#21
|
|||
|
|||
Sv: Dåligt APOLLO
Egentligen är det väl flygbolaget som man ska klaga på om det gäller förseningar.
Har åkt med Apollo flera gånger och har varit nöjd. En gång när vi skulle bila upp till Luleå från Västerbotten så ringde Apollo några timmar innan vi skulle iväg och berättade att planet skulle bli försenat på grund av tekniska problem. Man hade flugit från Norge tidigare på morgonen till Kreta och fått in en fågel i motorn så planet skulle undersökas innan det var klart för avgång från Chania till Luleå. Det tycker jag var bra att dom gjorde i god tid så vi kunde planera om våran dag. Och vi har alltid åkt med fina plan, Norvair upplever dom större än vad Ving och fritidsresor har haft i samma klass. |
#22
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Citat:
Det blir lättare, för den vars inlägg du syftar på, att förklara sig om du berättar. // Helén |
#23
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Kanske alla arrangörer gör så här numera men alla gånger vi åkt med Vingresor har tidtabellsändringar kommit oss tillhanda i mycket god tid. Förseningar har de naturligtvis också men det är inte det jag pratar om. Har de gånger förseningarna varit många timmar blivit mycket väl omhändertagna av dåvarande My travel och Premiär som bolaget hette ännu tidigare. Nästan alltid helt underbar personal och en otroligt bra service. Har nästan aldrig hört någon klaga på att Ving ställer in flygningar eller ändrar tidtabellen fram till några få dagar före avgång däremot har jag hört många säga det om Apollo men trots allt betraktar jag Apollo som ett seriöst företag. Kanske är marginalerna så små i dagens resebransch och ägarförhållandena är ju inte detsamma som Apollo var en gång i världen så det är kanske något vi måste räkna med.
Eva |
#24
|
|||
|
|||
Sv: Dåligt APOLLO
Citat:
Peter |
#25
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Läser man med "humorhuvan" på så hittar jag i första inlägget en man som satt i ett skruvstäd från Sky Wings Airlines SA, eller om det nu var sätena som kommer därifrån, han saknade sin förbeställda sprit.
Detta inlägg kommenterade jag, med: "Det var ju underligt och tråkigt att den förbeställda spriten inte fanns med, vilken tur att det finns spritaffärer i Grekland" Jag ser fortfarande inte vad det är som kritiseras som inte Apollo kan råda över, det är ju av Apollo resenärerna köpt resan. Jag tror jag hittat en sak; Att man inte kan acceptera deras ombokningsvillkor som presenterera bl.a. på deras hemsida. Nu tror jag att jag hör vad du tänker, och ja, du får skriva att jag är dum som inte fattar, fast ännu hellre förklara // Helén |
#26
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Citat:
Jag flyger mestadels med Apollo, är nöjd trots en del förseningar, som mest 12 timmar, men då vi togs väl hand om Apollo så det gjorde inget. I sommar ska vi dock flyga med Fritidsresor, det blir första gången. |
#27
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Att man blir besviken och irriterad är förståeligt.
Det är för att inte förlora pengar när avgångarna ändras eller ställs in, som man ska ha en bra reseförsäkring. Då kan man även på få lite plåster på såren, även om man inte förlorat några pengar. |
#28
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Vi har en bra reseförsäkring via mastercard men den täckte inte när Apollo ställde in resan eftersom det står i det finstilta att det får göra det samt då vi erbjöds pengaran tillbaka. Täckte inte heller de extra kostnader vi fick för att ta oss t Göteborg. Däremot har vi fått mkt bra ersättning då vi blivit kraftigt försenade ( 10 timmar Aug 2004 och 14 timmar i augusti 2005 med Apollo), fick 1000kr / person inkl för barnet som vi inte betalat mer än 200kr för då hon var under 2 år. Jobbigt med försening men kul att ha 3000kr till nästa semester + 200 kr / person från Apollo. Fick på så sätt två resor nästan gratis Man får se det från den ljusa sidan om möjligt. Värre då när resor blir inställda....
