|
|||
|
|||
Inrikesflyg
Hej!
Har funderat lite över att frångå vanorna och att flyga ut till Naxos istället för att ta båten. Biljetter finns men är det någon som vet vad som gäller för bagage. Kan jag boka in min väska utan krångel?? Ha en bra dag! Lotta Senast redigerad av Charlotte den 2008-03-27 klockan 09:19. Anledning: felstavning |
|
|||
|
|||
Sv: Inrikesflyg
Hej,
vad menar du med att boka in din väska, menar du från Sverige direkt till Naxos? Om jag har rätt så flyger Olympic till Naxos. Kan vara så att det kommer att vara Aegean till sommaren då Olympic håller på att säljas / styckas /Nico |
|
||||
|
||||
Tyvärr har jag inte lyckats få min väska att gå direkt till min slutdestination i Grekland. Då med inrikesflyg (olika bolag). Har flugit på Naxos, Santorini, Mykonos och
Samos/Ikaria. Vid ett tillfälle på Mykonos checkade man in det, men väl hemma i Sverige fick jag besked om att det fanns i Aten. Vad glad jag blev. Du kan ringa till det bolag som du åker till Aten med och kolla om direktincheckning går. Lycka till. |
|
|||
|
|||
Hej,
det som avgör är att om det är en genomgående biljett med slutdestination t.ex. Chania, så kan du få bagaget till slutdestination. Om man köper istället 2 biljetter (1 CPH-ATH och en CPH-CHQ) så kan man aldrig checka in bagaget till slutdestination. /Nico |
|
|||
|
|||
Vi har inte lyckats få SAS i Köpenhamn att checka in vårt bagage hela vägen.
Men Aegian i Heraklion har gjort det utan protest trots att vi har två biljetter. |
|
|||
|
|||
Citat:
Att Aegean gjort/gjorde det ska nog ses som "miss" eller "tur"...beroende på när det gjordes - kanske förra sommaren innan det ändrades? Ibland händer det ju oxå att personalen inte "vet" och gör det av okunnighet - bara att tacka och ta emot då...men risken blir att bagaget ändå kan fastna nånstans. Har man TVÅ biljetter så räknas varje resa separat med nyincheckning där biljetten startar...... |
|
|||
|
|||
Nu reder vi ut det här en gång för alla.
Bagage kan alltid checkas in till slutdestinationen oavsett om passageraren har s.k. "genomgående biljett" eller separata reguljära biljetter. Detta alltså under förutsättning att psgr åker med reguljärbolag som har ett s.k. interline/bag-avtal. Detta utesluter alla charterbolag samt lågprisbolag som endast säljer point-to-point-biljetterl Vad som sedan händer när passageraren landar i det land där han gör sin omstigning till slutdestinatioen är sedan olika från land till land. I Grekland gäller det som står nedan vilket är ett direkt utdrag ur bokningssystemet Amadues manual, som används world-wide. CUSTOMS FULL TEXT FOR: GREECE (GR) BAGGAGE CLEARANCE: A. FOR PASSENGERS ARRIVING FROM AN E.U. COUNTRY (SEE TERMS < DEFINITIONS), BAGGAGE IS CLEARED AT THE AIRPORT OF FINAL DESTINATION; B. PASSENGERS ARRIVING FROM A NON-E.U. COUNTRY AND PROCEEDING TO A DOMESTIC FLIGHT WITHIN GREECE, MUST CLEAR THEIR LUGGAGE AT THE FIRST POINT OF ENTRY INTO GREEK TERRITORY. PASSENGER IS RESPONSIBLE FOR THE TRANSFER OF HIS/HER LUGGAGE TO CHECK-IN FOR DOMESTIC FLIGHT. |
|
|||
|
|||
Hmmm...ok....hur ska man tyda det här då...utdrag från SAS hemsida??
Tänk på följande om du reser med anslutande flyg: När din resa innefattar fler än en flygsträcka under samma dag kan du checka in dig och ditt bagage till din slutliga destination, när alla flygsträckorna finns i en och samma bokning. Om du däremot väljer att resa på två eller flera separata bokningar innebär det att du och ditt bagage enbart kan checkas in på en flygsträcka i taget. Detta betyder att du måste själv hämta ditt bagage och checka in på nytt på den flygplats där du byter till nästa flyg. Vid separata bokningar behandlas dina resor som två eller flera helt fristående resor också i det avseendet att SAS inte påtar sig ansvaret att boka om dig och ditt bagage vid eventuella förseningar eller andra störningar i flygtrafiken. Om du ändå väljer att resa på separata bokningar rekommenderar vi att du planerar minst två timmar mellan flygningarna. |
|
|||
|
|||
Om man har separata bokning men kan visa bokningsbekräftelse på transfersträckan kan man checka in bagage hela vägen.
