Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-30, 13:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Vart skulle ni åka om...

På kul skulle jag vilja veta vad ni skulle göra om ni vore i våra kläder just nu. Förutsättningarna är dessa:

Ni är på Naxos och ska åka vidare om några dagar.

Ni ska vara på Kreta mellan den 15 oktober och sista oktober.

Ni åker hem från Grekland i slutet av november.

Båtförbindelserna blir sämre och sämre för varje dag.

Vädret är oberäkneligt.

Ni får inte åka till någon av följande platser (som vi nyligen besökt) före den 31 oktober: Agathonissi, Agistri, Amorgos, Aten, Chalki, Egina, Folegandros, Fourni, Ios, Iraklia, Ithaka, Hydra, Kalamos, Kalymnos, Kastelorizo, Kasstos, Kefalonia, Kimolos, Koufonissi, Lefkas, Leros, Lipsi, Meganissi, Milos, Naxos, Paros, Patmos, Poros, Rhodos, Samos, Santorini, Schinoussa, Sikinos, Spetses, Symi, Telendos, Thimena, Tilos eller Zakynthos.

Ni får åka hem om ni tycker att det är det bästa alternativet.

Vad skulle ni göra med de förutsättningarna? Vart skulle ni åka? Vart vi ska åka härnäst berättar jag senare. Kanske får jag några bra tips.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-09-30 klockan 13:25. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 13:30
bjorn bjorn är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vart skulle ni åka om...

Tveklöst Astypalea,en liten pärla lite vid sidan om,båtförbindelserna är inte på topp,
Blue Star har turer dit.Om sedan det stämmer med båtarna är väl Sifnos ett bra tips
De dagar som ´blir över`skulle jag ge Kreta,där finns så mkt att se och uppleva.Ni
är i en avundsvärd sits och jag önskar Er god tur i fortsättningen.Det är mkt intressant att läsa bloggen.bjorn
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 13:59
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Åk upp till Mykonos och var där några dagar.
Sen vidare till Tinos. Därifrån går det båt direkt ner till Kreta.

Tänkte först att ni skulle ge Anafi en chans till , men ser att båtförbindelsen mellan Anafi och Kreta är borta, nu under hösten.

Barbro
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 14:20
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tinos och Andros!

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 14:27
liselotti
Gäst

Jag skulle gärna läsa en blogg från Kythera!
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 14:42
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Jag hade gett mig upp till Skopelos, Skiathos och Thassos (ev också Samothraki) och därefter tagit mig till Thessaloniki för att slutligen ta båten därifrån till Kreta
/Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 14:42
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Jag skulle ta färjan till Kreta - Kalamata - Kreta, åka runt på Peloponnesos . Man är ju inte lika beroende av väder och vind på fastlandet vilket är avkopplande.Då hinner man ju med Kythera också.

Senast redigerad av Agda den 2007-09-30 klockan 15:31.
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 15:02
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Och jag skulle ta bussen till Githio , stanna där en tid. Sen ta båten till Kythira . Beta av Kythira , därefter Antikythira .

Sen till Kreta. Det borde ni hinna med på två veckor .

Har kollar långtidsprognos , det ser bra ut , inte så blåsigt som på kykladerna + varmare !
/ Tom
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 15:34
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Jag skulle nog ha åkt till Anafi. Verkar vara spännande!!
Annars verkar (som många redan sagt.) Mykonos, Tinos, men framförallt Andros vara trevliga öar!

Senast redigerad av Siri A den 2007-09-30 klockan 15:38.
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 15:39
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Jag hade åkt till Syros och sedan åkt vidare till Ikaria (har ni nu sett den tre gånger från färjan så måste ni få gå iland också!) därifrån eftersom det finns något bättre båtförbindelser den vägen. För att ta sig ner till Kreta sedan bör det gå att först åka till Samos från Ikaria, sedan trixa sig ner till Rhodos och till sist flyga med Olympic från Rhodos till Heraklion. Alternativ två är att flyga Samos - Aten - Chania. Från Samos flyger ju både Aegean och Olympic och de förstnämnda brukar ha bra priser på sina biljetter om man är lite förutseende.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Skulle till Karpathos förståsDärifrån är det ju lätt och ta sig till Kreta

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 16:17
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad

Syros - Tinos - Kreta - Kythera - Antikythera - Peleponessos.

Spricker tyvärr på att det inte går några båtar Den enda turen jag hittar till Kythera går från Gythio och dit hittar jag inga från Kreta.

bosse
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 18:08
Carina Carina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Jag skulle ta färjan till Kreta - Kalamata - Kreta, åka runt på Peloponnesos . Man är ju inte lika beroende av väder och vind på fastlandet vilket är avkopplande.Då hinner man ju med Kythera också.
Instämmer med Agda, den här resplanen skulle passa mig också om jag fick slippa Kreta.