|
#29
|
|||
|
|||
Sv: Dåligt APOLLO
Citat:
Bil eller tåg från Gotland till Arlanda, en jättestor sjö emellan.Östersjön heter den...vem kan Sverige?? |
#30
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
I maj 2007 när SAS kabinpersonal gick i strejk,ringde jag jag varje dag i en veckas tid till Apollo och frågade hur det skulle bli med flyget.En enda gång under veckan fick jag ett trevligt och vettigt svar.Vårat flyg skulle gå till Kalamata på lördagen kl 15.30,Apollo ringer kl 11 på lördagmorron för att tala om att flyget är inställt!!
|
#31
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Det är väl klart att det är krångligt och tidskrävande att ta sig från Gotland till Arlanda och att de flesta avgångstider innebär att man måste övernatta i Sth om man bor där.
Samtidigt är det inte något snack om att det är ännu längre, dyrare och mer tidskrävande, samt vanligen färre möjligheter, att ta sig från norra Sverige till Arlanda, oavsett hur man reser! Skulle man vilja åka tåg måste man till exempel oftast åka hemifrån TVÅ dagar i förväg! Men vad är meningen med att tjafsa om vem som har det värre??? Tvärtom ska väl vi som har samma omständigheter hålla ihop - och om vi lägger krutet på något så borde det vara att försöka förbättra för oss alla! |
#32
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Citat:
Eva |
#33
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Tråden handlar om en besviken Apollo-resenär. Vill ni diskutera förbindelser inom Sverige får ni skapa en ny tråd.
|
#34
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
OK, då tar jag på mig rollen att återgå till ämnet
Jag tycker precis som några andra här att vissa inslag i den här tråden inte är helt seriösa och övertänkta. Om Apollo gör fel ska de naturligtvis ha kritik men kom ihåg att det är omöjligt att hitta felfria leverantörer i någon branch och charterindustrin är inget undantag. Att då som vissa gör, dra slutsatsen att Apollo inte går att nyttja mer på grundval av en insändare och ett exempel på att man använt "gamla" flygplan, är ganska magstarkt. Bertilsson meddelar i inlägg 1 att Apollo trafikerar Arlanda med skrotplan Den intressanta frågan är ju då varför detta skett ? Faktum är ju att Apollo är föredömligt tydliga med vilka flygplan som används. När det gäller Arlanda-Karpathos är det MD-80 från Nordic Airlines som gäller enligt bolagets flyginfo för kommande avgångar. Om man sedan bytt flygplanstyp är den troliga orsaken inte att man medvetet vill förstöra semestern för Bertilsson och dennes medresenärer. Mer troligt är ju att det faktiskt uppstått brist på flygplan, kanske pga av strejker i Grekland, kanske pga av fel på plan, kanske av annan orsak. Om alternativet är att inte komma iväg alls så hade jag valt att komma iväg även om det inneburit "dåliga" flygplan och brist på förbeställd sprit. RhodosStad försöker nyansera kritiken mot Apollo, en åsikt han/hon måste ha rätt att framföra. EvaL väljer då att insinuera att RhodosStad är anställd/betald av Apollo, det tycker jag går över gränsen. Åter till Apollo. Av denna och andra trådar kan man nog utläsa att bolaget har mer kvalitetsproblem än konkurrenterna vilket de naturligtvis bör ta tag i. Men kom också ihåg att Apollo på vissa sätt varit föregångare när det gäller Greklandresandet, jag tänker då bla på oneway-biljetter och resor till mindre öar och destinationer. Lars Senast redigerad av laero den 2008-05-26 klockan 16:14. |
#35
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Citat:
Eva |
#36
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Citat:
Men grejen är att dessa flygplanstyper och de flygoperatörer som Bertilsson skriver om, så långt jag kan förstå, inte finns med i Apollos ordinarie program. Något extraordinärt måste ha inträffat som inneburit att Apollo, Nordic airlines eller Novair hyrt in dessa. Att då, som du gör, dra slutsatsen att du kommer att få åka rökstinkande skrothögar om du väjer Apollo men vet att du slipper det om du väljer annat bolag tycker jag är en felaktig slutsats. Sedan håller jag med dig om Apollos priser på flygstolar och One-waybiljetter. Det som en gång var en riktigt bra tjänst har tyvärr blivit ganska ointressant om man inte köper som sista minuten nån dag innan avresa. |
#37
|
|||
|
|||
Sv: Dåligt APOLLO
laero gör en hedersvärd insats som på sitt sakliga sätt försöker bringa sans i denna tråd. Det har även jag försökt men jag ska inte ta åt mig någon ära. Bland annat har jag som jag sagt, noll erfarenhet av flygstolar och idéen att resa på det viset. Och visst vet jag att många av naturligtvis sitter i samma plan, charterresenärer och flygstols dito.
