|
||||
|
||||
Frihet i en bil på Kreta i oktober?
Så, det kanske blir en Greklands-resa för mig i år.
Ingenting är säkert ännu, i det vikarieträsk som både jag och sambon befinner oss kan saker ändras i sista stund, men det verkar troligt att vi kommer iväg och jag hoppas innerligt. Blir det av flyger vi den 4 oktober till Chania och stannar på Kreta ett par veckor, för att sedan via Santorini åka till Aten för ett par dagar där och hemresa. Spännande att åka så sent på säsongen, har bara varit i Grekland under högsommaren förut. Och har dessutom aldrig varit på Kreta. Drömupplägget vore att hyra bil och åka runt. Stanna där vi känner för det, ett par dar här, kanske en hel vecka där... och så vidare. Boende lär ju vara billigt under den här tiden på året. Och det känns sååå skönt att vädret inbjuder både till lata dagar på stranden och till vandrande, läsande, joggande och allmänt slappande. Nu ska jag bara börja researcha - halva nöjet, alltså. Vet inte alls hur stor del av ön vi hinner med på ett par veckor. Min första fråga är; är det möjligt att hyra bil på ett ställe och lämna den på ett annat? Knappast i små byar va? Och är bilhyran billigare i oktober än annars? Vad kan det kosta för en mellanstor bil? Hm... vet inte hur man bör lägga upp detta, riktigt, för att inte bli fattig bara på kostnaden för bil. Någon vill snacka lite Kreta-bilerfarenhet? Ps. Kanske någon som kan tipsa om ett resebrev som handlar om bil runt Kreta? Oavsett månad? Ds. Senast redigerad av Janet den 2008-08-20 klockan 09:52. |
|
||||
|
||||
Sv: Frihet i en bil på Kreta i oktober?
För att citera Nanne Grönvall "För jag är Avundsjuk, jag är så Avundsjuk"
Att åka runt på Kreta i egen bil är en enorm frihetskänsla. Vi har gjort det några ggr och Kreta är så stort, så att man kan välja vad man vill. Vi har bl a hyrt bil i Paleochora lämnat tillbka i Heraklion. Hyrt på Chanias flygplats, lämnat vid hamnen i Souda. Ingenting är omöjligt. Avtala bara med uthyraren. Kanske du får betala en liten extra dusör, men det är det väl värt. Bilhyran är nog billigare i Oktober, däremot så kanske många har stängt. Inne i Chania/Heraklion finns det iofs alltid uthyrare. En sak ni bör beakta är att se till att ni alltid har besnin i tanken. Det kan vara långt mellan öppna tappar under lågsäsong. Ole har skrivit ett bilresebrev som finns här. Go tur! /Netwolf |
|
||||
|
||||
Tack Netwolf, det är nästan så jag är avundsjuk på mig själv, om det är möjligt att bli det.
Försöker jobba här, men det går trögt. Vill bara kolla Grekland... så som det brukar vara när man precis har bokat en resa. Funderar just på att ta ett par nätter i Paris på hemvägen, eller London... vilken frihetskänsla! Jag ska läsa Oles resebrev i eftermiddag... |
|
||||
|
||||
[quote=Netwolf;143654]För att citera Nanne Grönvall "För jag är Avundsjuk, jag är så Avundsjuk"
Att åka runt på Kreta i egen bil är en enorm frihetskänsla. Ja jisses va påmind och sugen man blir Ang bil så brukar jag kolla av läget innan och sist mailade jag innan avresa och fick en del erbjudanden som blev bättre och bättre. Vi hyrde en Hyundai Accent som vi testat innan och som funkat bra som har bra lastmöjligheter och för 15dgr med ALL försäkring(självrisk eliminering samt mot underrede och däck)betalade vi 28euro och fick den lev till flygplatsen. Kan bara säga att bila på Kreta är det klart bästa jag gjort och kommer göra det fler gånger om möjlighet ges! Ja jo skulle ni behöva en chaufför/guide modell grek som talar svenska, så ställer jag gärna upp Lycka till! Mvh! |
|
||||
|
||||
Citat:
Och hur gjorde du - mejlade olika arrangörer och ställde deras bud mot varandra, eller? Och schysst erbjudande |
|
||||
|
||||
Hej!
Den 6-20 Oktober -07 var vi iväg. Ja jag mailade samma mail till kanske 10 olika och fick svar från 8st varav 2-3 var intressanta,sen mailade någon av dem ännu en gång och verkade angelägen och det löste sig själv. Det gäller dock att vara vaken och veta vad man gör och då inte minst ang försäkringarna där jag kollade igenom villkor och bif för slutligt avstämmning. För att va stensäker så bif jag mailet med villkoren och överrenskommelsen då jag skrev under kontraktet. Ang boende så är det inga problem och man bor(2-3 bädd) fint för ca 20 euro natten. Mvh! |
|
||||
|
||||
Citat:
Och många bra tips fanns det där också, de ska jag ta vara på. Väldigt skönt att få dina råd angående bilhyra, är inte så haj på sånt där. Men man lär sig... |
|
||||
|
||||
för 15dgr med ALL försäkring(självrisk eliminering samt mot underrede och däck)betalade vi 28euro och fick den lev till flygplatsen.
Ursäkta men 280 euro ska det va och är nästan hälften av vad de flesta tog! Mvh! |
|
||||
|
||||
Jag och Camilla billuffade runt Kreta i oktober förra året. Faktiskt samtidigt som 91kg, men våra vägar möttes tyvärr aldrig. Vi började i Iraklion, och slutade i Iraklion fyra veckor senare.
Citat:
Åk, ni kommer inte att ångra er. För oss var dessa fyra veckor de bästa vi haft i Grekland. |
|
||||
|
||||
Hej!
Ja det var synd att vi körde om varann - hade varit trvligt. Ang Kato Zakros så ångrade jag mig djupt att vi inte svängde ner då vi var i krokarna,men nästa gång. Ja Janne jag tycker det är kul att få höra hur en resräv som du kan bliså totalt omvänd/såld efter alla år Ang boende så gjorde vi som Janne och Camilla och drog tidigt på morgonen och försökte att ha bestämt oss för övernattning innan kvällen, då det även är lättare att finna ett prisvärt boende. Mvh! |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Kommer du ihåg någon av firmorna du fick bra pris hos? Vi hyr bil i stort varje år på Kreta men har då betalat mer än så...Kunde vara bra att ha lite i åtanke när man ska boka till nästa år... Mch Carina |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja det gör jag men får väl inte skriva det här? Men om du läser resebrevet så finns firman vi hyrde utav med där Mvh! |
|
||||
|
||||
Åh, jag blir så peppad när ni skriver som ni gör. Tack Janne och Ole!
Det verkar väldigt härligt, ska bara boka en hemresa nu då... sedan börja leta billiga bilar Janne, betalade ni också runt 20 euro per natt för boende? Tänker mig att det inte direkt är konkurrens om turisterna på små ställen, med tanke på att det inte är så många turister där... och att priserna därmed borde kunna vara ganska höga? För övrigt - hur mycket turister ÄR det på Kreta i oktober? Om man bortser från Chania, Heraklion och Rethymnon alltså... |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Ok, tack!
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Usch då. Hoppas det var himla fint!
Vi har bokat hemresa nu, flyger från Aten via Paris (där vi stannar 3 nätter) till Stockholm. Nu är det bara den underbara planeringsbiten kvar... och det är ju en stor ö, så det lär ta sin tid! |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
|