Dock gäller fortfarande de förutsättningar som jag skrev ovan. Nu för tiden är många bokningar, som är gjorda separat, bokade just på bolags som inte har avtal med varandra, därför skriver SAS så på sin hemsida (kan jag tänka) Det händer ganska ofta att passagerare kombinerar olika resor även om endast SAS är bokat. Ex: Umeå-Arlanda biljett 1 // Arlanda-London biljett 2. Psgr gör detta för att kunna kombinera de absolut billigaste biljetter de kan hitta, oftas genom en internetbokning. När denna psgr checkar in i Umeå kan man checka bagaget hela vägen till London men psgr själv, måste sedan checka in sig på Arlanda för sträckan ARN-LHR. Man visar då sitt bag.kvitto som kopplas ihop med det nya boardingkortet. OM flyget från Umeå skulle bli så försenat, eller inställt, så att anslutningen (separat biljett) till London missas har flygbolaget, SAS i det här fallet, ingen skyldighet att boka om psgr på nästa flyg, utan ny biljett ska lösas. I praktiken fungerar det inte så på Arlanda utan det bokas om ändå, på samma flygbolag, samma sträcka, OM plats finns. Annars är det kört. Solklart eller... Senast redigerad av SteffTee den 2008-03-28 klockan 09:26. |
|
|||
|
|||
SteffTee... jag tror (!?) att det även i Amadeus stå något om genomgående biljett eller 2 olika biljetter...
Jag ringde precis till flygplatsen i Ängelholm och frågade och dom sa att när det är 2 olika bokningar (dvs ej genomgående biljett) så går det inte att checka in bagaget (Om man inte flyger vidare med flygbolag i samma förbund (t.ex Staralliance)). Men mitt tips är, prova få det incheckad till slutdestination, kolla på tag att det stå rätt förkottning till slutdestinationen så gå det bra... /Nico P.S: Jag flyger ca 25-30 ggr varje år |
|
|||
|
|||
Nästa gång jäg kommer till Elefteri Venzuelo ska jag ta med en print med utdraget från Amadeus och fråga om de jobbar enligt den informationen.
I Grekland har man ju en förmåga att förändra arbetsrutiner på ett sätt som passar dem bäst! På den gamla flygplatsen i Glyfada var det alltid så, att flög man OA hela vägen var det aldrig problem med genomcheckning, men skulle man byta terminal, vilket vi alla vet betydde en rundresa i flygplatsens grannskap, då fick man släpa med sina väskor runt! Senast redigerad av SteffTee den 2008-03-28 klockan 09:56. |
|
|||
|
|||
DET stämmer däremot väldigt bra......att dom verkar "förändra arbetsrutiner på ett sätt som passar dem bäst".....men om det faller ut till nåt positivt för oss resenärer så brukar vi ju inte klaga..eller hur?
Flera gånger när jag rest NER till Grekland har jag fått betala väldigt mycket pengar för övervikt - bagaget, INTE mig - sen på hemresan när väskan är överfylld av grekiska go'saker och lååååångt över tillåtna vikten så bryr dom sig inte det minsta över det....till min glädje givetvis.....så sådana gånger säger man ju inget om att dom INTE följer skrivna "regler" |
|
|||
|
|||
Citat:
Ringde till flyglatsen i Umeå eftersom ditt exempel nu var Umeå-Stockholm//Stockholm-London. Personalen meddelade tydligt och klart att "har man 2 separata biljetter så kan man INTE checka in ens bagaget till slutdestinationen. Man får helt enkelt inte upp transfer resan i incheckningsautomaten eftersom datan inte "vet" du ska vidare. Man måste checka in sig själv OCH bagaget på nytt i Stockholm.... Två biljetter-två resor-två incheckningar!! Solklart eller??? |
|
|||
|
|||
När jag menar 2 olika bilhjetter så menar jag att du t.ex. flyger med SAS till ATH och sedan vidare med AEGEAN till CHQ, på 2 olika biljetter.
Det du beskriver är flyga med SAS hela vägen eller OA hela vägen. Se även mitt tidigare inlägg. Ta gärna med printen till Athen... lycka till.. Jag kommer ej fortsätta att kommentera detta inlägg... Nico med många många flygtimmer / år |
|
||||
|
||||
Oj,oj, vad man kan ord mycket om vad som står i informationer/instruktioner. Jag lovar Er att det som gäller är praktiken. Har aldrig lyckats få mitt bagage till slut-
destinationen när jag rest till och från Grekland. Därför rek. jag att alltid se till att man har minst 2-3 timmar mellan anslutningarna i Aten. En sak är instruktioner en helt annan är "incheckningen". Sån´t är livet. Resmålet är åndock viktigast. |
|
|