Men ni, har ni alldeles glömt bort nordegeiska öarna? Lesvos är ju också synd att missa.

Carina
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 19:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Jeg hadde også valgt Peloponnes. (Ingen overraskelse, vel!) Om været blir dårlig når dere skal til Kreta, er det bare å ta buss til Athen og innenriksfly derfra.
Etter alle øyene må det bli en spennende kontrast å dra til fastlandet, og Peloponnes har mange byer som ikke "stenger ned" etter sesongen.
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 20:14
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad

Åk till Syros och sen till Messinien och byarna Kardamili, Stoupa m.fl! Ta sen en tur till Aten och Tessaloniki!
Sen till Evia!
Men mest av allt, se det ni inte sett förut! Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 22:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Om jag var på Naxos 1/10 och skulle vara på Kreta 15/10 (Paleóchora?) och däremellan skulle utforska östra delen av Kreta, då skulle jag via Santorini ta mig till Kreta och luffa öst och söder, därefter västerut längs södra kusten med små avstickare till småöarna söder om Kreta, som jag varit lite nyfiken på. Dagsutflykter til Nissi Koufonissi och Chrysi Island (om det inte är för sent i oktober, det är det nog!) men via Chora Sfakion (i slutet på veckan, 11/10?)) skulle jag bege mig till Gavdos, där jag skulle tillbringa flera dagar så långt söderut jag kunde komma i Europa, därefter (i början av veckan, 15/10?) bege mig mot målet Paleochora och härliga dagar med familj och vänner. Norrmännens och tyskarnas höstsemestrar bör vara över då, det blir danskarnas efterårsferie ni ramlar in i, i vecka 42. Sedan är det lugnt och skönt i Paleóchora i vecka 43.

Sedan skulle jag ha hela november till Kithira och Peloponnesos!

Senast redigerad av Marianne den 2007-09-30 klockan 22:06.
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 22:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Varför inte beta av Myconos, Syros, Andros och Tinos? Och sedan ta färjan ner till Kreta från Tinos. 2 - 30.10 passerar färjan från Thessaloniki Tinos på väg till Heraklion varje Tisdag. Ska avgå 14.30 och vara framme 02.20. Idiottid men... Den passerar Paros, Naxos och Santo också på vägen, så det är ju bara att hoppa på den var som.

DALIANA (DAL)
Ship Type:Car Ferry (cf)Stops:3Route:2751 THESSALONIKI - SKIATHOS - SKOPELOS - TINOS - PAROS - NAXOS - SANTORINI - HERAKLIO

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 22:37
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Självklart skulle jag ta en tur till Mykonos. Denna ö som på något sätt har blivit sedd över axeln av oss svenskar. I Kalimera finns den inte ens med under egen rubrik. Staden Mykonos är helt otrolig. Om Naxos town har vindlande gränder så är det inget mot vad Mykonos har. Sen är ön verkligen väl värd ett besök. Ano Mera med ett va övärldens äldsta "kloster" med ett altare som är mycket gammalt. OK badstränder i all ära, men vatten finns runt alla öar. Däremot en eller kanske två turer till fantastiska Delos. Europas största utomhusmuseum. Här får man inte övernatta så ta god tid på Dig, de 2tusenåriga templen och amfiteatern är öförglömliga minnen. Sätt Dig ned och dröm dig tillbaka till den tid då livet pulserade på ön. Vilket härlig uppslag till en historisk roman.
Tyvärr är Mykonos lite dyrt så mer än en till två veckor kan det nog inte bli. Men sedan väntar ju ett par veckors avslutning på Kreta så nog kan Sverige vänta på Er några veckor till.
Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 08:49
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
I Kalimera finns den inte ens med under egen rubrik.
Mykonos finns med på Kalimera, men inte som egen rubrik i forumet. Om fler diskuterade Mykonos skulle jag ordna en egen rubrik.
Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 08:55
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Om jag var på Naxos 1/10 och skulle vara på Kreta 15/10 (Paleóchora?) och däremellan skulle utforska östra delen av Kreta, då skulle jag via Santorini ta mig till Kreta och luffa öst och söder, därefter västerut längs södra kusten med små avstickare till småöarna söder om Kreta
Kunde inte sagt det bättre själv Marianne! Exakt så ska vi göra. En månad på Kreta blir det.

Tack för alla förslag. Många tyckte att vi skulle åka till Andros, Syros och Tinos. Vi hade faktiskt planer på det, men valde Kreta i stället. Det blåser rejält däruppe och bland annat därför blir det Kreta.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:58.