|
||||
|
||||
Tips: Tinos på TV8 om husköp!!
Såg ett tv-program i morse från Tinos på TV8.
Vet inte om det kommer repris, men den typen av tv-kanaler brukar visa programmen tills banden blir utnötta!? Jag har tittat på huspriser hos mäklare på Kreta (mest på skoj) Och det har inte varit billigt! Nu gick det ett tv-program från Tinos där man fick följa två engelska damer i övre medelåldern, programledaren och mäklarna som säljer husen. Helt underbara bilder från Tinos. Men det som slår mig är ju att husen nästintill skänks bort ju ?? Det var sex hus som man fick se från olika delar både vid kusten och längre inåt land. För att ta ett exempel så var det ett fint hus (säkert nybyggt) vid havet med utsikt både från balkong och veranda. Huset hade stort fint kök och två härliga badrum. Stort vardagsrum med öppen spis, två bra sovrum och ett stort rum i källaren med fönster som säkert kan bli ett svalt sovrum utan att behöva ac. Pris: 105.000£ Vi har själv börjat fundera på hus/lgh på Malta eftersom där finns en fungerande högklassig sjukvård och engelska är officiellt språk, men priserna är tyvärr höga. |
|
|||
|
|||
Sv: Tips: Tinos på TV8 om husköp!!
Jag såg programmet och ringde omedelbums till Herr Grek för att tjata på honom då vi länge talat om att göra en investering på en grekisk ö. Tinos såg gudomligt vackert ut!
Enligt honom kan man dock hitta fastigheter till betydligt lägre priser, men då måste man ha rätt kontakter, samt helst vara grek. Det finns många "suckers" som han uttryckte det och marknaden för hus/semesterhus är glödhet i Grekland just nu. |
|
||||
|
||||
"Suckers" Förmodar jag är utbölingar som fördärvar det goda prisläget?
Det finns dock renoveringsobjekt till helt andra priser! Det nämndes att om man bygger/renoverar (för att främja turismen) med planer på att även hyra ut så kan myndigheterna och EU betala upp till 40% av kostnaden om man bygger miljövänligt i tradítionell stil och det gör man väl om det skulle bli aktuellt!? Citat:
Senast redigerad av ricky den 2008-07-12 klockan 14:51. |
|
||||
|
||||
Programmet i fråga heter "En plats i solen", och jag följer serien med nöje MEN mest för att man får se så många trevliga platser runt om i världen. Man ska dock komma ihåg att serien är 3-4 år gammal vid det här laget och omfattar ett hundratal program, så lita inte på prisnivåer och valutakurser etc.
Vi är nog många som har drömmen om just en egen plats i solen, men ärligt talat - det krävs rejält med pengar för att kunna ro iland även de minsta "renoveringsobjekten". Det jag lärt av programserien är att det ofta tillkommer kostnader som vi inte tänker på här hemma. /Göran |
|
||||
|
||||
Jag har kollat runt lite. Programmet är från 2004. Nästa program i samma serie sänds på måndag men är inte repris på Tinos, då handlar det inte om Grekland alls.
Serien är gjord av brittiska channel4 och på deras sajt verkar bara nyare program i serien ligga |
|
||||
|
||||
Citat:
Har en vän som jobbade som mäklare i rethymno, han sa att kunde hitta lägenhet i gamla stan från 50.000€ men vad det var för standard kom vi inte in på då det ej var aktuellt att faktiskt köpa. Var bara nyfiken på prisläget. Fianare hus strax utanlrö stan har jag sett på nätet från ca 100.000-150.000€, ja och sen kan det ju bli hur dyrt som helst. Hellre då köpa ett gammalt som man kan renovera själv. Intressant det som stod i tidigare inlägg, att man kan få bidrag för just detta, bra sätt att få husen renoverade och bevarade istället för att bli kråkslott eller rivas... |
|
|||
|
|||
Citat:
Det är ganska roligt att se hur olika annonserna ser ut i Sverige och Grekland när de läggs upp på nätet. Här hemma "stylar" ju folk lägenheterna innan de säljs för att kunna lägga upp snygga bilder. Jag köpte nyligen en lägenhet i Stockholm som fotats med snittblommor i badrummet och levande ljus och färska örter i köket... I Grekland bryr man sig inte om sånt tjafs - här plåtas lågupplösta bilder med överfulla askfat och märken efter whiskyglas på rottingbordet... |
|
|||
|
|||
Precis. Därför är det nog bättre att köpa utan mäklare i Grekland, eller fråga sina grekiska vänner om vilka kontakter de har.