En intressant detalj i alla detta är att Apollo uppenbarligen har kvalitetsproblem, som laero mycket riktigt tar upp. De har tydligen svårt att på ett bra sätt få sina egna plan att räcka till eller i de fall där de samarbetar med andra flygbolag. Jag vet för lite om de exakta detaljerna. Men man måste också ta med i beräkningen att trots de problem Apollo tydligen har så är det i det närmaste omöjligt, om inte helt omöjligt att få tag i alla bokade resenärer på ett så rättvist sätt som möjligt. Många bor längre bort från t.ex Arlanda (jag har 3,5 mil dit) och får då följdaktligen en ibland omöjlig uppgift om plan t.ex tidigareläggs. Det finns ju bra rutiner för i de fall information snabbt måste ut till resenärerna. Brister det så pass mycket i de rutinerna så att resenärer helt missar ett flyg så är det allvarligt. Infomationsmissar är en sak men en annan aspekt är att förutom informationen rent generellt så verkar det som om någon eller några inte verkar vara nöjda med informationen om t.ex förseningar, tidigareläggningar, inställt osv. Nöjd och nöjd förresten, jag finner inte att Apollo (som vi nu har ställt in siktet på) har några "skyldigheter" att även informera om bl.a försämrad komfort, flygplanstyper som anses föråldrade, avsaknad av beställd sprit osv. Det viktigaste är väl ändå trots allt att vi på ett flygsäkert sätt kommer ner till den destination vi har förväntat oss ? Ge Apollo en chans att förbättra sig, ge dem den rättvisa kritik de förtjänar och se dem inte som att de måste vara 100-procentiga. Det är också som laero säger, inget företag är felfritt i sina leveranser av t.ex resor i olika fomer. Jag begär inte att ni som har blivit besvikna på Apollo ska sätta er in i flygbranschen men jag gör ett antagande och säger att den är nog en aning rörig numera, minst sagt. Jag antar att Apollo (som exempel) har folk som inte gör annat om dagarna än att försöka bringa reda i att få avgångar att fungera på ett någorlunda strukturerat sätt. Detta har nog konkurrenterna på den svenska resemarknaden gemensamt med dem. Det sägs också en del om de priser ni upplever som höga. Ta då i åtanke att flygbränslepriserna antagligen inte är något som något flygbolag är glada över att behöva handskas med. Jag har för mig att jag såg en kommentar i samband med SAS problem, deras eventuella nya sparpaket med uppsägningar bl.a. Om jag inte minns fel har de sagt att flygbränslepriserna har fördubblats på ett antal år, vet ej hur långt tillbaka i tiden det var ? Även om jag ger mig in i en diskussion med små erfarenheter så vill jag ha en möjlighet att lufta åsikterna. Apollo kommer att tappa kunder men ställ inte orimliga krav på dem. Tror ni att de ger resenärer problem utan att bry sig eller att de struntar i att ni lämnar dem så tror jag inte ni någonsin kommer att bli nöjda med dem. Kanhända har Apollo tagit sig vatten över huvudet som är så stora på Grekland som de faktiskt är ? Glöm då inte att hela branschen de är en aktör i, har haft och kommer att få fortsatta problem med flyg till de platser som räknas som "mindre". De "större" desinationerna, öar som kanske kan kallas "nav" - Kreta, Rhodos, Samos, Santorini (även fastlandets Aten och Preveza, Thessaloniki ?) blir antagligen mer och mer dominerande, vet ej ? Hasse |
#38
|
|||
|
|||
Sv: Dåligt APOLLO
När vi var på Karpathos juli 2008 så flög vi med Nordic Airways AB (http://www.nordicregional.se) vilket just då verkar vara det bolag Apollo använder till Karpathos.
