Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-20, 22:50
Fripp Fripp är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Deposit=vanligt?

Hej!

Är i full färd med att planera inför sommarens båtluff och håller just nu på att maila med en del hotell/studios runt om i Dodekanesiska ö-världen. Märker att det är en del hotellägare som vill att man ska betala in en deposit-avgift i förväg... har inte varit med om detta tidigare. Är detta vanligt förekommande? Vad är era erfarenheter när det gäller just detta?

Har båtluffat i flera omgångar men aldrig tidigare varit med om detta.

Tack på förhand!
/Fredrika
Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 05:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Deposit=vanligt?

Det är rätt vanligt numera i Grekland att du måste visa en "deposit" på något sätt när du vill reservera ett rum. Oftast är det ett kontonummer till ditt Visa eller MC. Du kan skicka en deposit i rena pengar också via bank.

Men under alla år jag varit med här tror jag inte att jag hört någon beklaga sig över någon "blåsning"...

Men varför bokar du i förväg när du ska till Doddarna...?

Citat:
Har båtluffat i flera omgångar men aldrig tidigare varit med om detta
Jasså. Märkligt... Det är rätt vanligt sedan ett antal år. Rätt många år faktiskt. Om man inte är känd på hotellet vill säga...

Men det är lite märkligt att du inte märkt av det tidigare om du luffat runt men ändå bokat i förväg...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 08:34

Hej Peter!

Tack för ditt snabba svar! Att vi förbokar i år beror mest på att vi vill ha det lite mer bekvämt och slippa hela proceduren med att gå från ställe till ställe i värmen. Dessutom åker vi mitt i högsäsongen (fyra veckor i juli).

Det här är sjätte året som vi båtluffar men aldrig tidigare har jag varit med om att någon vill ha en deposit-avgift. I och för sig så har vi bara båtluffat en gång i just ”Doddarna” tidigare. Vad är din erfarenhet, tror du inte att det är ”nödvändigt” att förboka... ska till Patmos, Agathonissi, Lipsi, Telendos och Astypalea.

Tusen tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 08:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fripp Visa inlägg
Dessutom åker vi mitt i högsäsongen
Det kan ju vara en anledning att de vill ha en deposit. En annan är att hotellägare har blivit blåsta, dvs folk bokar via nätet och sen dyker de inte upp. Who knows?

Vi åker nu i slutet på maj och har betalt 30 % på förbokningen. Det är precis som Peter vanligt förekommande sen några år. Jag har aldrig blivit blåst.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 08:54
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Har inte heller blivit lurad då jag förskottsbetalat, däremot ger jag inte ut kortnr utan gör en överföring av pengar från konto till konto.
De jag bokat hos har sedan velat få en kopia på kontoutdraget per mail som bekräftelse. Hur mkt vi betalt har varierat men runt 1/3 av priset.
Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 08:57

Skönt att höra. Jo, det är nog säkert så att eftersom vi åker mitt i högsäsongen så vill de gärna veta att vi verkligen dyker upp. Känns bra att höra från flera av er som har erfarenhet att det funkar. Det kommer bli att vi för över pengar till ett bankkonto, alltså inte något utlämnande av VISA-nr osv. Tack för era svar!
Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:03
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Glöm inte att ta med kopior i pappersform! Lycka till, kan inte tänka mig att det ska vara några problem
Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:05

Just det, tack för tipset!
Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:46
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har samma erfarenheter, men bara i Aten. Jag har nog rest oftast i början av maj, men aldrig har mitt hotel/pensionat på öarna fordrat något deposit. Inte heller nu i maj på Syros. Men kanske är det olikt under högsäsongen.
Eija
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.