|
||||
|
||||
Var?
Jag fick en fråga idag som jag inte tyckte att jag kunde ge ett riktigt bra svar på. Vill gärna ha lite tips, så jag kan höra av mig med bättre förslag.
Personen ska åka i slutet av september-början av oktober och vill till en liten stad där det finns några gator och gränder att promenera i på kvällen och tavernor att välja mellan. Hon vill också att det ska finnas en sandstrand i eller nära staden och gärna några fler på promenadavstånd. Hon vill bo på ett mindre familjeägt pensionat eller enkelt hotell med fin utsikt över vattnet. Det behöver inte finnas några särskilda sevärdheter men gärna trevliga vägar att promenera/vandra. Syftet med att åka dit är att i lugn och ro bli klar med ett jobb, men att också kunna ta simturer och promenader och äta god mat. Hon poängterade att SANDstrand är viktigt, alltså inte grus eller småsten! Vad föreslår ni? Fastland, stor eller liten ö spelar ingen roll, bara platsen uppfyller önskemålen! |
|
|||
|
|||
Sv: Var?
Jag tänkte direkt på Naxos. Men det finns så många ställen att rekommendera. hoppas andra har bra tips. Vet inga pensionat där. men det är ju säkert nån här som vet.
|
|
||||
|
||||
Min umiddelbare tanke var Hotel Michaelia i Petra, Lesvos.
|
|
|||
|
|||
Nafplion
|
|
||||
|
||||
Jag vet att hon har varit på Naxos och tycker att Naxos stad är för stor den här gången. Finns det någon mindre stad på ön som skulle passa?
Hittade hotellet på nätet, det ser jättefint ut! Det ska jag föreslå. Hur stort är Petra? Nafplion tänkte jag själv på när hon frågade, men hur stor är staden egentligen? Jag föreställer mig att den är större än det hon söker. Fler förslag? |
|
||||
|
||||
Föreslår Poros som ligger utanför Athen. Litet och pittoreskt med fina gränder att upptäcka. Man kan ta promenader till småbyarna Askeli och Neornion som ligger nära. Stränderna är inte finkorniga utan en blandning av sand och småsten, annars skulle det nog uppfylla din väns krav.
|
|
||||
|
||||
Kamares på Sifnos. Den ön har det mesta.
Eva |
|
||||
|
||||
Det håller jag med om . Annars var min första tanke: Paleochora på Kreta, det är ju en fördel med södra Grekland i slutet av sessongen (med tanke på simturerna).
Abi |
|
||||
|
||||
Petra har ca 1000 fastboende, rikelig med tavernaer, turmuligheter, bl.a. til nabobyen Anaxos på en tursti langs sjøen, og en lang sandstrand.
Michaelia er et hotell vi trivdes godt på. Maria, som driver stedet, er en formidabel dame med ingeniørutdannelse fra MIT i USA, og har mange jern i ilden, men har hotellet som sin spesielle "hobby". JohnS PS. Med et rom mot sjøen får man en fantastisk solnedgang, som jeg ett elelr annet sted har lagt inn bilde av på forumet, sammen med en del andre bilder fra Petra. (27. mars 2007, i en tråd startet av Hasse, 116 dager...) Senast redigerad av JohnS den 2008-07-22 klockan 13:34. |
|
||||
|
||||
Ingen stad men väl en by. Tsotsouros på Kreta om det är avkoppling och arbetsro som sökes. Bredband finns inte, men moden. Bra strand och inga turister. Nästa bok ska jag skriva där.
Uffe |
|
||||
|
||||
Citat:
/Marco |
|
|||
|
|||
Men vilken fin bild, i all sin enkelhet Färger, ett nästan blankt "libyiskt" hav men det är klart - vi ska ju dit om ett par dygn. Hade du denna utsikt från rummet, Marco ? Vad heter pensionatet i fråga ? Hasse |
|
|||
|
|||
Jag håller med om Nafplion!! Om man håller sig till den gamla delen är det inte alls stort. Att bo på Marianna högt upp i byn och med fantastisk utsikt och trädgård måste vara det ultimata! Dessutom lätt att ta sig till från flygplatsen utan båtfärd. Annars TINOS med fin sandstrand alldeles nära Tinos stad. Även det nära Atens flygplats.
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
/Marco |
|
|||
|
|||
Citat:
Danke schön, Thank you, Efcharisto, Merci bouko, TACKAR (Tar med din rekommendation ang, Christos) Hasse |
|
||||
|
||||
Tack för alla tips! Fortsätt gärna
På Kreta finns det säkert flera ställen som passar, och då kanske hon till och med kan åka ena eller båda vägarna från/till Luleå. Att jag inte tänkte på det! En by kan säkert vara helt okej, bara den inte är alltför liten. Uffe, var ligger Tsotsouros och hur stor är byn? (Om hon behöver bredband vet jag inte.) |
|
|||
|
|||
Citat:
Sandstranden (som er diger) ligger 3-4 km i kjøreavstand utenfor byen. Men man kan gå dit på en vakker sti som slynger seg mellom hav og berg, da er avstanden kortere. Bystranden, som ligger fem minutters gange fra gamlebyen, har småstein. Og solstoler, parasoller, omkledningsrom, toaletter og kafé har begge strendene, om det skulle bety noe |
|
||||
|
||||
Håller med Katitzi, Poros och framförallt byn Askeli och stranden där! Gångavstånd till Poros stad, eller bussen... Finns många små fina boenden där, osäkert om alla har öppet den angivna tiden.
/Göran |
|
||||
|
||||
Ett annat förslag är byn Lefkos på Karpathos. Underbar sandstrand i en liten hamnlagun, flera små boenden längs med bygatan och ett antal tavernor att växla mellan. Vi besökte ön och byn förra året, kan varmt rekommendera den!
/Göran |
|
|||
|
|||
Googlade om den byn och man får ju upp en massa information på alla dess språk om den...så helt utan turister verkar den nog inte vara...redan upptäckt av andra..
|
|
|