Vi flög med en MD-82 (http://sv.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-82). Raderna långt bak i planet så delade dom ut hörselproppar vid start eftersom det verkar finnas ett problem med för höga ljud. Även flera i kabinpersonalen hade hörselproppar. Längre fram i planet var inte problemet lika stort. Osäker på om det är flygplansmodellen eller om det var just de planen vi åkte med. Jag kan bara konstatera att ljudet där bak var mycket högt för min smak. Jag tyckte det var ont om benutrymme. En person på ca 190 cm satt tajt och iaf jag kunde inte ha benen ihop. Men jag tror inte dom är speciellt snåla med benutrymme eftersom det tydligen kan vara 33 rader i en "charterversion" enligt wiki och dom hade 28 rader när vi flög. Så det kanske var ganska generöst ändå. Varma kläder verkade du få stå för själv, vårt flyg hade inte några filtar till den som frös. Vi var försätade så det gick inte att vid incheckning påverka var man skulle sitta, både dit och tillbaka. Annars hade vi inte några problem med flygbolaget. Känns som ett bolag som rimmar ganska bra med konceptet "du får vad du betalar för". Vi fick höra att dom gjort spontana mellanlandningar i Polen men vi hade turen att slippa det. Vad gäller Apollo så kan jag hålla med trådens skapare till viss del. Vi fick hela tiden en känsla av att Apollo försökte precis ligga på gränsen för vad som är möjligt. Visst- vi åkte charter och resan var inte så dyr och därför var flyget inte reguljärklass, hotellet hade inte balkong med sjöutsikt som utlovats. Men det är väl charterbolagens lednings pengadriv som får kunden att alltid känna sig lite lurad. Kunden kommer ju ändå tillbaka för det är ju billigt. Däremot en applåd från oss till deras personal som verkar slita hårt för att kompensera för huvudkontorets inställning för vad som ska levereras till deras kunder. Senast redigerad av skrallan den 2008-07-21 klockan 15:10. |
#39
|
||||
|
||||
Sv: Dåligt APOLLO
Vi har reist med Apollo mange ganger (10 - 12?), og har aldri hatt problemer. Ingen innstilte fly, ingen endringer i flytider, ingen forsinkelser, og betydelig bedre benplass enn hos de andre vi har reist med (MyTravel, som nå heter noe annet).
Det eneste minuset med Apollo har vært noen totalt hjelpeløse guider, men dem har vi vanligvis nå ingen annen kontakt med enn at de forteller oss hvilken buss vi skal ta til vårt hotell når vi ankommer. ... Og jeg er ikke ansatt i Apollo, har ingen familie i Apollo, og kjenner ingen som er ansatt der! |
#40
|
|||
|
|||
Sv: Dåligt APOLLO
Som Johns har jeg reist med Apollo - både kun fly/flygstolar og sogar charter, også kun fly med Ving. Kun fly har generelt fungert ok, kanskje dette av en eller annen grunn er organisert bedre i Norge enn i Sverige? Eller har vi hatt mer flaks? Men guidene stakkar, de virker såvisst ganske urutinerte og arrogante. Fast jeg tror ikke det siste, de bare vet ingenting og klarer heller ikke ordne opp når det krevs. De er jo oftest veldig unge og har liten innsikt av hva de reisende har krav på. Som at en reise booket MED balkong og utsikt faktisk betyr nettopp det. Det får reiseselskapet jammen ordne opp i , selv om guiderne ikke evner en sånn praktisk ting. Logistikk gjelder vel også for Apollo? - Uansett pris, man kjøper en vare og forventer å få nettopp den man har kjøpt....Selv om den ikke hører til luksus-kategorien. Om den ikke er dyr. Skal man virkelig finne seg i alle disse uventede hendelser?
Nei. Ikke alltid. Senast redigerad av malou den 2008-07-22 klockan 21:37. |
|
|