Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-19, 16:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Hur känner du igen en svensk?

Hur känner du igen en svensk i Grekland? I nio fall av tio har man rätt när man viskar till sin bättre hälft "de där är garanterat svenskar". Man blir alltid lika förvånad dock att man har rätt. Varför?

Oftast är det klädseln som ger en indikation. Gärna sportigt, strumpor i sandalerna, märkesskor etc. Det kan även vara beteenden som visar att man gissar att några är svenskar. Det kan vara hur man bemöter folk, barnsäkerhet etc.

Har ni några andra "igenkänningstecken"?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 16:54
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur känner du igen en svensk?

Vi brukar också gissa nationaliteter!Det är roligt!

Svenskar på resa känns igen på att de talar tyst, står fint i kö och väntar på sin tur samt överlag ger ett lite försiktigt intryck.

Alla svenskar är ju givetvis inte sådana..men ganska ofta

//Stina
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 16:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Språket...
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 17:02
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Många svenska damer/tjejer har antingen så pass kort hår att de inte kan eller har lust att sätta upp det, eller så har vi det uppsatt i hästsvans. Det är ganska sällan man ser en svensk i flätor, även om det händer.

Sen spelar ju kläderna som sagt in. Vi har ofta sandaler på oss till middagen!

Jag har tänkt på att vi svenskar ofta förväxlas med tyskar. När vi var på Milos i somras hade vi naturligtvis planer på att sätta oss vid en taverna med tv. Vi ville ju se fotbollsfinalen. Servitörer ropade som galningar efter oss och gjorde väldigt mycket reklam för att just deras restauranger sände finalen. Tillslut valde vi en taverna där vi åt jätte god mat och kände oss riktigt nöjda över att ha placerats 3 meter från Tv:n Servitören riktigt förvånad när han märkte att vi hejade på Spanien.

- Hejar ni inte på Tyskland var det ända han fick ur sig.
- Nej, vi är från Sverige, svarade vi.

Han såg allt lite snopen ut...
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 20:18
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Nu kör vi fördomar?
Jag har lärt mig efter alla år att t.ex tränga mig före i kön på banken eller till bussen med hjälp av min krycka. Jag är definitivt inte svensk där, men ser alla andra svenskar i Xania som tysta står och tittar på menyn och samtalar lågmält.
Våga ta plats där du är!
Ingen tycker du är konstig bara mer grekisk. Har aldrig sett en grek stå snällt i kö och vänta. Det är visst bara vi nordbor och engelsmän som har de olaterna. Sak samma när man bestämmer tid med svenskar. Det är alltid 20.00 sharp inte grekisk GMT som gäller.
Vad då har ni bråttom på semestern?
En halvtimme hit eller dit spelar väl ingen roll?
Njut av livet och sorglösheten och lämna Ågren hemma. Ta en dricka eller en drink och slappna av. Vi är inte i Sverige. Sedan stämmer det ganska bra med klädsel och strumpor. Strumpor har man jan-mar då det är kallt. Detta med att dela notan är ohövligt, gör upp senare om det behövs.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 22:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Heja Uffe, jag håller med om alltihop!
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 00:27
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Hoppla!

Menar ni alltså att jag/vi har gjort fel i alla år? Att vi varit ohyfsade?

Vi reser ofta ihop med väldigt många familjer. Att beställa en måltid på en restaurang är i sig ett företag när man är så många, men också ett STORT nöje.

Oftast brukar vi "konkifeja" ihop oss om vad vi vill beställa ur menyn per familj. T ex. "ok, vi tar två xorta, tar ni två tzatziki" osv.

När väl maten är inne delar, som regel, alla på allt (kanon bra, alla får smaka lite av allt och det blir ju sååå mycket mera att smaka på än om var familj tagit "sitt").

Men åter till själva beställningen, vi brukar nämligen redan efter "konkifejandet" ha klart för oss vilken familj som beställer vad. Så redan vid beställning ber vi om nota för familj 1, familj 2, familj 3 osv osv

Vi har aldrig upplevt problem från servitörer/servitriser att vi gör på detta sätt. Maten kommer in på bordet, alla delar, alla blir som regel mätta och belåtna och alla betalar för det de beställt!

