ha de gott

Senast redigerad av Kalimera den 2007-09-14 klockan 17:57. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Gammal 2007-09-14, 21:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av pulta Visa inlägg
jag försökte en gång och ta ut pengar på ett kort i en automat,men blev livrädd och fatta inte var det stod
Det kommer upp något nytt val då man är utomlands och tar ut pengar, det känns inte alltid helt logiskt vad man ska välja. Det trevliga är att om man väljer fel så får man bara upp ett meddelande om att så kan du inte göra och så spottar ATM:en ut kortet och man får börja om från början. Då gäller det ju att komma ihåg vad man valde förra gången så då brukar det lösa sej.
Jag brukar för övrigt undvika att ta ut pengar om jag vet att banken (eller annan som sköter ATM:en) inte går att få tag på innan jag ska åka vidare, känns som lite lättare om det finns en möjlighet att gå in och prata med någon om maskinen äter upp kortet.

Mvh Janérik (som blev av med tankkortet igår men fick tillbaks det några minuter senare)
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 02:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
... sköts bankomaten från Aten, sa mannen på kommunkontoret när automaten var ur funktion några dagar.
Nja, det är nog en sanning med modifikation... ATM-en sköter sig själv egentligen. Den måste bara fyllas på med sedlar då och då... Den är kopplad till en central bankdator i Grekland. Troligtvis via ett urgammalt protokoll från 70-talet som heter x21. Eller möjligtvis x25. Vi har inte ens uppgraderat det i Sverige ännu... Samma protokoll används även när du betalar med kort i mataffärens kortterminal... Vissa kallar det för DTT. Data Transfer Terminal.

Det är ett dåligt och instabilt protokoll som tyvärr ofta havererar och orsakar avbrott. Sedan beror säkert en hel del av problemen med ATM på öarna på avbrott i teleförbindelsen in till fastlandet.

Från Grekland routas sedan ditt uttag via ett speciellt nät som heter SWIFT till Paris, och därifrån, i ditt fall, till SWIFT-centralen i Stockholm. (Av säkerhetsskäl får jag inte avslöja exakt var den är belägen, men den är insprängd i berget tämligen centralt i Stockholm! Och det är en stor HUB, eller dataväxel som man kan kalla det. Den hanterar inte bara transaktioner för Sverige...) För att sedan hamna hos din bank. Om du har tur... Eller otur, hur man nu vill se det...

SWIFT är det världsomspännade nät som hanterar alla överföringar mellan banker. Om man har möjlighet ska man alltid försöka få SWIFT-valutakurs eftersom den alltid är bättre än bankernas.

Hur det kommer sig att jag kan detta? Enkelt! I stort sett hela SWIFT körs på UNISYS-datorer. Min gamle arbetsgivare... Det var tider det...! Då var UNISYS världens näst största dataleverantör efter IBM. Idag är de inte så stora i Sverige, men de kör fortfarande det mesta för sparbankerna här.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Derfor anbefaler bankene/kortselskapene at man alltid tar med seg to kort på reise.
Jag har faktiskt tre! Två som är kopplade till mina konton i min bank här hemma och ett VISA. VISA-kontot är dessutom från en utländsk bank.... Och den banken rapporterar inte någonting till Svenska myndigheter!!! Den banken bor i Luxenburg. Rätt praktiskt ibland...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-09-15 klockan 03:06. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2007-09-15, 17:59
pulta pulta är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hmmmmm jag vet jag är dålig på engelska och lite annat....

Läste då Peters fantastiska inlägg om pengar.....

x21,x25,DTT,SWIFT,HUB,UNISYS.... m,m, men det är tydligen mer saker jag är dålig på.
Ser ut som rena "grekiskan" för mej när jag försöker läsa och förstå det där!
Blir VÄLDIGT imponerad av vad en del människor kan!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:24.