|
|
|||
|
|||
Jag fick av en slump se programmet för ca.1 år sen och är numera slav under serienMissar inte ett enda program om jag är hemma men förut så sände dom vid samma tid och dag nu är det mer sporadiskt...ibland på måndagar iland torsdag osv...även tiderna varierar så jag måste hela tiden kolla i tv-bilagan så att jag inte missar,jag har också väntat på att dom ska sända något från Grekland men jag har fortfarande inte sett ett enda program därifrån......i går missade jag programet för vi förberedde för ett stort födelsekalas/poolparty hemma...gissa om jag blev besviken när jag fick reda på att det just i går sändes från Grekland jag som inte missar ett enda avsnitt missar ett precis när dom äntligen sände från Grekland....så typiskt
// |
|
|||
|
|||
Vi är ju nyss hemkomna från Tinos, denna helt UNDERBARA ö, och det fanns MASSOR av mäklarfirmor som sålde hus...Det fanns också i varje by vi besökte säkert 10-15 hus som var öde, och många mer eller mindre förfallna...SYND! Men också många som renoverades...
Nu ska det satsas på Ryssland och många näringsidkare ska "spetsa" in sig på ryska turister, som just nu har väldigt mycket pengar att satsa. Grekisk-ortodoxa kyrkan och rysk-ortodoxa ligger ju varandra nära så det är många ryssar på Tinos på semester. Detta märkte vi också då ryska hördes ofta när man var ute på kvällen. Jag tror dock för min del att jag hellre långhyr och när vi frågade vår värdinna Nikoleta så sa hon att det är billigt att hyra lägenhet ellr hus på årsbasis. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har ingen egen erfarenhet, men har hört av många av varandra helt oberonde personer som varit i Turkiet på semester där det varit väldigt många ryssar. Jag vet att man inte ska generalisera, men det är ren fakta att fast vi är individer så är det ganska lätt generalisera beteende varifrån man kommer när man träffar andra nationaliteter på semester. Ta våra kära intensiva italienare som dikuterar högljutt och flaxar med armarna. Engelskmännen som krökar och skränar, och tyskarna som tar plats med sin arroganta stil. Jo, Ryssarna..Det jag hört är att dom beter sig buffligt och när vi tar en öl och myser i solen så beställer de in hela dricksglas med vodka. Själv har jag liknande erfarenheter från Ungern där iofs alla uppträtt väldigt trevligt och bemötande. Utan att överdriva så kunde man fråga någon eftervägbeskrivning, och de svarade: Följ vägen rakt fram. Där det trillar ut människor ligger puben, där tar ni till höger! Min salig far frågade en gång när vi själv var på puben om man kunde ta något litet att dricka när man kör bil, eller om det var fara att åka fast av bypolisen. De svarade att är bypolisen nykter så ser han mellan fingrarna, och är han själv på kanelen så bryr han sig inte! En annan liten anekdot är när min far läste ett uppslag från orten där vi befann oss. Där det hade varit fyra överförfriskade herrar ute och fiskat i en båt, och när de kommit i land upptäckte de att de baravar tre man i båten Var den fjärde tagit vägen visste ingen...Han hittades senare drunknad i floden. Jag har massor, massor av liknande historier, men nu var detta iofs innan muren föll och krökandet var betydligt mer utbrett på den tiden. Säg vad ni vill men på Tinos kommer det att drickas vodka i mängder framöver! |
|
|||
|
|||
Jag har faktiskt ingen aning. Jag tror spontant inte att det ändrar Tinos speciellt mycket.På Tinos fanns inga som överhuvudtaget utmärkte sig oavsett nationalitet. Jag tror att de lugna öarna drar till sig "lugna" turister och de s k "hålligångöarna" får de turister som gillar detta oavsett vilket land man kommer från. De som lever av turism på Tinos hoppas jag löser detta klokt, för ändras det för mycket försvinner de gamla trogna besökarna och det vill nog ingen.
Lissi |
|
||||
|
||||
Neej ricky, kan vi inte hålla oss ifrån att generalisera om olika nationaliteter? Du skriver ju själv att man bör låta bli.
Det är förbaskat lätt att utifrån sin svenska horisont utnämna andra folkgrupper till ditten och datten. Men det tjänar inget annat syfte än att förstärka sin egen normalitet och utnämna alla andra till avvikare. Oftast är det mer konstruktivt att se sig själv i spegeln. |
|
||||
|
||||
Jo, det var kanske klumpigt satiriskt skrivet?
Det jag menar är att det blir mycket vodkadrickande framöver bara Men skulle det komma Oligarker till Tinos så är snart bygden ryskägd ...Vi släpper ämnet! |
|
||||
|
||||
Bra
|
|
|