Menar ni att det är fel/ohyfsat... eller vad?
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 07:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Jag håller med dig Liselotte... Om man åker 3 familjer med olika antal personer i varje familj kan man inte sitta och dela efteråt. Servitören frågar ALLTID när han tar upp beställningen om vi vill beställa familjevis. Så då anser jag det som mer ohövligt att säga att vi inte vill det samt sitta och räkna efteråt... Det är inte alltid så himla lätt för alla att dela en nota efteråt som är på grekiska. Om man däremot äter bara några stycken så är det väl självklart att man inte delar notan innan.

Malin
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 08:24
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Vi er noen par som ofte reiser sammen, og det har etterhvert blitt ganske mange ganger vi har sagt: "De må være svenske". Det skjer som regel når notaen kommer etter måltidet, og hele selskapet rundt bordet stikker hodene sammen og tydeligvis gjennomgår hele notaen i detalj, lenge og grundig, før de betaler, gjerne ved å samle sammen mye småmynt. Og dette gjelder enten det er bare et par, en familie eller flere. De gangene vi har kunnet få nasjonaliteten bekreftet, har vi oftest hatt rett.

Jeg vet ikke om det hører hjemme i denne tråden, men har vi nordmenn noen særegenheter som gjør at vi lett kjennes igjen av våre naboer i øst? Det er jo mange andre også nå som går med ryggsekk, og nisselua legger vi fra oss hjemme når vi skal til varmen.

Senast redigerad av JohnS den 2008-08-20 klockan 08:26.
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 08:39
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
Men åter till själva beställningen, vi brukar nämligen redan efter "konkifejandet" ha klart för oss vilken familj som beställer vad. Så redan vid beställning ber vi om nota för familj 1, familj 2, familj 3 osv osv
Så gjorde vi också förra sommaren när vi var 4 familjer som åkte tillsammans, (visserligen till Kroatien...) men det fungerade helt utmärkt! Ungdomarna brukade sitta tillsammans vid ett annat bord och ville dom ha mer dricka eller annat så sa de bara sitt "familjenummer" när de beställde.
Vi brukar inte göra så när vi är några stycken men det är lite skillnad när man är 18 pers.

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 08:44
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad

Hej
Man kan även se att vi är svenskar eftersom vi inte svarar på tilltal. Blir vi tilltalade av en butiksägare, pälshandlare eller inkastare så tittar vi bort och undrar stilla om dom pratar med mig. Det har jag fått veta av en av våra kompisar på Rhodos. Han säger: jag är stolt över min affär och vill gärna att kunder kommer in, men ni svenskar svarar inte. Alla andra säger nej eller kommer in för att se eller ev köpa. Sedan han sa det till mig så har jag alltid artigt svarat eller gått in och alltid fått trevligt bemötande även om jag sagt nej eller inte köpt någonting. Inkastare svarar jag nej till om jag inte vill äta där. Förmedlade detta till en familj som skulle ut och luffa nu i sommar och det hade dom stor nytta av. Tjatet blev minder och dessutom fler som hälsade glatt "hej" på dem. Det är ganska roligt att sitta på en servering och försöka "känna igen" nationaliteter och svenskar brukar vi kunna känna igen. Jag hoppas att fler och fler blir lite mer öppna och "vågar" svara på tilltal även om det ibland kan kännas jobbigt. De enda som jag INTE svarar är de med lotter och vinster, timeshareare, dessa är jag döless (men dom är ju inte greker heller utan skandinaver).
//Inger
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

[QUOTE=JohnS;

Jeg vet ikke om det hører hjemme i denne tråden, men har vi nordmenn noen særegenheter som gjør at vi lett kjennes igjen av våre naboer i øst? Det er jo mange andre også nå som går med ryggsekk, og nisselua legger vi fra oss hjemme når vi skal til varmen.[/QUOTE]

Nu när vi är inne på avdelningen för riktiga fördomar så har jag och några andra svenskar noterat att norrmännen är lätta att känna igen. För de röker mellan för och huvudrätten samt tänder cigaretten vid borden utan att fråga de andra om det är ok. Gäller speciellt de lite äldre från grannlandet.

