|
||||
|
||||
Meteora Delphi Ioannina Vikosravinen Pela Metsovo
Allt detta kanske under en lämplig rutt. Det är möjligen så att Pela och Delphi inte ryms inom samma scenario, då får Pela raderas tills vidare.
"Under en lämplig rutt", det är här kära medlemmar i vårt sällsamma sällskap, jag behöver hjälp. Första frågan tror jag är; flyga till Preveza?, Korfu eller Thessaloniki? Nästa fråga, har någon av er erfarenhet av hyrbil som kan hämtas/lämnas på någon av dessa destinationer? Hur lång tid tar det ungefär att köra sträckorna: Preveza - Ioannina Ioannina - Zagoria Zagoria - Meteora Meteora - Delphi Delphi - Preveza Preveza - Igoumenitsa bara för att ta någr sträckor som gör det möjligt att tänka vidare. Iden omfattar en vecka, borde räcka till, eller? Lefteris som hoppas på er och snart är på väg till de bästa av platser som går att uppbringa: Nea Chora - Chora Sfakia/Aradiana - Armenistis bl.a. - Plaka |
|
|||
|
|||
Sv: Meteora Delphi Ioannina Vikosravinen Pela Metsovo
Hej
Vi gjorde en dum grej under en av våra Lefkas (Agios Nikitas) semestrar. Vi fick för oss att köra till Delphi över dagen! Vi var två vuxna och tre tonåringar i en ganska så skruttig hyrbil utan AC. Jag hade mätt på kartan och trodde det var lite mer än 15 mil. Vad jag inte tänkte på var att vägen är ganska kurvig, så i verkligheten är sträckan det dubbla. Vi åkte tidigt på förmiddagen och var tillbaka vid midnatt. DET var jobbigt. Jag kommer inte ihåg hur lång tid varje resväg tog att köra men 4-5 timmar tippar jag på. Vi stannade ett par gånger och åt. På alla små kantinor längs vägen visade dom på TV-skärmar alla olyckor som var på sträckan . Delphi är en speciell plats! Svårt att sätta ord på, så vi ångrar inte "utfykten", vi skulle bara lagt in en övernattning i schemat! |
|
|||
|
|||
Citat:
Preveza - Ioannina ca 1tim Ioannina - Zagoria ca 2tim Preveza - Igoimenitsa ca 45min |
|
||||
|
||||
Tack!
Det går snabbare köra dessa sträckor än vad jag trodde. Lefteris |
|
||||
|
||||
Alltså ska vi inte välja att flyga till Korfu óch dra till Delphi direkt..
Lefteris som tackar |
|
|||
|
|||
Allt beror givetvis på trafiken, men det jag angav är ca tider. Som du sa är vägarna kurviga - men underhållna och fina - lite svårt med omkörningssträckor men ibland "måste" man göra som grekerna då...
Det jag förundrats över under alla år är just vägarna i bergen och landsbygden, hur välskötta och underhållna dom är....asfalt eller betong på varje liten bergs/skogsväg där vi i Sverige nog skulle stött på en grusväg. Nån sa att "det" skulle man tacka diktaturen tidigare för....who knows! |
|
|||
|
|||
Fin reiserute, Erik!
Naar vi legger ut paa biltur, pleier vi aa sjekke kjoeretid paa viamichelin. Det pleier aa stemme veldig bra. Men selvsagt bruker vi som regel mye mer tid, det blir mange stopp underveis - for fotografering, kaffe severdigheter... |
|
|||
|
|||
Sträckan mellan Igoumenitsa och Ioannina är snabbkörd nu sedan nya fina motorvägar byggts!
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Vi åkte där i maj i fjol, men med tanke på arbetstempot kanske motorvägen inte är klar än heller...
|
|
|