Innan jag gjorde den erfarenheten trodde jag alltid att norrmän känns igen för att de är ovanligt glada, har snygg hållning och sportig framtoning.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 11:32
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Okay för detta med att betala familjevis det är accepterat och bra, vad jag menade var t.ex 4 personer som går på krog och alla vill ha sin egen nota. Det är svenskt och i grekers tycke ohyfsat. Britterna är likadana om inte värre.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 14:33
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Crooks aka Foppatofflan = säkraste ingenkänningsfaktorn på en svensk.. ...tyvärr.
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 15:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Crooks aka Foppatofflan = säkraste ingenkänningsfaktorn på en svensk.. ...tyvärr.
I år var det säkrare att de satt på norrmännen, tror jag och dottern var de enda svenska jag såg med dem, vilket inte hindrar mig från att ha dem.
Bekvämare tofflor som passar både i terräng och havet får man leta efter, snygga? Tja- det beror på.
Det där med att dela notan- det beror ju alldeles på vilka man äter med, bestämmer man sig för att äta med de familjerna man lärde känna igår på hotellet, då vill jag varken bli bjuden eller bjuda, äter man med sitt resesällskap spelar det inte lika stor roll.
Vi har aldrig sett något tecken på att det skulle vara konstigt att dela notan, i år åt vi ett flertal gånger på en taverna där vi plus sällskap var de enda skandinaviska gästerna förutom en kväll. Det var m.a.o. ingen typisk turisttaverna.
Hur man känner igen en svensk, vi är jättesvåra att skilja från norrmän, så det lättaste sättet tycker jag är pecis som Elisabet skriver: språket.

Förresten i år var det otroligt många som hade IKEAS blå kasse som strandbag, i alla fall på Naxos- jag vet att tänkte "svenskar" när jag såg dem, om det var så, det vet jag inte.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 15:59
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Kolla in dom här "svenskarna"

Jack Nicholson & G W Bush

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 16:13
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Crocs fanns att köpa på Naxos förra sommaren för 44€, eller nåt..

Jag själv införskaffade mig istället exakta kopior (med runda hål, inte kantiga... ) för 8€
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 16:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Förresten i år var det otroligt många som hade IKEAS blå kasse som strandbag, i alla fall på Naxos- jag vet att tänkte "svenskar" när jag såg dem, om det var så, det vet jag inte.
Det var garanterat skåningar! Jag såg dem i fjällen i år också

Att jag skrev "språket" hade för övrigt en betydligt seriösare underton än det kanske uppfattas som. Jag är nämligen fullständigt övertygad om att alla andra kännetecken som olika folkslag påstås ha, är påhitt av den som säger det! Påhitt som stämmer på några, men inte i närheten på alla.

För övrigt, om greker tycker att det är oförskämt att be om delad nota, så får de ju tänka om, om de vill vara verksamma i turistbranschen. Men precis som Hellen säger, så har inte heller jag sett några tecken på att de reagerar negativt på det. Tvärtom har jag varit med om att bli tillfrågad om vi vill betala var för sig. Och när vi frågat om det, har vi alltid fått ett vänligt jakande svar. Skulle det vara så att de ändå inom sig tycker att det är oförskämt eller konstigt så skiter jag högaktningsfullt i det. Deras sätt att se på saken är ju sannerligen inte alltid det vettigaste.
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 16:27
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
// Helén
Träffade på en familj i Almyrida, med Ikeas blå kasse. De fattade dock inte svenska, som jag trodde de skulle göra.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 09:19
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kolla in dom här "svenskarna"

Jack Nicholson & G W Bush

/Netwolf
Just dessa två herrar har jag aldrig stött på i Grekland.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.